زنجان - ایرنا - ساماندهی خطوط حمل و نقل به ویژه تردد الگوی جدید اتوبوس های درونشهری در شهر زنجان اغاز شده، طرحی که به باور مسولان چشم انداز خوبی دارد و اما شهروندان زنجانی با تردید به این مقوله می نگرند.

با آغاز سال جدید، موضوع ساماندهی خطوط حمل و نقل زنجان به ویژه اجرای الگوی جدید تردد اتوبوس‌های درون شهری بطور جدی از سوی مدیریت شهری مطرح و دردستور کار قرار گرفت، هر چند در ابتدا با مخالفت اهالی کسبه و حتی کارشناسان امر مواجه شد اما با برگزاری نشست های تخصصی متولیان امور شهری اصلاح طرح یاد شده را مورد توجه و تاکید قرار دادند.

این در حالی است که متولیان امر، مدیریت شهری اعضای شورای شهرو حتی مسئولان استانی نیز اجرای چنین طرحی را لازمه کاهش مشکلات کنونی شهر می‌دانند، زیرا که معتقدند زنجان نیز همانند سایر نقاط کشور به ویژه درهسته مرکزی با افزایش خودروها و گرایش اقشار مختلف به استفاده از این نوع وسایط نقلیه مواجه شده که شهروندان در ساعاتی از شبانه روز ترافیک بیشتری را شاهد هستند و در این میان نیز اتوبوس‌های درون شهری سهم بالایی در بروز این مساله دارند.

بر این اساس الگوی تردد جدید اتوبوس‌های درونشهری با رفع نواقص اولیه از اوایل تیر امسال در شهر زنجان کلید خورد، طرحی که شمار اتوبوس‌ها در محدودهای هسته‌ای شهر به مراتب کاهش می‌یابد، حرکت آنها در خطوط ویژه کانالیزه شده و مسیر ویژه ای نیز تعیین شده تا شهروندان در کوتاه‌ترین زمان ممکن با استفاده از حمل و نقل عمومی به مقصد مورد نظر برسند برسند.

یکی از رانندگان اتوبوسرانی شهر زنجان در ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان زنجانی آنگونه که باید و شاید از اجرای طرح جدید رضایت ندارند و در جابجایی به مقاصد خود گمراه و سرگردان هستند.

کاظمی افزود: طبق برنامه اعلام شده در زمان حاضر رانندگان اتوبوس بصورت رایگان به جابجایی مسافران اقدام کرده اند که تا روز یکشنبه ادامه دارد و این موضوع نگرانی‌هایی را در بحث حقوق دریافتی ایجاد می‌کند.

وی اضافه کرد: بسیاری از شهروندان و حتی رانندگان اتوبوسرانی با طرح قبلی مانوس بودند، مشکلات کمتری داشت، اما در طرح کنونی نارضایتی نیز در برخوردها بسیار مشهود است.

این راننده خاطر نشان کرد: اجرای طرح جدید مقاومت‌هایی را دربرابر شهروندان ایجاد کرده و در این میان رانندگان این صنف همکاری‌های لازم را برای تحقق برنامه‌های و حتی راهنمایی به مسافران را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: رایگان بودن این طرح استقبال بالای شهروندان را به دنبال داشته و حتی به جرات می‌توان گفت طی چند روز گذشته به میزان ۲ ماه مسافر جابجا شده است.

زهرا دیگر شهروند زنجانی نیز با ابراز گله از عدم اطلاع رسانی و سردرگمی رخ داده در اجرای جدید الگوی تردد اتوبوس‌ها گفت: بدون اطلاع کافی مسیری سوار شدم که پس از مدتی مشخص شد که اشتباه بوده و مجبور شدم همان مسیر را با خودروی دیگر به مقصد مودر نظر بروم.

وی خاطر نشان کرد: نبود اطلاع رسانی کافی موجب شده تردد شهروندان با مشکل مواجه شوند هر چند برخی دیگر از اجرای آن رضایت دارند.

همه خطوط اتوبوسرانی به مرکز هسته‌ای شهر ختم می شد

فرماندار زنجان نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت که وضعیت ناوگان حمل و نقل همگانی و سیتسم اتوبوسرانی شهر زنجان ثابت بود و به عبارتی در عمل کارآیی لازم نداشت، به ویژه آنکه تمامی خطوط اتوبوسرانی به مرکز هسته‌ای شهر ختم می شد.

رضا عسگری افزود: بروز همین مساله وضعیت ترافیکی نامطلوبی را در هسته مرکزی شهر رقم زده بود و دراین میان تردد ۱۴۰ دستگاه اتوبوس کشش لازم در معابر شهری را نداشت و در نتیجه مشکلات برای شهروندان بسیار مضاعف تر شده بود.

وی اضافه کرد: از طرفی افزایش آلودگی هوا نیز ره آورد تردد این اتوبوس‌ها با توجه کاهش عمر بالای انها نمایان بود و در این راستا طبق آمارهای ارائه شده، طی ۲ سال گذشته سفرهای شهری توسط ناوگان حمل و نقل اتوبوسرانی حتی به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافت.

این مسئول ادامه داد: سرعت پایین ناوگان از جمله عوامل مهم در عدم استفاده مردم از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس اثر گذار بود و علاوه بر آن باید زمان زیادی را باید در ترافیک سپری می‌کردند و در عمل رغبتی برای استفاده از این نوع وسیله وجود نداشت.

وی اظهار داشت: در نتیجه موارد طرح‌های مختلفی در شورای ترافیک استان مطرح و در نهایت ۲ نقطه دیگر جدا از هسته مرکزی مطرح شد که با این کار سرعت ناوگان افزایش و ترافیک کاهش می‌یابد.

فرماندار زنجان ادامه داد: با این کار شمار تردد اتوبوس که قبل ۱۴۰ دستگاه می‌رسید اکنون به کمتر از ۲۰ دستگاه کاهش یافته و با اجرای این طرح نظارت‌های بیشتری در حال انجام است.

وی اضافه کرد: یکی از مباحث مهم در شورای ترافیکی استان و شهرستانی توجه به برنامه ریزی شهروندان برای تردد با اتوبوس‌های درونشهری بود و برای تحقق این امر اتوبوسرانی زنجان ملزم شد تا نظارت‌های دقیق بر نحوه تردد اتوبوس‌ها از طریق بکارگیری نرم افزارهایی همانند چی پی اس را اعمال کند.

عسگری افزود: این کار به سرعت منطق ناوگان منجر می‌شود و در زمان حاضر گزارش های دریافتی بیانگر آن است که تردد اتوبوس‌ها نسبت به روزهای آغازین طرح بهتر شده و معایب آن، به تدریج برطرف خواهد شد.

وی اظهار داشت: همکاری مدیریت شهری و راهنمایی و رانندگی شرایط بهتری را برای اجرای این طرح رقم می زند و دراین میان باید شرایطی بهتری را در برنامه ریزی ها برای منافع رانندگان و شهروندان لحاظ کرد.

به گفته این مسئول مهم ترین هدف از اجرای این طرح شرایطی بهتر در ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوسرانی است که شهروندان با رغبت بیشتری از این وسیله استفاده کنند.

فرماندار ادامه داد: هر چند در روز های نخستین اجرای طرح برخی رانندگان اتوبوس بصورت خود سرانه اختلالی را در خطوط جدید اعلام شده ایجاد کرده و بصورت سنتی کار خود را انجام می‌دادند که طی چند روز گذشته نه تنها این روند ادامه نداشت بلکه همکاری‌های خوبی وجود داشته است.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف رایگان شدن اتوبوس‌های شهری زنجان کاهش دغدغه‌های رانندگان بود و بطور طبیعی طبق قرار داد فی مابین بین شهرداری و گروه های هدف بندهای بازدارنده و رفتارهای مغایر با سیاست‌های اعلام شده پیش بینی شده است.

عسگری افزود: علاوه بر مدیریت شهری فرمانداری بر تعامل سازنده با رانندگان اتوبوسرانی تاکید دارد تا بتواند روند کار بطور طبیعی ا تداوم یابد و تلاش می‌شود با سازو کارهای اندیشیده از قبیل تخصیص یارانه‌ها توفقگاه مرکزی برای نظافت و شستشو ی خودروهای رانندگان فضای بهتری ترسییم شود.

وی اظهارداشت: بر این مبنا، افزایش سفرهای درونشهری به ارتقای در آمد رانندگان اتوبوس‌های درونشهری منجر خواهد شد که طی چند روز گذشته استقبال خوبی از سوی شهروندان انجام گرفته است.

فرماندار زنجان ادامه داد: این طرح به دنبال آشتی و ترغیب بیشتر مردم برای استفاده از حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس‌های درونشهری است و و بی رغبتی مردم به افزایش ترافیک و کاهش در آمدی رانندگان منتهی شده بود.

وی اضافه کرد: در یک هفته زمان اعلام رایگان شدن اتوبوس های شهری به سرعت تکمیل زیر ساخت‌های برای اجرای بهینه پایانه ها به ویژه پایانه ارتش به شهرداری اعلام شده و طبق توافق انجام گرفته نصب دوربین‌ها نیز از زمان اجرای طرح به مدت ۱۵ روز اعلام شده و انتظار می‌رود این کار به زودی به سرانجام برسد.

سردرگمی رانندگان برای جابچایی امری طبیعی محسوب می شود

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان دراین ارتباط ادامه داد: در روز اول رایگان شدن اتوبوس‌های درونشهری با هدف آشنایی و ترغیب مردم بود بطوری که ۶۸ هزار نفر جابجا شدند که در حالی که این میانگین ۲۵ هزار نفر را شامل می‌شود.

حمیدرضا حمیدی افزود: طبق قرار داد کارکرد رانندگان لحاظ شده اما در صورت عدم رعایت موارد و نکات اعلام شده که از طریق نرم افزار ای وی ال بصورت دقیق گزارش گیری می‌شود ممکن است به کسری حقوق آنان منتهی شود.

وی اضافه کرد: سردرگمی مسافران برای جابجایی با الگوی جدید تردد اتوبوس‌های درونشهری امری طبیعی محسوب می‌شود و این موضوع شامل افرادی است که از تحصیلات کافی برخوردار نبوده و نمی‌توانند به فضای مجازی نیز دسترسی داشته باشند و حتی نقشه‌های مربوط به خطوط بنرهای نصب شده را مطالعه کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: این افراد باید برای رفع مشکل خود مسیرهای مد نظر را تجربه کند و از طرفی اطلاع رسانی دقیق به ویژه رسانه ملی و اعلام جزئیات این طرح با گویش محلی می‌توانست در پیشبرد این طرح و مسائل پیش آمده کمک فراوانی کند.

وی اظهار داشت: متاسفانه این فرصت از سوی رسانه استانی به شهرداری داده نشد و در وقاع می توان گفت که به وظیفه خود عمل نکردند و صرفاً کار اطلاع سانی پ را به واسطه دریافت مبالغ بالا انجام می‌دهد که در توان شورای شهر وشهردارینیست.

حمیدی افزود: به عبارتی می‌توان دیگر ضعف در اطلاع رسانی موجب شد تا شهروندان از چگونگی اجرای این طرح و مزایای آن اگاهی کاملی نداشته باشند اما به این مهم باید توجه کرد یک طرح به تدریج رنگ تکاملی بخود می‌گیرد.

وی یادآوری کرد: طرح جدید ایرادات و اشکالاتی دارد که بر این اساس بای د خطوط جدید ی ایجاد و برخی آنها برطرف شود که پس از هفته دوم نیز نسبت به بازنگری طرح اقدام خواهد شد و در این میان پبشنهادا ت شهروندان و پایش ها بررسی خواهد شد تا در نهایت تغییراتی ایجاد می‌شود.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر زنجان ادامه داد: این تغییرات به دلیل نارضایتی مردم و از وضعیت اتوبوس ها، از نظافت، سرعت وتوقف های طولانی مدت آن و بی نظمی انجا م گرفته و برای ارتقای سرعت ناوگان و کاهش ترافیک هسنه مرکزی شهر این اجرا شد.

وی اضافه کرد: از طرفی وجود سیتم ای وی ال موجب شده رانندگان هر لحظه از تردد امکان پایش آنان وجود داشته باشد و تغییرات شهر افزایش خودروها و گستره شهری لزوم اجرای چینین طرحی را انکار ناپذیر کرده و طرح کامل، جامع‌تر اجرا یی خواهد شد.

حمیدی افزود: سرمایه گذاری در حنل و نقل عمومی یک امر ضروری بوده و بر این مبنا در بودجه سال آینده وتخصیص اعتبار ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومانی به این حوزه چشم انداز بهتری را رقم می زند و با این کار می‌توان به نو سازی ناوگان ها و حتی خرید مینی بوس های کوچک برای مسیرهای کوتاه استفاده کرد.

وی اضافه کرد: این طرح پایه علمی داشته و در صورت اجرای دقیق و صحیح و از همه مهم تر همکاری دستگاههای بین بخشی شهروندان تاثیر بسزایی در تحقق اهداف ترسیم شده دارد و در غیر اینصوت به شکست منتهی خواهد شد.

این عضو شورای اسلامی شهر زنجان ادامه داد: هر چند در شروع طرح نقش پلیس بسیار پررنگ بود اما اکنون ضعیف‌تر شده و بایددر مسیرهای ویژه نظارت جدی داشته باشد.

وی یادآوری کرد: برای رفع این مهم نیز نصب دوربین‌ها مد نظر قرار گرفته و با این کار نیاز به حضور مستمر پلیس در محدودهای یاد شده نیست اما تا به سرانجام رسیدن نقش خوب آنان الزام آور است.

حمیدی افزود: مقاومت‌های مردمی از عدم اعتمادکمرنگ آنان به مدیریت شهری حکایت دارد و تصور می کنند که متولیان مسیر اشتباهی را طی می‌کنند که این مساله نیز در سابقه ب چندین ساله بوجود امده ویکدفعه شکل نگرفته است.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال شهروندان زنجانی احداث پل امام حسن در مدت یکسال را باور نداشتند در حالی که این کار در موعد مقرر تحقق یافت و در این میان لازمه ایجاد اعتماد بین مردم و مدیریت شهری اجرای چندین پروژه‌های موفق شهری است.

۹۶۴۶/ ۸۰۶۸