۲۸ شهریور ۱۳۹۷، ۱۹:۴۱
کد خبر: 83038165
T T
۰ نفر
اردوغان :گام مهمی برای جلوگیری از خون ریزی در ادلب برداشتیم

آنكارا- ایرنا- «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری تركیه توافق اخیر سوچی درباره ادلب را مهم خوانده و آن را گامی اساسی برای جلوگیری از ریخته شدن خون در ادلب بیان كرد.

به گزارش ایرنا، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه روز دوشنبه این هفته با ولادیمیر پوتین همتای روسی در سوچی دیدار كرد و در این سفر تلاش كرد تا موافقت رییس جمهوری روسیه را در توقف حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست ها در سوریه جلب كند.
پس از پایان نشست، پوتین از توافق با تركیه خبر داد و اعلام كرد كه تصمیم گرفتیم تا 15 ماه اكتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) ، محدوده ای غیرنظامی به عمق 15-20 كیلومتر ایجاد كنیم و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش تركیه و پلیس نظامی روسیه كنترل خواهند كرد.
اردوغان امروز (چهارشنبه) در سخنرانی در آیین 'روز جانبازان' در آنكارا افزود: برای جلوگیری از ریخته شدن خون در ادلب، توافقنامه 12 ماده ای به امضا رسید كه گامی برای برقراری صلح در آن سوی مرزهای تركیه بود.
وی بیان كرد: وزرای دفاع تركیه و روسیه در خصوص همكاری در ادلب اسنادی را امضا كردند و ما سعی كردیم در اجرای این توافق، دیگر اشكی ریخته نشود و برای همین، هر گامی كه لازم بود، برداشتیم.
رییس جمهوری تركیه تاكید كرد: در این زمینه، این گونه اقدامات ادامه خواهد داشت.

** ایلنور چویك
همچنین ایلنور چویك مشاور ارشد رجب طیب اردوغان رییس جمهوری تركیه با انتشار یاددشتی در روزنامه ینی بیرلیك تحت عنوان 'ناراضیان از حل مساله ادلب' نوشت: حل مساله ادلب بدون خونریزی و جلوگیری از حمله گسترده به این شهر در نتیجه مذاكرات دیپلماتیك تركیه با روسیه، باعث ناراحتی و نارضایتی آمریكا شد.
چویك در این یادداشت عنوان كرد: مذاكرات دیپلماتیك تركیه در نهایت به جلوگیری از حمله ارتش سوریه به ادلب منجر شد و در روزهای گذشته شاهد بودیم كه اردوغان با درایت خود توانست ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه را اقناع و راه درست حل مساله ادلب را به وی نشان دهد و به این ترتیب خطر جنگ را از سر مردم این منطقه دور كرد.
وی اضافه كرد: البته در این میان، آمریكایی ها نسبت به نتیجه بخش بودن مذاكرات آنكارا و مسكو در خصوص ادلب بی نهایت آزرده خاطر شدند چرا كه آنها هیچ نفعی در حل مساله ادلب بدون خونریزی ندارند و در این فكر بودند كه این مذاكرات به جدال طرفین ختم شود و آمریكا بار دیگر تركیه را به سوی خود جذب كند.
این مشاور اردوغان تاكید كرد: آمریكا اكنون به طور اجباری به تماشای عمیق شدن روابط میان آنكارا و مسكو نشسته و نیز شاهد كاهش نفوذ خود در منطقه و سوریه است.
وی تصریح كرد: با حل مساله ادلب، آرام آرام موضوع شرق فرات و پاكسازی تروریست ها از این منطقه نیز در دستور كار تركیه و روسیه قرار می گیرد كه این موضوع به هیچ وجه خوشایند مقامات كخ سفید نیست.
روسای جمهوری روسیه و تركیه روز دوشنبه گذشته در سوچی توافق كردند كه علمیات نظامی در ادلب برای حفظ جان غیر نظامیان انجام نشود و یك منطقه غیرنظامی در این استان ایجاد شود تا بتوان بدون آسیب رساندن به مردم، آخرین منطقه از خاك سوریه را از وجود تروریست‌ها، پاكسازی كرد.
محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران روز سه‌شنبه در واكنش به توافق سوچی، آن را ادامه رایزنی‌های خود در آنكارا، دمشق و نشست تهران دانست و گفت: 'این دیپلماسی فعال به‌ جلوگیری از جنگ در ادلب منتهی می‌شود.'
به گزارش ایرنا، كمتر از دو هفته پیش، سران ایران، روسیه و تركیه در نشست سه جانبه خود در تهران در خصوص سوریه و ادلب گفت و گو كردند اما رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری تركیه بر سر حمله نظامی ارتش سوریه به پشتوانه متحدان خود به ادلب مخالف بود و خواستار دادن فرصت به افرادی شد كه از نگاه دولت قانونی سوریه و متحدان آن تروریست های تكفیری هستند و تركیه برخی از آنان را مخالفان میانه رو می خواند.
از این رو اردوغان دو روز پیش با ولادیمیر پوتین همتای روسی در سوچی دیدار و در این سفر تلاش كرد تا موافقت رییس جمهوری روسیه را در توقف حمله به شهر ادلب به عنوان آخرین پایگاه مهم تروریست ها در سوریه جلب كند.
پس از پایان نشست، پوتین از توافق با تركیه خبر داد و اعلام كرد كه تصمیم گرفتیم تا روز 15 ماه اكتبر (23 مهر) در امتداد خطوط حائل بین معارضان مسلح سوری و ارتش سوریه (در ادلب) محدوده غیرنظامی به عمق 15-20 كیلومتر ایجاد كنیم و این محدوده را واحدهای گشت سیار ارتش تركیه و پلیس نظامی روسیه كنترل خواهند كرد.
تصمیمی كه نشان می دهد فعلا، تركیه توانسته مانع از تلاش روسیه برای پایان دادن به كار تروریست ها از طریق نظامی در آخرین نقطه حضور آنان در سوریه و نزدیك مرزهای تركیه شود.
گشت مشترك نظامی نیز گواهی بر این مدعا است كه فعلا تركیه حضور خود در شمال سوریه را حفظ خواهد كرد.
پوتین در نشست خبری پس از این دیدار تداوم مذاكرات آستانه با مشاركت ایران، روسیه و تركیه و امكان جستجوی راه حل های سیاسی پایدار در ژنو تحت نظارت سازمان ملل را مهم خواند.
در فرایند اجرای توافق سوچی، چگونگی برخورد با تروریست ها از طرف روسیه و تركیه و نیز نقش دولت سوریه كه همواره خواهان خروج تركیه و تروریست ها از خاك خود بوده، در نحوه رفع اشغال شهر ادلب تعیین كننده خواهد بود.
شبس**خاورم/1905 **1917