۷ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۵۷
کد خبر: 83330703
T T
۰ نفر
اختلاف آلمان و فرانسه بر سر ریاست جدید کمیسیون اروپا

تهران - ایرنا - روزنامه گاردین گزارش داد: بدنبال نتایج ضعیف انتخابات اتحادیه اروپا، پاریس و برلین ظاهرا بر سر پست های کلیدی این اتحادیه از جمله جانشینی «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا اختلاف نظر دارند.

این روزنامه انگلیسی در گزارش روز گذشته (دوشنبه) خود نوشت: نتایج ضعیف انتخابات پارلمان اروپا برای احزاب راست میانه، به گزینه «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان برای انتخاب جانشین یونکر لطمه زده است.


انتخاب «مانفِرِد وبر» گزینه مورد حمایت مرکل برای تصدی ریاست جدید کمیسیون اروپا، با مقاومت «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه مواجه شده است.


وبر ریاست حزب مردم اروپا را برعهده دارد. این حزب در پارلمان اروپا توسط احزاب دموکرات مسیحی بنیان گذاری شد و اعضای خود را گسترش داد تا احزاب لیبرال و محافظه کار و راست میانه را در برگیرد و حزب اتحاد سوسیال دموکرات مرکل نیز در آن عضو است.


گاردین با اشاره به مذاکرات سران و دولت های اتحادیه اروپا از جمله «ترزا می» نخست وزیر مستعفی انگلیس درباره رهبری نهادهای این اتحادیه اروپا نوشت: این مذاکرات بدنبال نتایج انتخاباتی برنامه ریزی شده که سلطه احزاب سنتی میانه رو بر اهرم های قدرت در بروکسل را تضعیف کرد.


حزب مردم اروپا همچنان بزرگترین حزب در پارلمان اروپا است اما تعداد کرسی های آن از ۲۲۱ در سال ۲۰۱۴ به ۱۸۰ کاهش یافت و این امر باعث شد وبر تصدیق کند که «نفوذ حزب میانه رو کاهش یافته است.»


کرسی های سوسیالیت ها و گروه های دموکرات از ۱۹۱ در پنج سال گذشته به ۱۴۵ کاهش یافت و این به رغم نتایج شگفت انگیز در اسپانیا و هلند رخ داد.


با این حال با توجه به اینکه حزب مردم اروپا همچنان بزرگترین حزب در این اتحادیه است، «آنه گرت کرامپ کارن بائر» جانشین مرکل و رئیس حزب حزب اتحادیه دموکرات مسیحی مرکل روز گذشته تاکید کرد که «وبر نامزد اصلی و پیشنهاد ما برای ریاست کمیسیون اروپا بوده است.» اما مکرون که از مدتها قبل تاکید داشت که به روند سنتی انتخاب ریاست رئیس کمیسیون و دیگر مناصب کلیدی پایبند نیست مذاکرات را با «پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا آغاز کرده است؛ مذاکراتی که تشکیل یک «ائتلاف ترقی خواه» را هدف قرار می دهد.


سوسیالیست های حزب حاکم سانچز در رای گیری روز یکشنبه پنجم خرداد ماه در رتبه نخست قرار گرفتند و این نتیجه احتمالاً می تواند نفوذ این حزب بر اتحادیه را افزایش دهد. حزب سوسیالیست در انتخابات محلی و منطقه ای نیز امتیاز بالایی را کسب کرد و این امر موضع سانچز را در تلاش برای تشکیل دولت جدید بدنبال انتخابات سراسری ۲۸ آوریل دراین کشور تقویت کرد.


حزب مکرون به همراه ائتلاف گسترده تری از احزاب سیاسی لیبرال دموکرات در بیانیه مشترکی اعلام کردند: توازن جدید قوا در پارلمان اروپا خواستار معرفی نامزدی برای ریاست کرسی کمیسیون اروپا است که بتواند اکثریتی قوی را در خارج از خط مشی های حزبی تشکیل دهد. گروه جدید ما همه نامزدهایی را بررسی خواهند کرد که می توانند حمایت گروه های سیاسی را جلب کنند و ترکیبی از اکثریت حاکم در آینده را تشکیل خواهد داد.


یک سخنگوی دولت فرانسه نیز گفت: گروهی که ما به آن محلق خواهیم شد یک گروه بانفوذ خواهد بود که در زمینه ایجاد ائتلاف ترقی خواه تلاش خواهد کرد.


در عین حال «مارتین سلمایر» دبیر کل آلمانی کمیسیون اروپا روز گذشته تاکید کرد که دلیلی وجود ندارد که احزاب سیاسی اصلی کاری انجام دهند، آنها باید از روند «نامزد اصلی» برای تصدی پست های کلیدی پیروی کنند.


نتایج انتخابات روز یکشنبه به دلیل پیروزی چشمگیر پوپولیسیت های راست افراطی از جمله حزب «مارین لوپن» در مقابل حزب مکرون قابل توجه بود.


پوپولیست اما نتوانستند کرسی های کافی را در اسپانیا، هلند یا آلمان بدست آورند تا تهدیدی واقعی در هدایت پارلمان اروپا ایجاد کنند.


با این حال «مائئو سالوینی» معاون نخست وزیر ایتالیا و رهبر جریان راستگرای «لیگ شمال» که اکثریت را در انتخابات پارلمان اروپا کسب کرده، وعده داده یک ائتلاف قوی متشکل از ۱۵۰ نماینده پارلمان اروپا را تشکیل خواهد داد.


رویترز به نقل از یک مقام دفتر مکرون اختلافات وی با صدراعظم آلمان را درباره رئیس جدید کمیسیون اروپا تایید کرده است.


مقام مذکور با استناد بر جمع بندی مذاکرات تلفنی سران فرانسه و آلمان گفت، مکرون و مرکل بدنبال آن هستند که روند انتخاب رئیس کمیسیون اروپا تاماه ژوئن انجام شود اما آنها درباره نحوه گزینش رئیس جدید کمیسیون اختلاف نظر دارند.


مکرون به مرکل گفته که بدنبال تشکیل نشستی در امروز سه شنبه است که در آن این موضوع بررسی شود که سیستم انتخاب رئیس جدید کمیسیون به طور خودکار انجام نمی گیرد.


رویترز نوشت: مرکل ظاهراً علاقه مند به چنین سیستمی است. در این سیستم نامزدهای ریاست کمیسیون اروپا از سوی احزابی تعیین می شود که در انتخابات پارلمان در اکثریت بوده اند.


اروپام ** ۹۱۵۸ ** ۱۰۷۱


نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha