تهران – ایرنا – «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی پیش از سفر به ژاپن اعلام کرد: در دیدارهای جداگانه در حاشیه اجلاس سران "جی بیست" با ترامپ و پوتین درباره سوریه گفت و کو می کنم.

وی روز گذشته به منظور شرکت در نشست اجلاس سران بیست اقتصاد قدرتمند جهان (جی بیست)، آنکارا را به مقصد «اوساکا» ژاپن ترک کرد.
اجلاس سران "جی بیست" به مدت دو روز در روزهای جمعه و شنبه (۷و ۸ تیر ماه) برگزار می‌شود. ۳۷ تن از سران کشورهای جهان در این نشست حضور می‌یابند.
ترکیه از اعضای اصلی گروه جی بیست می‌باشد.
اردوغان افزود: با «دونالد ترامپ و ولادیمیرپوتین» رؤسای جمهوری آمریکا و روسیه دیدارهایی جداگانه خواهم داشت و در خصوص مساله سوریه با آنان گفت و گو می‌کنم.
وی با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد شهر منبج سوریه متعلق به عرب‌ها می‌باشد، افزود: آنکارا اوضاع را در شهر "منبج" سوریه زیر نظر دارد.
گفتنی است کنترل شهر "منبج" هم اکنون در اختیار نیروهای کرد «حزب اتحاد دمکراتیک» سوریه است و ترکیه این عناصر را تروریست می‌داند.
اردوغان ادامه داد: آنکارا انتظار دارد واشنگتن به وعده‌های خود درباره منبج عمل کند.
وی تاکید کرد ما انتظار داریم کسانی که وی آنان را اشغالگر نامید از منبج عقب نشینی کنند.
رئیس جمهوری ترکیه همچنین در بخش دیگری از سخنان خود مدعی شد که دولت سوریه بی رحمانه پایگاه‌های نظارتی ترکیه در ادلب را هدف قرار می‌دهد.
وی افزود: ما نمی‌خواهیم برای این ۱۲ پایگاه دیده بانی ترکیه در مناطق حایل ادلب اتفاقی رخ دهد.
گفتنی است، ادلب استانی در شمال شرق سوریه و هم مرز با ترکیه است که بیش از سه میلیون جمعیت دارد و به آخرین نقطه تجمع گروه‌های تروریستی تبدیل شده است.
پیش تر ترکیه از بیم گسیل شدن آوارگان این منطقه به مرزهای خود از روسیه خواسته بود مانع حمله همه جانبه ارتش دولت قانونی سوریه به این منطقه شود و به ترکیه اجازه داده شود با کمترین هزینه گروه‌های تروریستی در این منطقه را خلع سلاح کند.
با وجود توافق سران روسیه و ترکیه و پذیرش توافق در قالب فرمت "آستانه" از سوی ایران، روس‌ها معتقدند که این درخواست ترکیه به تروریست‌ها فرصت داده است تا حضور خود در ادلب را توسعه دهند و شرایط را پیچیده‌تر کنند.
مقامات روسیه بارها اعلام کرده‌اند که شرایط فعلی در ادلب همیشگی نخواهد بود و روسیه و دیگر متحدان سوریه چنین وضعیتی را تحمل نخواهند کرد و به نفع ترکیه است که هر چه زودتر کنترل ادلب در دستان دولت قانونی سوریه باشد.
رئیس جمهوری ترکیه هم چنین درباره مساله خرید اس ۴۰۰ از روسیه و تهدید واشنگتن به وضع تحریم علیه ترکیه تصریح کرد: اکنون نمی دانم که کشورهای عضو ناتو تصمیم گرفته اند که یگدیگر را تحریم کنند یا خیر و از گفت و گوهای اخیر خود با ترامپ چنین برداشتی نکردم.