۷ آذر ۱۳۹۷، ۶:۲۱
کد خبر: 83114995
T T
۰ نفر
روساي جمهوري آمريكا و كره جنوبي ديدار مي كنند

پكن- ايرنا- 'مون جائه اين' و 'دونالد ترامپ' روساي جمهوري كره جنوبي و آمريكا در حاشيه نشست گروه 20 در آرژانتين با يكديگر ديدار و گفت و گو مي كنند.

به گزارش ايرنا خبرگزاري يونهاپ روز چهارشنبه اعلام كرد بحث كره شمالي و خلع سلاح اين كشور در كنار امضاي تجارت آزاد ميان دو طرف از مهمترين مسايل قابل بحث در اين ديدار است.
آخرين ديدار سران آمريكا و كره جنوبي ماه سپتامبر و در حاشيه اجلاس عمومي سازمان ملل در نيويورك برگزار شد.
'كيم جونگ اون' رهبر كره شمالي در سومين ديدار خود با 'مون جائه اين' رييس جمهوري كره جنوبي و همچنين نخستين ديدار خود با ترامپ در سنگاپور بر انحلال كامل هسته اي شبه جزيره تاكيد كرده بود.
با اين حال مذاكرات رسمي بين واشنگتن و پيونگ يانگ پس از نشست آنها در ماه ژوئن صورت نگرفته است و يك نشست سطح بالا كه براي اوايل ماه جاري برنامه ريزي شده بود نيز به طور ناگهاني به تعويق افتاد.
در همين حال كره جنوبي و ايالات متحده هفته گذشته براي ايجاد هماهنگي تلاش هاي خود به منظور خلع سلاح كره شمالي و ايجاد صلح پايدار در شبه جزيره از طريق افزايش مبادلات بين المللي، يك گروه كاري تشكيل دادند.
از سوي ديگر ترامپ اظهار اميدواري كرده است دومين نشست خود را با كيم برگزار كند سئول نيز گفته است انتظار مي رود كيم تا قبل از پايان سال جاري ميلادي به كره جنوبي سفر كند، همانطور كه در آخرين اجلاس بين كره اي در ماه سپتامبر توافق شد.
گروه 20 در سال 1999 ميلادي تشكيل و به محل اجتماع و رايزني رهبران كشورهاي توسعه يافته و اقتصادهاي نوظهور جهان تبديل شده است اين گروه 85 درصد از توليد ناخالص داخلي جهان و دوم سوم جمعيت جهان را شامل مي شود.
در سال هاي ابتدايي فقط وزراي دارايي و روساي بانك هاي مركزي كشورهاي عضو در اجلاس هاي مختلف شركت مي كردند اما از سال 2008 به بعد و پس از ركود اقتصادي در جهان، رهبران اين كشورها نيز نشست هايي برگزار كردند.
از سال 2008 رهبران گروه 20 سالي يك مرتبه ديدار كردند اما بين سال هاي 2009 و 2010 زمانيكه اقتصاد جهان با بحران مواجه شد، رهبران جهان دو مرتبه در اجلاس گروه 20 شركت كردند.
كشورهاي آرژانتين، استراليا، برزيل، كانادا، چين، فرانسه، آلمان، هند، اندونزي، آفريقاي جنوبي، ايتاليا، ژاپن، مكزيك، آمريكا، روسيه، عربستان، كره جنوبي، تركيه، انگليس و اتحاديه اروپا اعضاي گروه 20 هستند.
سيزدهمين نشست دو روزه گروه 20 از جمعه در آرژانتين برگزار خواهد شد.
**آساق**1904**