تهران- ایرنا- مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش گفت: ۳۰ هزار پایگاه تابستانی با ۳۴ نوع فعالیت برای غنی سازی اوقات فراغت دانش‌آموزان در کشور آماده شده است.

علی رمضانی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار کرد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش در سفر به استان گلستان، امروز (۱۰ تیرماه) طرح کشوری اوقات فراغت دانش آموزان را با هدف کارآفرینی و تربیت هر دانش‌آموز یک مهارت در استان گلستان شهرستان آق‌قلا افتتاح کرد.

وی افزود: این برنامه به مدت هشت هفته در بیش از ۳۰ هزار پایگاه، چهار میلیون دانش‌آموز را در مکان‌های آموزشی، مدارس، مراکز فرهنگی و کانون فرهنگی و تربیتی، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان، اردوگاه‌ها و سالن‌های ورزشی، دارالقرآن‌ها، تشکل‌های دانش آموزی و اتحادیه انجمن اسلامی دانش‌آموزان، سازمان جمعیت جوانان هلال احمر، بسیج و سازمان دانش‌آموزی که مشغول آموزش هستند، زیر پوشش قرار می‌دهد.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: رویکرد ما در این طرح، تربیتی، مهارتی، پرورشی، کارآفرینی با نگاه هنری و تربیت‌بدنی است.

رمضانی ادامه داد: هدف از برگزاری این طرح، نخست کارآفرینی و تربیت هر دانش‌آموز در یک مهارت است که همه امکانات در این زمینه بسیج خواهد شد.

وی افزود: در کانون‌های فرهنگی تربیتی هزار و ۱۸۲ کانون در کشور وجود دارد که چهار میلیون دانش‌آموز را زیر پوشش قرار می‌دهد و دانش‌آموزان به امر مهارت‌آموزی در ۲۲ حوزه و ۲۲ انجمن مشغول هستند.

رمضانی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه دانش‌آموزان با حوزه‌های مهارت بصیرتی، ورزشی، هنری، اقتصادی و اجتماعی آشنا شوند گفت: با آموزش این مهارت‌ها در آینده کمک بسیاری به آنها خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: انتظار از مدیران آموزشی و پرورشی این است که شرایطی را فراهم کنند تا دانش‌آموزان از این کلاس‌ها به نحو شایسته استفاده کنند و سعی شود کلاس‌های تابستانی به کلاس‌های علمی تبدیل نشود.

رمضانی تصریح کرد: سیاست وزارت آموزش و پرورش بر این است که دوره آموزش مهارت به روحیه نشاط و شادابی دانش‌آموز بینجامد تا دانش‌آموز با روحیه بهتری سال تحصیلی را شروع کند.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: به علت سیلی که در سه استان گلستان، لرستان و خوزستان رخ داد، این وزارتخانه برنامه‌های متنوع و متفاوتی را برای آماده کردن دانش‌آموزان برای کلاس‌های درس، فرهنگیان و فضاهای این مناطق در نظر گرفته است.

رمضانی افزود: معاونت متوسطه طرح (مهربانی همکلاسی‌ها) را توسط تشکل‌های دانش‌آموزی به اجرا در آورده است که در این طرح دانش‌آموزان کمک‌هایی را جمع‌آوری کرده و در اختیار دانش آموزان سیل زده قرار می‌دهند.

مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: سرپرست جدید آموزش و پرورش قول مساعد داد در شهر آق قلا کانون فرهنگی تربیتی جدید ایجاد و مناطق کم برخوردار را از لحاظ شاخص فضاهای آموزشی و پرورشی به سطح میانگین کشور برگرداند.

رمضانی تصریح کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کانون فرهنگی و تربیتی به اتفاق وزارت آموزش و پرورش، تشکل‌های دانش‌آموزی، معاونت پرورشی و فرهنگی، معاونت متوسطه در حوزه مدارس فنی و حرفه‌ای و مهارتی و کار دانش، و مدارس غیر دولتی همه شاخص‌ها را مشخص کرده‌اند و بر اساس آن در زمینه برنامه‌های اوقات فراغت دانش‌آموزان برنامه‌هایی را ارائه می‌دهند.

وی تاکید کرد: سیاست آموزش و پرورش بر این است که برنامه واحدی را از پایتخت برای دانش‌آموزان سراسر کشور درنظر نگیریم. این کار از نظر تربیتی غلط است و مدیران واحدهای آموزشی و پرورشی در مناطق با توجه به نیاز دانش‌آموزان و نوع امکانات نقاط مختلف کشور این برنامه‌ها را مشخص می‌کنند و ما صرفاً سر فصل‌ها را مشخص می‌کنیم و برنامه و فعالیت‌ها را استان ها، شهرستان و منطقه اجرا می‌کند.