۲۶ آذر ۱۳۹۶، ۱۳:۵۳
کد خبر: 82766402
T T
۰ نفر
رونق شهرك صنعتي هرات مرهون توليدكنندگان خراسان رضوي است

مشهد- ايرنا- مدير كل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: رونق توليد در شهرك صنعتي هرات مرهون همكاري و تلاش توليدكنندگان اين استان در به راه انداختن چرخ توليد با انتقال دانش فني به كشور افغانستان است.

به گزارش ايرنا، علي رسوليان روز يكشنبه در نشست 'همكاري اقتصادي اتاق اصناف مشهد و اتاق پيشه وران هرات افغانستان' در مشهد افزود: توسعه، پيشرفت و رفاه مردم افغانستان بويژه در مرزها، توسعه و پيشرفت و رفاه مردم ايران بويژه استان خراسان رضوي است.
وي اظهار كرد: در سال 1394، نشست استانداران مرزي ايران و كشور افغانستان با حضور وزير كشور در مشهد برگزار شد كه در آن مشكلات مرزي بين 2 كشور مورد بررسي قرار گرفت.
وي گفت: در آن نشست سه كميته مشترك بين خراسان رضوي و ايالت هرات افغانستان در قالب كميسيون هاي مشترك همكاري بين 2 منطقه تشكيل شد و از آن زمان تاكنون اقداماتي در اين زمينه از جمله سفر استاندار خراسان رضوي به هرات انجام شد.
رسوليان افزود: هم اكنون چهار كميسيون مشترك بين استان خراسان رضوي و استان هرات تشكيل شده كه 2 كميسيون در هرات و 2 كميسيون در مشهد بوده است.
وي اظهار كرد: نتيجه اين كميسيون ها، تسهيل شرايط حمل و نقل كالا در مرز دوغارون و ايجاد رفاه براي مسافران و حاملان كالاهايي است كه قصد عبور از مرز را دارند، همچنين در كنار آن تلاش شده است ترانزيت از مرز دوغارون افزايش يابد.
مدير كل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: در اين كميسيون ها مشكلات امنيتي در مرز ويژه تبادل كالا و تردد مسافر و موانع اقتصادي در مرز مطرح و براي آن چاه انديشي شد.
وي افزود: مشخص شدن ساعت كار گمرك دوغارون، كاهش هزينه گمرك براي عبور كاميون هاي افغانستاني، پيگيري براي تسهيل صدور گذرنامه در مرز از ديگر نتايج برگزاري كميسيون هاي مشترك بين هرات و خراسان رضوي بود.
وي اظهار كرد: در اين كميسيون ها مقرر شد، يك 'سي.آي.پي' به منظور رفاه حال مسافران و تاجراني كه مدتي در مرز دوغارون توقف دارند، ايجاد شود كه اقدامات لازم در اين زمينه انجام گرفت و تا 20 روز آينده اين مكان افتتاح مي شود.
وي با تاكيد بر تسريع در گشايش مسير ريلي بين ايران و افغانستان گفت: با راه اندازي اين مسير ريلي، هزينه ترانزيت كالا به نحو قابل توجهي كاهش مي يابد و تجارت آسان مي شود.
رسوليان افزود: تاكنون ساخت سه قطعه از مسير ريلي كه بر عهده ايران بوده به اتمام رسيده و ساخت سه قطعه نيز از اين مسير ريلي بر عهده افغانستان است كه ايران آمادگي دارد اين مسير را تا حد ممكن ادامه دهد.
وي اظهار كرد: در حوزه استفاده مردم افغانستان از خدمات درماني در خراسان رضوي، بهترين استادان و پزشكان مشهد وارد هرات شدند تا دانش پزشكي و فناوري در اين زمينه را به آن منطقه منتقل و قدمي در مسير توسعه آن بردارند.
وي ادامه داد: نگاه خراسان رضوي در حوزه اقتصادي و تبادلات تجاري، فقط افزايش صادرات كالا به كشور افغانستان نيست بلكه انتقال دانش فني و كمك به بخش توليد افغانستان نيز مدنظر است.
رسوليان، تسهيل روند صادرات ماشين آلات صنعتي از طريق اتحاديه صنايع هرات، اتخاذ تخفيف در تعرفه گمركي براي سه نوع از محصولات كشاورزي كه از افغانستان به خراسان رضوي صادر مي شود، توافقات اوليه با اتحاديه صرافان هرات براي رفع مشكلات بانكي را از ديگر نتايج كميسيون هاي مشترك هرات و خراسان رضوي برشمرد.
مدير كل دفتر هماهنگي امور اقتصادي استانداري خراسان رضوي گفت: نگاه ايران به بازارچه هاي مرزي مشترك كمك به معيشت مرزنشينان و تامين امنيت كشور است لذا تلاش شده با توافق طرفين، كالاهاي مشخص در وزن معين در بازارچه هاي مرزي 2 كشور مبادله شود تا هر دو طرف منتفع شوند.
در اين نشست تفاهم نامه همكاري مشترك بين اتاق اصناف مشهد و اتاق اصناف پيشه وران هرات افغانستان به امضا رسيد.
گمرك دوغارون به عنوان يكي از مهمترين گمركات كشور در مرز بين خراسان رضوي و ايالت هرات افغانستان قرار گرفته كه بيش از 100سال قدمت دارد و بيش از 50 درصد كالاهاي صادراتي استان خراسان رضوي از طريق اين گمرك صادر مي شود.
سالانه بيش از يك ميليون و 130هزار تن انواع كالا از طريق اين گمرك به بازارهاي هدف افغانستان صادر مي شود.
خبرنگار: ميترا عبداللهي ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم
7489 / 6053