یزد - ایرنا- در بیست و نهمین نشست کانون تفکر سلامت اجتماعی دانشگاه یزد ساز و کارهای اثربخشی آموزش در خانواده مورد بررسی قرار گرفت و شرکت کندگان بر حمایت از سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) در این حوزه تاکیدکردند.

سمانه اسعدی عضو هیات علمی دانشگاه یزد در این نشست با اشاره به انتخاب آزمایشی (پایلوت) این استان در بسیاری برنامه‌های اجتماعی اهتمام سازمان‌ها و نهادهای مرتبط به حوزه آموزش خانواده را در اثرگذاری برنامه‌ها حائز اهمیت دانست.

وی مدارا و سازگاری را از ویژگی‌های مردم یزد بیان کرد و گفت: این ویژگی می‌تواند به عنوان فرصتی در حوزه آموزش خانواده محسوب شود.

به گفته وی سازگاری در ۲ سطح فردی و اجتماعی تقسیم بندی می‌شود که می‌توان سطح سازگاری این ۲ بخش را در مردم یزد مشخص کرد.

به گزارش روز شنبه دانشگاه یزد، همچنین زهرا نادری عضو هیات علمی این واحد دانشگاهی تصریح کرد:

برنامه‌های آموزش خانواده در یزد نسبت به استان‌های دیگر به صورت منظم‌تری برگزار می‌شود و برنامه‌هایی در حیطه سلامت روان و مهارت‌های ارتباطی نیز اجرای می‌شود که نشان دهنده اهتمام سازمان‌های مسئول در حوزه آموزش خانواده است.

همچنین راحله سادات حسینی کارشناس دبیرخانه کانون‌های تفکر، افزود: فرصت وقف آموزشی بایستی به سمت آموزش خانواده سوق داده شود، موارد وقف به آموزش مستقیم و غیرمستقیم خانواده نظیر ساخت مستند و پخش آن در فضای مجازی و یا برگزاری سلسله جلسات آموزشی رایگان برای خانواده‌ها مورد نظر باشد.

به نظر وی ویژگی مدارا و سازگاری مردم یزد در بیرون از محیط خانه و خانواده نمود بیشتری دارد.

توهین و درگیری علل بسیاری از پرونده‌های کیفری

عضو هیات علمی دانشگاه یزد، هم در نقد نظری که به جای آموزش بر پرهیز از آموزش غلط تاکید دارد، با اشاره به آیاتی از قرآن که هدف از ارسال رسولان را تعلیم و آموزش مردم می داند، بر همراهی ۲ بعد موجبه و سالبه آموزش یعنی آموزش درست و پرهیز از آموزش نادرست تاکید کرد.

مجتبی ملک افضلی در بخشی از صحبت هایش آمار بالای پرونده های کیفری یزد با موضوع توهین و درگیری را نشان دهنده کاهش تاب آوری و تحمل مردم و تهدیدی برای سابقه درخشان یزدی‌ها در مدارا و سازگاری دانست.

همچنین عضو هیات علمی بازنشسته دانشگاه یزد، تصریح کرد: بازنگری در تعریف خانواده و مسائل جدید از جمله نقش فضای مجازی نیز بایستی در بیانیه مورد بررسی قرار گیرد.

فرید مالک، کمرنگ شدن خیرخواهی و افزایش بی تفاوتی مردم را در بالا رفتن آمار مشاجره تاثیرگذار دانست.

سید محمد علی نکویی عضو هیات علمی باز نشسته دانشگاه یزد هم در این نشست، فرهنگ مردم شهر یزد با روستاها و شهرستان‌های اطراف را متفاوت دانست و بر لزوم بررسی خانواده‌های قدیم یزدی تاکید کرد.

به نظر وی اگر سازمان‌های اجتماعی بدآموزی نکنند، خانواده‌ها نیاز به آموزش ندارند افزود: در جامعه الگوهای نامناسبی وجود دارد که خانواده ها را به سمت مشکلات سوق می‌دهد.

همچنین عذرا ذاکری کارشناس امور اجتماعی استانداری یزد، در نقد نظری که بر لزوم انجام مطالعه بر نمونه‌های خاصی از خانواده‌های قدیم یزدی تاکید داشت و افزود: برخی فرهنگ‌های مشترک در کل خانواده‌های قدیم ایرانی وجود دارد و برای انجام مطالعه گسترده در حوزه خانواده، حضور تعداد مناسب و قابل قبولی از خانواده‌ها به عنوان نمونه ضروری است.

لزوم در نظر گرفتن واقعیت‌های نگرشی خانواده‌ها در حوزه آموزش

همچنین علی روحانی عضو هیات علمی دانشگاه یزد، با اشاره به لزوم بازبینی بخش فرصت‌های بیانیه، گفت: بسیاری از آموزش‌ها فارغ از واقعیت‌ها هستند و واقعیت ارزش‌ها و نگرش‌های خانواده ها را در نظر نگرفته است.

سید رضا جوادیان عضو هیات علمی دانشگاه یزد هم مهارت‌های برقراری ارتباط در یزدی‌ها را ضعیف دانست و آن را از علل حضور مردم یزد در جمع‌های محدود قلمداد کرد و مواردی را در جهت اصلاح بیانیه مطرح کرد.

همچنین افراسیابی دبیر کانون تفکر سلامت دانشگاه یزد با اشاره به ۲ قطبی بودن آموزش خانواده، افزود: نهادهای مسئول بایستی علاقه مند به آموزش باشند و خانواده‌ها نیز باید رغبت به فراگیری آموزش باشند.

وی بر استفاده از رسانه و فضای مجازی در حوزه آموزش خانواده، تقویت و حمایت سازمان‌های مردم نهاد فعال در حوزه آموزش خانواده و متناسب بودن تنوع آموزشی با شرایط روز تاکید کرد.

۲۰۸۸/‏‬ ۲۰۴۷/‏