مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش روز دوشنبه در گردهمایی رؤسای ادارات انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش سراسر کشور در سنندج اظهار داشت: تاکید سند تحول بنیادین نقش پررنگ خانوادهها در سطوح مختلف و تمام تصمیم گیری های آموزش و پرورش و همراهی با مدرسه است و باید اولویت اصلی ما حول این محور باشد.
نورعلی عباسپور افزود: ماموریت اصلی انجمن اولیا و مربیان نزدیکی خانه و مدرسه است، ضمن اینکه در کشور علی رغم تلاشهای انجام شده در زمینه بهره گیری از ظرفیت خانواده در تعلیم و تربیت و مشارکت در امور مدرسه خیلی موفق عمل نشده است.
وی اضافه کرد: مشارکت خانواده در امور مربوط به مدرسه راهکاری برای توسعه آموزشی است و برای رسیدن به این مهم باید زمینه و بستری فراهم شود تا انجمن اولیا و مربیان در کنار مدیر و اولیای مدرسه فرآیند تربیت دانش آموزان را پیش ببرند.
مدیرکل انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش یادآور شد: برخی از مدیران مدارس مشارکت خانواده در امور مدرسه را نوعی مزاحمت تلقی کرده و احساس میکند میدان برای آنان تنگ میشود، بنابراین برای اینکه تضاد بین خانه و مدرسه ایجاد نشود باید خانوادهها را آموزش داده و مدیران و اولیای مدارس را نیز توجیه کرد.
وی اظهار داشت: مشارکت اولیای دانش آموزان نباید فقط در بحث مالی باشد بلکه خانوادهها برای مشارکت کیفی و اثر بخش در امور مدرسه آگاهیهای لازم را کسب کنند تا بتوانند نسبت به مسائل مدرسه حساس شده و مطالبه گر باشند.
عباسپور تاکید کرد: بیان دغدغهها و مشکلات آموزش و پرورش از زبان اولیا و نمایندگان انجمن اولیا و مربیان تاثیرگذاری بیشتری نسبت به بیان این موضوعها از سوی یک نهاد دولتی دارد.
وی یادآور شد: اولیا مشتریان آموزش و پرورش هستند، و باید در بحث کتابهای درسی، معلمان سایر برنامههای مدرسه درخواستهای خود را اعلام کرده و تعیین کنند که چه چیزی باید آموزش داده شود و چگونه دانش آموزان تربیت شوند و در راستای مشارکت اولیا باید آگاهی آنان ارتقا پیدا کند.
تحقق سند تحول بنیادین با تقویت انجمن اولیا و مربیان
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان نیز در این گردهمایی آموزشی اظهار داشت: انجمن اولیا و مربیان میتواند در زمینههای مختلف تاثیرگذار باشد و به آرامش در نظام مدرسه، احساس رضایت مندی معلمان و تحقق اهداف سند تحول بنیادین کمک کنند.
رشید قربانی افزود: همه دنیا برای انجمن اولیا و مربیان ارزش قائل بوده و به آن اهمیت میدهند و بی شک هر جامعهای این حوزه را مستحکم کند در زمینههای مختلف موفق خواهد بود.
وی گفت: در کشورها و جوامع پیشرفته ارتباط تنگاتنگ و برنامه ریزی شده با انجمن اولیا و مربیان در مدارس وجود دارد اما در جامعه ما روی این موضوع برنامه ریزی خاصی انجام نشده و نظام برنامهای مدرسه نیز وقت خاصی برای آن درنظر نگرفته است.
مدیرکل آموزش و پرورش کردستان یادآور شد: امروز در جامعه ما ۲ مشکل وجود دارد اول اینکه برخی اولیای مدارس اعتقاد آنچنانی به نقش اولیای دانش آموزان ندارند و دوم اینکه بسیاری از اولیا نیز به آن آگاهی نرسیدهاند که میتوانند نقش آفرین باشند.
وی اظهار داشت: بی شک اولیای دانش آموزان در بسیاری موارد میتوانند مسیر را تسهیل کنند، بنابراین باید بستری فراهم شود که اولیا راحت با مدرسه ارتباط برقرار کرده و نقطه نظرات خود را ارائه دهند.
قربانی افزود: انجمن اولیا و مربیان بازوی قدرتمند آموزش و پرورش است و در این وضعیت که آموزش و پرورش در زمینههای مختلف با مشکلات جدی مواجه است، از جمله احساس نارضایتی معلمان، انجمن میتواند با ورود تاثیرگذار خود برخی از این مشکلات را کاهش دهد.
گردهمایی رؤسای ادارات انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش سراسر کشور تا ۱۹ تیر در باشگاه فرهنگیان سنندج جریان دارد.
۷۳۴۸ / ۳۰۳۴