تهران - ایرنا- دبیر کل کانون نهاد سرمایه گذاران ایران با تاکید بر اهمیت نقش بخش خصوصی در توسعه صنعت گردشگری، گفت: مراکز گردشگری به سرمایه گذاران خصوصی معرفی میشوند.
دبیر کل کانون نهاد سرمایه گذاران ایران روز یکشنبه در نشست اطلاع رسانی دومین همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری با اشاره به حضور شرکت کنندگان بیشتر در همایش سال جاری نسبت به سال گذشته و مشارکت جامعه تورگردانان و هتل داران، افزود: توسعه اقتصادی کشورها در گرو توسعه گردشگری است.
سعید اسلامی یکی از اهداف همایش را بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری و معرفی فرصتهای گردشگری به نهادهای سرمایه گذاری و پولی دانست و اظهار داشت: استارتاپ های حوزه گردشگری میتوانند به توسعه صنعت گردشگری کمک کنند.
وی با بیان اینکه گزارشهای بخشهای دولتی برای جذب گردشگر خیلی قابل استناد نیست، گفت: به عنوان مثال چند سال گذشته گزارشهایی از مراکز دولتی در خصوص جذب گردشگر منتشر شد که از ورود سالانه ۶ میلیون گردشگر به جزیره کیش خبر میداد، ولی واقعیت این است، امروز کمتر از ۶۰۰ هزار گردشگر به کیش سفر میکنند و اگر بخش خصوصی با استناد به آن گزارش دولتی در کیش سرمایه گذاری کرده باشد با خسارت زیادی مواجه شده است.
دبیر کل کانون نهاد سرمایه گذاران ایران: بیش از ۸۵ درصد مراکز گردشگری در اختیار بخش خصوصی است، رعایت استانداردها و آموزش به کارکنان این مراکز به جذب گردشگر کمک میکند.
دبیر کل کانون نهاد سرمایه گذاری ایران با تاکید بر اینکه گزارشهای جهانی در حوزه گردشگری مرجع مناسبی برای رجوع است، گفت: شاخصهای ارائه شده در این گزارشهای استاندارد، بینالمللی و مرجع مناسبی برای مراجعه است. حتی در بسیاری موارد روش تحقیق و نحوه بومی سازی این روش را به تفصیل بیان کرده است.
وی گفت: برخی ابزارهای جدید مالی هنوز در کشور توسعه پیدا نکردهاند؛ اما سازوکارهایشان طراحی شده و بعضاً در صنایع دیگر نفوذ پیدا کردهاند. میتوان با تشکیل نهادهای جدید در این حوزهها سرمایهگذاریهایی را در گردشگری انجام داد. درواقع این رسالت ما در صندوق تأمین مالی همچنین صندوق احیا و بهرهبرداری از اماکن فرهنگی، تاریخی است.
اسلامی با اشاره به رشد گردشگری در کشور گفت: در فضای جغرافیای سیاسی و اقتصادی کشور میتوان طی یک برنامه دهساله شاهد ارتقای رتبه ۳۰ تا ۴۰ پلهای در صنعت گردشگری باشیم. این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که به سبب ساختار قانونی کشور نمیتوانیم در این صنعت رتبه یک دنیا را داشته باشیم.
بررسی و ارزیابی نحوه رسیدن به کیفیت خدمات در زیرساختهای گردشگری
مدیر نشریه تحلیل مالی و یکی از برگزارکنندگان این رویداد نیز گفت: این رویداد با هدف بررسی و ارزیابی نحوه رسیدن به کیفیت خدمات در زیرساختهای گردشگری کشور برگزار خواهد شد، از طرف دیگر میخواهیم نحوه تأمین منابع مالی مورد نیاز را برای بهبود و توسعه زیرساختها و در نتیجه استفاده از ابزارهای مورد نیاز را در حوزههای مالی بررسی کنیم.
رضا داغانی ادامه داد: این همایش امسال نیز مانند سال گذشته با مجموعه کانون سرمایهگذاری و سازمان میراث فرهنگی برگزار میشود. با توجه به بازخورد خوب این همایش از سال گذشته، تصمیم گرفتیم کمی آنرا توسعه دهیم که در همین راستا از مجموعه انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران، انجمن هتلداران، جامعه تورگردانان، جامعه راهنمایان ایرانگردی و جهانگردی هم برای حضور در این رویداد دعوت کردیم.
همایشی برای نزدیکی بخش خصوصی و دولتی
برگزارکننده و دبیر اجرایی این رویداد نیز گفت: فلسفه پیدایش این همایش در کارگروه تخصصی گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی شکل گرفت و عامل اصلی آن رونق صنعت گردشگری از طریق بهبود کیفیت خدمات از سوی ارائه دهندگان خدمات در صنعت گردشگری کشور و جلب رضایت بیشتر گردشگران داخلی و ورودی است. بسیاری موسسهها، هتلها و مجتمعهای گردشگری مدلهای کسبوکار خود را طراحی و اجرا میکنند؛ اما در سالهای نخستین فعالیت خود، با بحرانهای اجرایی یا توقف پروژه و در نهایت ورشکستگی مواجه میشوند.
حمیدرضا آقاعلی طاری ادامه داد: در حوزه گردشگری بیش از ۸۵ درصد از نیروهای انسانی در بخش خصوصی فعالیت میکنند و نقش دولت در جایگاه متولی در ایجاد فضای کسب و کار ایمن و حمایت از بنگاههای اقتصادی کوچک و فعال در این صنعت کلیدی است.
در نظر داریم در این همایش بخش خصوصی و دولتی این حوزه را به یکدیگر نزدیکتر کنیم. از سویی دیگر نقش دانشگاهها را در این صنعت پررنگتر کنیم؛ زیرا بهندرت سیاست گذاری مناسبی در راستای ارتباط مؤثر دانشگاه و صنعت تعریف شده است و فرآیند شروع به کار فارغ التحصیلان رشتههای مرتبط با گردشگری همچنان به صورت سنتی در این صنعت امکان پذیر است.
وی با اشاره وضعیت زیرساختهای این صنعت عنوان کرد: هر گردشگر ورودی در کشور مقصد به طور میانگین ۱۰۰۰ دلار هزینه میکند، اما این اتفاق بهندرت در ایران میافتد؛ زیرا زیرساختهای مناسب و پایدار با مدیریتی ثابت در این حوزه اندک یافت میشود. همچنین از فرآیند معرفی مقصد گرفته تا جذب و تکریم گردشگران با نارساییهای مواجه هستیم که در نهایت به تصویر گردشگری کشور صدمه وارد میکند.
میخواهیم با برگزاری این رویداد کیفیت خدمات قابل ارائه در صنعت گردشگری ایران را بیشتر بررسی کرده و در کنار متولیان صنعت گردشگری استاندارهای مناسب گردشگری بهویژه آموزش در حوزههای مختلف گردشگری را بازنگری و بررسی کنیم. این همایش به مثابه پتانسیلی مناسب برای سرمایهگذاری در زیرساختهایی باشد که پروژههای گردشگری را اجرا میکنند.
دومین همایش بهبود کیفیت خدمات و تأمین مالی در صنعت گردشگری با محورهای کیفیت خدمات و استانداردسازی زیرساختهای گردشگری، راهنمایان گردشگری کلید توسعه پایدار، مسئولیت اجتماعی و صنعت گردشگری، آموزش ذی نفعان و جامعه ملی، استارتاپها و شرکتهای نوآور در صنعت گردشگری، تأمین مالی و سرمایه گذاری در صنعت گردشگری، مدیریت مقصد و توسعه پایدار گردشگری، توسعه سلامت و توسعه گردشگری، صنایع دستی ایران و بازار جهانی و رسانه و صنعت گردشگری ۱۴ مرداد جاری در موزه ملی ایران با همکاری نهادهای مختلف؛ از جمله سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار میشود.