تهران-ایرنا-مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ پایتخت گفت: از شهرداری درخواست می کنیم که همکاری لازم را با آموزش و پرورش داشته باشد و برای ساخت مدرسه زمین مناسب اختصاص دهد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، علی شهری روز چهارشنبه در نشست خبری بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا درباره وضعیت مدارس در منطقه ۲۲ پایتخت اظهارداشت: در منطقه ۲۲، ۲۴ مدرسه دولتی با ۲۷۹ کلاس درس برای حدود ۱۰ هزار دانش آموز و در بخش غیردولتی هم ۲۷ مدرسه با ۱۹۷ برای ۲ هزار و ۵۰۰ دانش آموز فعالیت می‌کند.

وی گفت: برنامه ما این است که طی امسال و سال آینده معادل همین تعداد مدارس، حدود ۵۱ مدرسه در منطقه ۲۲ ساخته شود.

شهری با بیان اینکه زمین برای فضای آموزشی در منطقه ۲۲ مورد توجه قرار نگرفته، اظهارداشت: مسئولان آموزش و پرورش معتقد هستند سهمی از زمین که شهرداری تهران، از قِبل تفاهم با مردم و سازندگان گرفته، سهم شایسته ای را به این نهاد اختصاص نداده است که امیدواریم با مذاکرات و جلساتی که داشتیم، شهرداری به این مشکل توجه کند و زمین برای ساخت فضای آموزشی اختصاص دهد.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران نیز درباره وضعیت مدارس در منطقه ۲۲ گفت: طبق بررسی‌های انجام شده برای رفع مشکل کمبود مدرسه در این منطقه قرار بود با همکاری آموزش و پرورش، مجمع خیرین، نوسازی در سال ۹۷، گلریزانی انجام دهیم.

امیرنعمت بنی آدم افزود: اگر مردم در قوطی کبریت‌هایی که در این منطقه به عنوان آپارتمان ساخته شده، ساکن شوند، ما نیازمند یکصد و ۲۰ مدرسه خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه کمبود مدرسه در منطقه ۲۲ حل نشده و والدین فرزندانشان را در مدارس مناطق پنج و ۹ ثبت نام می‌کنند، افزود: یکی از معضلات بزرگ فضای آموزشی در سطح تهران، منطقه ۲۲ است، این منطقه برای ما دمل چرکینی شده که متاسفانه در جریان ساخت ۲۰۰ واحد مسکونی در این منطقه، انبوه سازان به تعهدات خود برای ساخت مدرسه توجه نکردند.

بنی آدم با اشاره به تخریب مدارس فرسوده در مرکز شهر، تبدیل به احسن و ساخت مدارس از وجوه آنها اظهارداشت: چنین رویکردی در منطقه ۲۲ هم قابل اجرا است که در این مناطق صاحب دارد و آن شهرداری است، در زمان قالیباف مذاکراتی در این زمینه انجام شد اما تاکنون متاسفانه جلسه‌ای با پیروز حناچی نداشته‌ایم.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران گفت: اگر شهرداری همکاری کند و برای ساخت فضای آموزشی زمین اختصاص دهد، شاید یک مقدار از معضلات کمبود فضای آموزشی در این منطقه برطرف شود.

نگرانی از سه شیفته شدن مدارس در شهرستان‌های استان تهران

شهری در بخش دیگری از سخنان خود با ابراز نگرانی از سه شیفته شدن مدارس در بعضی از شهرستان‌های استان تهران اظهارداشت: متوسط تراکم دانش آموزان در کلاس‌های درس این استان ۳۲ نفر و هشت نفر بیشتر از متوسطه سرانه کشوری است و حتی در بعضی از کلاس‌های درس امکان عبور و مرور به سهولت وجود ندارد و مشکلاتی را از لحاظ آموزشی و پرورشی فراهم می‌کند.

وی با بیان اینکه استان تهران نیازمند ۱۲ هزار کلاس درس است، گفت: درباره کمبود مدارس در استان مکاتباتی با استانداری انجام و مقرر شده که طی چهار سال با همکاری خیرین حقیقی، حقوقی، نهادها، اعتبارات دولتی و تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش، مشکلات فضای آموزشی حل شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران با اشاره به رایزنی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی شهر تهران برای درنظرگرفتن ردیف اعتباری ویژه برای مدرسه سازی در استان افزود: اگر رشد جمعیت را لحاظ کنیم به ۱۸ هزار کلاس درس در چند سال آینده نیاز خواهیم داشت.

شهری اظهارداشت: به ازای هر کلاس درس به ۳۰۰ میلیون نیاز داریم و این عدد با روند فعلی اعتبارات و تخصیص‌ها بیش از ۳۰ سال زمان می‌برد و اگر بخواهیم در بازه زمانی پنج ساله معضل کمبود مدرسه در استان تهران را حل کنیم باید برنامه ویژه داشته باشیم و یا تبدیل به احسن املاک آموزش و پرورش برای تامین منابع انجام شود.

وی درباره مشکل کمبود مدارس در مناطق و مساکن مهر گفت: براساس قانون، انبوه سازان متعهدند که به ازای هر ۲۰۰ واحد مسکونی زیرساخت‌های آموزشی نیز فراهم کنند اما متاسفانه ساخت مدرسه به انتهای کار منوط می‌شود در صورتی که باید در پروسه ساخت مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران افزود: انبوه سازان به تعهدات خود عمل نمی‌کنند، آموزش و پرورش اقامه دعوا می‌کند حتی اگر منجر به رای هم بشود، این روند مدرسه‌ای برای دانش آموزان نمی‌شود.

شهری با اشاره به اینکه تعداد مسکن مهر در استان تهران ۳۴۵ هزار واحد است، اظهارداشت: در این مناطق ۳۸۷ مدرسه ۱۵ کلاسه حتی ۲ شیفته با ۵ هزار و ۸۰۰ کلاس نیاز است که از این تعداد ۹۷ مدرسه و کمتر از یک سوم آماده شده و فعال است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی، مدیرعامل جامعه خیرین مدرسه ساز افزود: حضور خیران در عرصه مدرسه سازی به خصوص ایجاد مجمع خیران مدرسه ساز با کمک بزرگ مردانی همچون مرحوم حافظی باعث شد که تعداد بسیار زیادی از مدارس کشور با همت و مشارکت آنان ساخته شود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: در ۲ تا سه سال اخیر که منابع دولت با محدودیت روبه رو شد شاهد نقش موثر خیرین مدرسه ساز در امر مدرسه سازی بودیم و نیمی از مدارس کشور به همت آنان ساخته شده است.

شهری با اشاره به اینکه میزان تعهدات خیران در سال گذشته از ۶۴ میلیارد تومان در استان تهران تا به امروز ۱۹۲ میلیارد تومان ثبت شده، اظهارداشت: یکی از دلایل افزایش مشارکت خیران در شرایط اقتصادی فعلی و رشد آن به دلیل اطلاع رسانی و بیان مشکلات آموزش و پرورش است.

وی گفت: بیست و یکمین جشنواره خیرین مدرسه ساز استان تهران روز دوشنبه (سوم تیرماه) در پژوهشگاه صنعت نفت برگزار می‌شود.

قدیمی بودن ۴۰ تا ۵۰ درصد مدارس تهران

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران با اشاره به معضلات فضای آموزشی در این شهر از جمله ساختمان‌های با قدمت ۶۰ و ۷۰ ساله گفت: ۴۰ تا ۵۰ درصد مدارس تهران قدیمی‌اند و احتیاج به مرمت و بازسازی دارند.

وی، خطر آتش سوزی به علت سیم کشی‌های نامناسب در مدارس قدیمی و فرسوده و وجود چاه در حیاط مدارس قدیمی را از دیگر معضلات دانست که باید مورد توجه قرار بگیرد و چاره اندیشی شود.

بنی آدم با اشاره به اجرای طرح «مدرسه متریک» افزود: در قالب این طرح ساخت هر متر از مدرسه برعهده یک دانش آموز قرار می‌گیرد، به عنوان مثال دانش آموزان یک میلیون تومان را به کمک والدینشان اقساطی می‌پردازند، این طرح تاکنون در منطقه چهار اجرا شده است و در صدد توسعه این برنامه در سطح دانش آموزان و دانشجویان هستیم.

رئیس هیات مدیره مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران اظهارداشت: خیرین مایل به ساخت مدارس در شهر و روستای خودشان هستند و زمانی که مشکلات فضای آموزشی در تهران را برای خیرین بازگو می‌کنیم، پای کار می آیند اما باز هم کافی نیست.

بنی آدم ضمن گرامیداشت یاد مرحوم محمدرضا حافظی و دیگر خیران بزرگ عرصه مدرسه سازی که صدها مدرسه ساختند گفت: حافظی پرچمدار این نهضت بزرگ بود و امروز ۶۰۰ هزار خیر در سطح کشور و یکهزار خیر در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

رئیس مجمع خیرین مدرسه ساز شهرستان‌های استان تهران نیز در این نشست با اشاره به مرور پیشینه شکل گیری مجمع خیرین مدرسه ساز اظهارداشت: در دهه ۷۰ جامع خیرین مدرسه ساز کشور تشکیل شد و از آن زمان ۵۰۰ مجمع در سطح کشور و ۱۰ مجمع در خارج از کشور فعالیت می‌کنند.

سیدهادی موجانی با اشاره به توصیه به امر مدرسه سازی در احادیث و فتوای آیات اعظام افزود: ثروتمندان بسیاری داریم که از آنان می‌خواهیم بخشی از ثروت خود را صرف خدمت به خلق، اعتلای فرهنگ و امر خیر مدرسه سازی کنند تا نامشان ماندگار شود.

موجانی گفت: هنوز در کشور، کمبود مدرسه داریم و شهرستان‌های استان تهران از جمله محروم‌ترین مناطق محسوب می‌شوند.

تهرام/۷۲۴۵//‏۶۱۳۹