تهران - ایرنا - سران اتحادیه اروپا برای دستیابی به یک توافق در انتخاب رئیس جدید کمیسیون اروپا فقط تا پایان ماه(ژوئن) جاری میلادی فرصت دارند.

نشریه زوددویچه سایتونگ، نشست سران کشورهای عضو اتحادیه اروپا سی ام ژوئن (نهم تیر ماه) را برای تعیین سرنوشت پست های کلیدی این اتحادیه تعیین کننده خواند.
سران اروپا در حالیکه در نشست روز پنجشنبه خود نتوانستند برای تعیین جانشین «ژان کلود یونکر» به اجماع برسند، کمتر از ۱۰ روز برای فائق آمدن بر اختلافات خود فرصت دارند.
تا کنون نام «مانفرد وبر» آلمانی، «فرانس تیمرمان» هلندی و «مارگرت وستاگر» دانمارکی به عنوان سه گزینه اصلی برای جانشینی یونکر مطرح است اما منابع آگاه از مطرح شدن اسامی جدیدی در نشست بروکسل خبر می دهند.
بر این اساس بدنبال مخالفت فرانسه با گزینه آلمانی ها، نام وبر از این فهرست کنار گذاشته شده و حتی شخص «آنگلا مرکل» نیز دیگر اصراری به انتخاب وی ندارد.
به نوشته زوددویچه سایتونگ، هر چند سران اروپا باید در مورد گزینه اصلی برای جانشینی به توافق برسند اما این پارلمان اروپا است که باید در این زمینه تصمیم گیری کند.
«دونالد توسک» رئیس شورای اروپا که پس از انتخابات پارلمان اروپا هفته های پرکاری را پشت سرگذاشته همچنان به رایزنی با مقامات این اتحادیه برای ایجاد یک توافق همگانی تلاش می کند.
وی معتقد است همه اعضا باید تمام تلاش خود را به کار گیرند تا خطر هر گونه بحرانی در آغاز به کار پارلمان جدید اروپا کاهش یابد زیرا این امر دوره قانونگذاری بعدی پارلمان اروپا را طی پنج سال آینده تحت تاثیر قرار می دهد.

بدنبال نتایج ضعیف انتخابات اتحادیه اروپا، پاریس و برلین بر سر پست های کلیدی این اتحادیه از جمله جانشینی «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا اختلاف نظر دارند.