مشهد- ایرنا- چهارمین دور نشست همکاریهای اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات افغانستان امروز ۱۲ تیر ماه با حضور معاون استاندار خراسان رضوی و مقامات محلی افغانستان در شهر هرات آغاز شد.

رئیس گروه نمایندگی خراسان رضوی در نشست هرات روز چهارشنبه طی گفت و گوی تلفنی با خبرنگار ایرنا رویکرد جدید خراسان رضوی را توسعه مبادلات تجاری و اقتصادی اعلام و بیان کرد: حضور هیأتی از این استان در افغانستان برای تمهید تسهیلات و ارائه خدمات بیشتر در مبادلات مرزی بین دو کشور صورت گرفته است.

علی رسولیان افزود: تأمین انرژی مطمئن برای افغانستان و کمک به صنعتی شدن هرات از دیگر اهداف نشست مشترک است. برای توسعه مراودات باید تلاش بیشتری از سوی دو طرف شامل خراسان رضوی و ولایت هرات صورت گیرد.

وی ادامه داد: بر این اساس دیروز پس از ورود به هرات با استقبال معاون اقتصادی ولایت هرات، طی نشست مشترک مرزی در گمرک اسلام قلعه با طرف افغانستانی موضوعات و مشکلات بین دو استان بررسی شدند. دو طرف پس از مذاکرات اولیه، اماکن و مستحدثات گمرکی افغانستان را به منظور بررسی امکانات، توانمندیها، مشکلات و موانع موجود مورد بازدید قرار دادند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی به تلاش برای رفع موانع و همچنین ارائه تسهیلات بیشتر اجرای طرح‌های مهم اقتصادی در منطقه مرزی با کمک افغانستان اشاره و بیان کرد: استاندار خراسان رضوی رویکرد جدی نسبت به اینگونه طرح‌ها در راستای اراده دو کشور برای توسعه و تقویت مناسبات اقتصادی دارد لذا خراسان رضوی برای ارائه تمام راهکارهای لازم جهت تحقق این هدف آماده است.

وی گفت: پس از بازدید از اماکن تاریخی هرات، نشستی با بازرگانان و فعالان افغانستانی مرتبط با ایران برای توسعه روابط و ارائه کمک‌ها و حمایتهای بیشتر از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران به منظور ارتقا سطح تجارت اعلام برگزار شد.

نشست کمیسیون اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی تا ۱۳ تیر ماه جاری در شهر هرات ادامه دارد.

هِرات واقع در ۱۲۰ کیلومتری مرز دوغارون و ۳۷۰ کیلومتری شرق مشهد، یکی از کلانشهرهای افغانستان، مرکز ولایت هِرات در غرب آن کشور است. این شهر پس از کابل دومین شهر پرجمعیت افغانستان محسوب می‌شود. هِرات همچنین قطب صنعتی و مهم‌ترین کانون فرهنگی - هنری افغانستان به شمار می‌آید. افغانستان نخستین شریک تجاری خراسان رضوی است و بیشترین حجم واردات از ایران به ویژه این استان را دارد.

۷۴۸۹/‌۱۸۵۸