شیراز- ایرنا- استان فارس در حوزه آسیب‌های زیست‌محیطی به ویژه در موضوع خشکی تالاب‌ها، هجوم ریزگرد و تاثیر صنایع بر محیط زیست از استانهای محوری به شمار می‌رود؛ از همین رو در نشست مشترک مسئولان سازمان محیط زیست با دانشگاه شیراز بر ضرورت تعامل دوسویه متولیان و دانشگاهیان تاکید شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس روز یکشنبه در نشست مشترک با دانشگاه شیراز که با حضور معاون محیط زیست دریایی و تالاب‌های سازمان حفاظت محیط زیست کشور برگزار شد با تاکید بر اینکه دانشگاه شیراز باید محور برنامه‌ها و دستیابی به اهداف زیست‌محیطی باشد، اعلام کرد: صددرصد قراردادهای پژوهشی سال گذشته (۱۳۹۷) محیط زیست فارس با دانشگاه شیراز منعقد شده است.

سعید محمودیاز طرح معادل‌سازی تالاب‌های فارس یاد کرد و گفت: در سال ۱۳۹۸ به سازمان محیط‌زیست کشور پیشنهاد کردیم که ۲۰ تا ۳۰ میلیارد ریال به معادل‌سازی تالاب‌ها اختصاص یابد که در فاز نخست ضروری است ۲۵ میلیارد ریال برای عملیاتی‌شدن این طرح اختصاص یابد.

وی افزود: مسائل اجتماعی در حوزه محیط‌زیست از سوی این سازمان در فارس به دانشگاه شیراز و دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده اقتصاد پیشنهاد شده است تا فعالیت‌هایی در زمینه کاهش ناهنجاری‌ها صورت گیرد.

بدون توجه به محیط زیست هر فعالیتی ناپایدار است

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شیراز نیز در این نشست عنوان کرد: محیط زیست عنوانی همه جانبه و فراگیر است و چنانچه ناسالم باشد هر فعالیتی صورت پذیرد، ناپایدار خواهد بود.

سید مجتبی زبرجد، محیط زیست را یکی از اولویت‌های پژوهشی دانشگاه شیراز برشمرد و یادآور شد: حمایت ویژه از پایان‌نامه‌های محیط‌زیستی در رفع بحران‌های این حوزه به ویژه در زمینه بحران تالاب‌ها و ریزگردها راهگشاست.

وی همکاری و تعامل بین سازمان محیط‌زیست استان فارس و دانشگاه شیراز را مطلوب ارزیابی کرد.

مدیر امور فناوری دانشگاه شیراز هم این دانشگاه را از بنیانگذاران دانشگاه سبز در ایران خواند و به برخی اقدامات دانشگاه شیراز در حوزه زیست‌محیطی اشاره کرد.

سید فخرالدین افضلی در این زمینه از خریداری و ثبت چندین تونل باد فرسایش بادی در دانشکده کشاورزی یاد کرد که رتبه اول خاورمیانه را دارد.

وی با بیان اینکه آزمایشگاه مرکزی دانشگاه شیراز با تعاملات بین‌المللی آغاز به کار کرده است، عنوان داشت: طی سال‌های اخیر فعالیت این آزمایشگاه افزایش پیدا کرده است و در رشته‌های مختلف در دو مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد امکانات مورد نیاز پژوهشی را در اختیار دانشجویان قرار داده است.

مدیر امور فناوری دانشگاه شیراز: با حمایت سازمان محیط زیست رویکردهای علمی را تقاضا محور می‌کنیم.

مدیر امور فناوری دانشگاه شیراز تأکید کرد: درصورتی‌که اداره کل محیط‌زیست استان فارس تجهیزات موردنیاز را در اختیار استادان دانشگاه قرار دهد، پژوهش‌ها به سمت رویکردهای تقاضامحور در مقطع تحصیلات تکمیلی هدایت خواهد شد.

وی در ادامه به فعالیت خانه جامعه‌صنعت در دانشگاه شیراز اشاره کرد و گفت: ایجاد این ارتباط تنگاتنگ با ارکان صنعت این موقعیت را فراهم کرده که سازمان‌ها در ساعاتی از هفته با استادان و دانشجویان تعامل مستقیم داشته باشند.

افضلی درخصوص فعالیت‌های مشترک با جامعه صنعت گفت: این امکان فراهم است که سازمان محیط زیست نیز در کنار شرکت‌های صنایع دفاعی، فناوری، گازی و شهری که در خانه جامعه صنعت فعالیت می‌کنند، صاحب میز پیشخوان شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: گرایش‌های مختلف در دانشگاه شیراز در مقاطع تحصیلی مختلف به موضوع محیط‌زیست پرداخته‌اند؛ همچنین آزمایشگاه‌های مختلف تخصصی در حوزه محیط‌زیستی در دانشگاه شیراز وجود دارد که بعضاً تجهیزاتی بی‌همتا در ایران دارد.

مدیر امور فناوری دانشگاه شیراز همچنین جایگاه این دانشگاه را در ارائه طرح‌های کاربردی و پایان‌نامه‌ها در ایران، رتبه نخست اعلام کرد و گفت: در ۶ سال گذشته ۷۷ طرح و ۳۷۴ پایان‌نامه به طور اخص به بحث محیط‌زیست مربوط بوده است.

مبلغ قراردادهای پژوهشی حوزه محیط زیست کمتر از پیش‌بینی‌هاست

در ادامه این نشست، پدر علم هیدرو ژئولوژی ایران و استاد بخش علوم زمین دانشگاه شیراز با بیان اینکه پژوهشگران دانشگاه شیراز به‌صورت وسیع با سازمان محیط‌زیست کشور همکاری کرده‌اند، گفت: باوجود یافتن علل خشک شدن دریاچه‌های متعدد و روش‌های احیای آن‌ها مبلغ قراردادها بسیار کمتر از پیش‌بینی‌ها بوده است.

عزت الله رئیسی اردکانی عنوان کرد: هم‌اکنون دانشجویان بسیاری در مقاطع کارشناسی، ارشد و دکتری درباره علل خشک‌شدن دریاچه مهارلو در حال تحقیق هستند؛ همچنین طرح‌های بسیاری به دانشگاه شیراز واگذار شده است که برای همه آن‌ها راه‌حل‌هایی ارائه کردیم.

وی با اشاره به تصویب طرح نجات تالاب ارژن در استان فارس در محیط‌زیست فارس و کشور، گفت: هر سال بودجه‌ای اندک برای این مطالعات پیشنهاد می‌شود که باعث شده طرح مطالعاتی مدت‌ها خاک بخورد و عملیاتی نشود.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران: هر سال بودجه‌ای اندک برای مطالعات زیست محیطی در زمینه تالاب‌ها پیشنهاد می‌شود که باعث شده طرح مطالعاتی مدت‌ها خاک بخورد و عملیاتی نشود.

عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز با بیان اینکه خشکی تالاب پریشان پیش از این در تحقیقات یکی از دانشجویان دانشگاه شیراز پیش‌بینی شده بود، بیان کرد: با این حال هیچ طرحی درباره رفع علل خشکی به تصویب نرسید و درباره تالاب بختگان و طشک نیز که هم‌اکنون دانشجویانی درباره آنها مشغول کار هستند، چنین است.

وی در ادامه درباره اهمیت دریاچه بختگان برای استان فارس سخن گفت و بیان کرد: این دریاچه از جنبه اقتصادی بسیار استراتژیک است؛ چراکه سالانه ۱۲۰۰ میلیون مترمکعب تبخیر آن، انجیرستان استهبان را نجات می‌دهد و نیاز آبی گیاهان را کاهش می‌دهد.

بودجه نجات دریاچه بختگان باوجود تصویب محقق نشده است

پدر علم هیدرو ژئولوژی ایران خاطر نشان کرد: تیم بزرگی مسئول آماده کردن طرح برای نجات دریاچه بختگان شد و این تیم با کمیته دریاچه ارومیه همکاری نزدیکی صورت داد و توانستیم در سال اول فاز شناخت را طراحی کنیم و بدین‌منظور ۵.۵ میلیارد تومان درخواست کردیم که رسانه‌ها نیز اعلام کردند ۵ .۷ میلیارد تومان به تصویب رسیده است؛ اما هنوز محقق نشده است.

پدر علم هیدروژئولوژی ایران: دیگر برای نجات دریاچه بختگان نمی‌توانیم از پژوهانه‌های دانشگاه استفاده کنیم. ما کارمان را انجام دادیم و بیش از این پشت در ادارات نمی‌ایستیم.

دیگر پشت در ادارت نمی‌ایستیم

رئیسی اعلام کرد: دیگر برای نجات دریاچه بختگان نمی‌توانیم از پژوهانه‌های دانشگاه استفاده کنیم. ما کارمان را انجام دادیم و بیش از این پشت در ادارات نمی‌ایستیم.

وی افزود: ما رابطه خوبی با سازمان محیط‌زیست در شیراز داریم؛ اما با مرکز رابطه‌ای نداریم و تهران اصلاً از فعالیت‌های ما مطلع نیست.

همچنین رئیس پارک علم و فناوری استان فارس در این نشست بیان داشت: مقوله محیط‌زیست جهانی است و نمی‌توان با آن غیرمسئولانه برخورد کرد.

فرید مُر با بیان اینکه باوجود اجرای پروژه‌های علمی بسیار همچنان شاهد آلودگی بسیار در همه ارکان محیط‌زیست هستیم، خاطرنشان کرد: برخورداری از اعتبارات در پروژه‌های زیست‌محیطی از اهمیتی ویژه برخوردار است؛ از همین رو سالانه شاهد کوهی از گزارش‌های مختلفی هستیم که متدولوژی مشخصی ندارد و اعداد و ارقام ارائه‌شده در آن‌ها پشتوانه صحیحی ندارد.

وی با انتقاد از حصارکشی بین موضوعات مختلف در حوزه محیط‌زیست، بیان داشت: محیط زیست همه حوزه‌ها را در برمی‌گیرد و باید رشته‌های گوناگون را به هم متصل کرد که این وظیفه بر عهده دانشگاه‌هاست.

در ادامه این نشست، دیگر استادان دانشگاه شیراز درباره توانمندی‌های این دانشگاه و امکانات موجود سخن گفتند و خواستار افزایش ارتباط سازمان محیط زیست کشور با دانشگاه شیراز شدند.
۹۸۸۵/‏۶۱۱۳