پکن- ایرنا- "شی جین پینگ" رییس جمهوری چین و "مون جائه این" رئیس جمهوری کره جنوبی که به منظور شرکت در اجلاس سران جی 20 به ژاپن سفر کرده اند ساعتی پیش در اوزاکا با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

به گزارش یونهاپ، این دیدار ساعتی بعد از ورود مون به اوزاکا و در هتلی در مرکز شهر برگزار شد، شی پیش از ظهر امروز به اوزاکا رسیده بود.

رییس جمهوری کره جنوبی اظهار داشت: کشورش تمایل دارد با تقویت مبادلات بلندپایه با چین و پیشبرد گفت‌وگو و همکاری در زمینه‌های مختلف، هر چه زودتر مذاکره مرحله دوم توافق تجارت آزاد کره جنوبی و چین را برگزار کرده و روابط سئول و پکن را به سطح بالاتر برساند.

مون جائه این افزود: کره جنوبی تمایل دارد همراه با چین در ساخت مشترک "کمربند و جاده" شرکت کرده و با همکاری یکدیگر بازار طرف سوم را گسترش دهند. وی گفت سئول تمایل دارد همراه با چین، از چندجانبه‌گرایی، تجارت آزاد و اقتصاد جهانی باز دفاع کند که این برای منافع کره جنوبی دارای اهمیت فراوان است.

"شی جین پینگ" رییس جمهوری چین هم در این دیدار اظهار داشت: تقویت دوستی چین و کره جنوبی در راستای روند تاریخی قرار گرفته و نیز خواست مردم دو کشور است چین مایل به برخورد صمیمانه با کره جنوبی است و برای دستیابی به همکاری برد - برد تلاش کرده و و روابط دوجانبه را پی در پی به پیش سوق می دهد تا برای صلح و ثبات شبه جزیره کره سهم خود را ادا کند.

وی ادامه داد: دو طرف باید به تبادلات در سطوح مختلف ادامه داده، روند توسعه روابط دو جانبه را حفظ کرد و با استفاده از فرصت ایده "کمربند و جاده"، مذاکره دور دوم توافق تجارت آزاد چین و کره جنوبی را تسریع بخشید.

شی گفت: باید به صورت مستمر همکاری در زمینه تجاری، علوم و فناوری، اقتصادی و حفاظت از محیط زیست را گسترش داد و فعالانه به مبادلات فرهنگی پرداخت تا دوستی بین مردم دو کشور تقویت شود.

این دیدار، پنجمین دیدار روسای جمهوری دو کشور و نخستین دیدار در سال ۲۰۱۹ میلادی بود.

چهاردهمین نشست سران جی ۲۰ روزهای ۲۸ و ۲۹ ژوئن ۲۰۱۹ (۷ و ۸ تیر ۱۳۹۸) در شهر اوزاکا ژاپن برگزار می‌شود این نشست ها از سال ۲۰۰۸ یعنی زمانی که این رهبران برای بحث در باره واکنش به بحران مالی جهانی یک جلسه اضطراری تشکیل دادند، تا کنون هر ساله برگزار شده است.

نمایندگان کشورهای گروه ۲۰ از این نشست دو روزه در اوزاکا برای بحث درباره تجارت، نوآوری فناورانه و تغییرات آب و هوایی و موضوعات دیگر استفاده خواهند کرد این نشست در حالی برگزار می شود که اصطکاک بین آمریکا و چین بر اقتصاد جهانی سایه افکنده است.

نشست سران گروه ۲۰ هر سال به منظور فرصتی برای دیپلماسی سطح بالا عمل می کند بسیاری از کشورها ترتیبی داده اند تا رهبرانشان در حاشیه این نشست گفت و گوهایی رو در رویی داشته باشند.