تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش گفت: کالای با کیفیت را در بستر فرهنگی می‌توان به نوعی تقویت کرد تا دانش‌آموزان با ورود به حوزه‌های مهارتی و به خصوص هنرستان‌ها به دلیل اینکه به نیروی انسانی ماهرتری تبدیل می‌شوند، کالای با کیفیت تری تولید کنند که این فرآیند به ایجاد فرهنگ مصرف کالای ایرانی می انجامد.

سید مصطفی آذرکیش روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش اظهار کرد: با توجه به سال رونق تولید و بوجود آمدن آن در بستر فرهنگی و موثربودن فرهنگ در تربیت رونق تولید، تقویت و توسعه نیاز به ایجاد این فرهنگ در مصرف کالای ایرانی است.

آذرکیش افزود: یکی از برنامه‌های کیفیت بخشی به آموزش‌های مهارتی، برگزاری جشنواره‌ها، مسابقات و المپیادها است. سیزدهمین جشنواره مهارت‌های هنری هنرجویان هنرستان‌های کاردانش سراسر کشور در سه سطح هنرستانی، منطقه‌ای و استانی برگزار می شود و بعد از آن این رویداد در سطح کشوری به صورت سالانه برپا می شود.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش افزود: امسال مرحله کشوری در استان قم و در دهه کرامت برگزار می‌شود.

وی گفت: دانش‌آموزان ۱۶ تیر وارد استان قم می شوند و فردای آن روز را با برگزاری نمایشگاه و کارگاه‌های آموزشی می گذرانند و سه شنبه روز آخر را با مراسم اختتامیه که با محوریت تجلیل از برگزیدگان نهایی و کشوری این جشنواره، به پایان می‌رسانند.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش، فرآیند این جشنواره را این گونه بیان کرد که ابتدا هنرجویان هنرستان‌ها در سطح هنرستان آثار برگزیده خود را در سطح منطقه‌ای معرفی می‌کنند و بیش از ۹ هزار و ۷۰۰ اثر در سامانه بارگذاری می‌شود که از این تعداد بیش از ۶۵۰ اثر پس از داوری به مرحله کشوری راه پیدا می‌کنند.

آذرکیش افزود: در نهایت در استان قم و در مرحله پایانی از ۶۴ نفر از دختران تجلیل می شود. تجلیل از دختران به دلیل ربودن گوی سبقت در جشنواره مهارت‌ها در چند سال اخیر از پسران است.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اهداف این جشنواره ترویج، توسعه و تقویت فرهنگ کار، تولید و کارآفرینی و در کنار آن معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های دانش‌آموزان به جامعه است. پایش آموزش‌های مهارتی ارائه شده در حوزه هنر در سراسر کشور نیز از دیگر اهداف این جشنواره است.

وی خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان باید بتوانند در یک رقابت سالم و اثربخش قابلیت‌های خود را نشان دهند؛ از این جهت که برخی دغدغه کنکور داشته و هزینه و وقت زیادی را صرف این مسئله می‌کنند و عده‌ای دیگر تمام توجه خود را به توانمندی‌های شان معطوف کرده و آن را در معرض داوری داوران قرار می‌دهند. فارغ از دغدغه‌های کنکور، خانواده و مسئولان کشور برای اثربخشی در رونق تولید و در حوزه اقتصاد فعالیت می‌کنند.

آذرکیش در خصوص برنامه‌های وزارت آموزش و پرورش در کنار برنامه‌های کیفیت بخشی گفت: مدتی پیش المپیاد شایستگی محور ویژه هنرجویان شاخه فنی و حرفه‌ای برگزار شد. سیزدهمین دوره جشنواره مهارت‌های هنری در استان قم نیز از دیگر برنامه‌های وزارت‌آموزش و پرورش در این خصوص است.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در مورد المپیاد شایستگی محور، گفت: این المپیاد از ۲۷ خرداد به مدت سه روز در خراسان رضوی برگزار شد.

وی افزود: مرحله کشوری جشنواره هنرهای تجسمی، بعد از جشنواره مهارت‌های هنری در تبریز برگزار می‌شود. همچنین المپیاد مهارتی ویژه هنرجویان شاخه کاردانش در استان البرز نیز برگزار خواهد شد.

آذرکیش ادامه داد: مسابقات علمی کاربردی کاردانش نیز آذر ماه در استان هرمزگان برگزار می‌شود.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در خصوص برنامه‌های هدایت تحصیلی گفت: این برنامه‌ها از جنس فرهنگ سازی است که در طول سال انجام و عملیاتی می‌شود. برگزاری جلسات توجیهی برای اولیا و دانش‌آموزان در طول سال و طرح‌هایی همچون یک روز با هنرستان و یا پیوند اولیا و کارگاه در کنار جلسات توجیهی، برگزاری جلسات مشاوران هدایت تحصیلی و هماهنگ کردن سیاست‌ها، معرفی برترین‌ها و قابلیت‌های هنرستانی در رسانه‌های کشور از جمله صدا و سیما و خبرگزاری‌ها، برگزاری رویدادهای کارآفرینی ویژه دانش‌آموزی از دیگر برنامه‌های این حوزه است.

وی تصریح کرد: در برنامه درسی رسمی در دوره متوسطه اول و پایان دوران ابتدایی درسی با نام کارو فن‌آوری است که دانش‌آموزان با مشاغل مختلف آشنا می‌شوند. در طول سال این برنامه‌ها ساری و جاری است تا دانش‌آموزان با شرایط موجود در کشور آشنا شوند. برخی از بازدیدهای میدانی از مراکز آموزش مهارت با کمک وزارت‌خانه و دستگاه‌های مجری مهارت نیز از دیگر برنامه‌های درسی است.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش افزود: کالای با کیفیت را در بسترفرهنگی می‌توان به نوعی تقویت کرد تا دانش‌آموزان با ورود به حوزه‌های مهارتی و به خصوص هنرستان‌ها به دلیل اینکه به نیروی انسانی ماهرتری تبدیل می‌شوند کالای با کیفیت تری نیز تولید کنند که این فرآیند منجر به ایجاد فرهنگ مصرف کالای ایرانی خواهد شد.

وی ادامه داد: بطور مشخص سعی و تلاش بر این است که با حضور برخی از کارشناسان، حوزه آموزش مهارتی در واحدهای آموزشی دوره متوسطه اول تبیین و توزیع بیشتری را در این حوزه شاهد باشیم.

آذرکیش در خصوص تعداد هنرستان‌های کشور گفت: در کل کشور ۷ هزار و ۱۰۰ هنرستان فنی و حرفه‌ای و کار و دانش داریم که از این تعداد ۴ هزار و ۴۰۰ کار و دانش و ۲ هزار و ۷۰۰ فنی و حرفه‌ای است.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش تعداد هنرجویان را بیش ۹۱۰ هزار نفر اعلام کرد که در پایه‌های ۱۰، ۱۱ و ۱۲ مشغول به تحصیل هستند.

وی در خصوص برنامه ششم توسعه و تعداد دانش‌آموزانی که باید به سمت هنرستان بروند، تاکید کرد: با توجه به نیازهای استان و منطقه و ملی و با توجه به شرایطی که در اجرا دارند، این برنامه ریزی را انجام می‌دهیم. تعداد رشته‌ها و تناسب درصدهای مربوط به حوزه صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر بر اساس نیاز منطقه‌ای و ملی اجرا می‌شود.

آذر کیش خاطر تصریح کرد: در حوزه‌های صنعت، خدمات، کشاورزی و هنر ۴۳ رشته در شاخه فنی و حرفه‌ای و در شاخه کار و دانش ۱۶۰ رشته داریم. از این ۱۶۰ رشته، ۶۵ رشته در زمینه صنعت، ۳۳ رشته کشاورزی و ۱۲ رشته در زمینه خدمات و ۵۰ رشته در زمینه هنر فعالیت دارند.

مدیر کل دفتر آموزش‌های کار و دانش وزارت آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: ترکیب فنی و حرفه‌ای معمولاً حرفه‌ای محور و در شاخه کار و دانش شغل محور است.

آذر کیش محورهای سیزدهمین دوره جشنواره مهارت‌های هنری برای پایه یازدهم را گرایش طراحی نقوش سنتی، طراحی عمومی، چاپ باتیک، مشبک کاری، پاپیه ماشه، چرم، هنر فرش، طلا و جواهر سازی، گرافیک و پوشاک عنوان کرد و گفت: این محورها برای پایه دوازدهم نیز چاپ قلمکار، منبت کاری، معرق کاری، معماری داخلی، نقوش سنتی، چرم، نقاشی، گرافیک یارانه‌ای، دوخت سنتی و محلی، تذهیب و تشعیر، نگارگری، قلم زنی و عکاسی دیجیتال است.