به گزارش ايرنا، رئيس دبيرخانه كانونهاي تفكر و عضو هيات علمي گروه حقوق و علوم سياسي دانشگاه يزد در اين نشست گفت: در گذشته الگويي خاص بر خانواده حاكم بوده كه آموزش بر اساس آن انجام مي شد و نظام سياسي متولي آموزش نبود.
سعيد عطار ادامه داد: پس از ايجاد نظام آموزشي مدرن و شكل گيري مدارس، آموزش رسمي وجه ايدئولوژيك پيدا كرد و از اين مرحله به بعد انفكاك ميان آموزش رسمي و آموزشي كه در خانواده ارائه مي شد، شكل گرفت.
وي تصريح كرد: هم اكنون مهمترين رويكرد در نظام آموزشي كشور تربيت انسان 'مومن كنكوري' است كه در مقوله كنكوري تقريبا نوعي اشتراك ميان خانواده ها وجود دارد اما در ارتباط با ايمان و تربيت انسان مومن نگرش همه خانواده ها يكسان نيست.
استاديار گروه حقوق و علوم سياسي دانشگاه يزد نيز در اين نشست با تشريح برخي مثالها در خصوص جدايي زوجين گفت: بعضي مسائل اجتماعي مانند طلاق كه به عنوان يك آسيب به آن نگاه مي شود گاهي اوقات بهترين راه حل براي جلوگيري از تداوم ديگر آسيب هاي اجتماعي است .
مجتبي ملك افضلي افزود: براي اينكه هر اختلاف خانوادگي به طلاق منجر نشود بايد مطالعه دقيقي در اين خصوص صورت بگيرد و همچنين به هر قاضي يا وكيلي نبايد اجازه ورود به پرونده اختلافات زناشويي را داد، چراكه ممكن است به دليل فقدان درك درست از اينكه آيا طلاق بهترين راه است يا نه، دچار اشتباه شوند و زودتر يا ديرتر در اين زمينه اقدام كنند و باعث از هم پاشيدگي يك زندگي كه قابل تداوم بوده و يا تداوم يك زندگي كه قابل ادامه نيست، شده و مشكلات ديگري را ايجاد كنند.
رييس اداره مشاوره آموزش و پرورش استان يزد نيز گفت: يكي از مشكلات نسل جوان جامعه اين است كه مهارت هاي مورد نياز براي سازگاري را در خانواده و مدرسه فرانمي گيرند و همين موضوع باعث شده طول دوران زندگي مشترك برخي زوجهاي جوان كمتر از 6 ماه باشد.
حميده رادپور برگزاري دوره هاي آموزش خانواده به صورت كارگاهي با مشاركت والدين را از روشهاي موثر براي ارتقاء دانش آنان دانست و همچنين تقويت رويكرد حل مسئله در ميان نسل جوان را در افزايش ميزان سازگاري آنان در محيط هاي اجتماعي و خانواده موثر ارزيابي كرد.
منوچهر علي نژاد عضو هيات علمي دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه يزد نيز با انتقاد از ارائه برخي آموزش هاي غيركاربردي يادآور شد: برخي از آموزش هاي خانواده از بحران معنا رنج مي برد و هنوز هم نمونه خانواده ايده آلي را تعريف نكرده ايم تا آموزش ها را متناسب با آن ارائه كنيم.
عضو ديگر دانشكده علوم اجتماعي دانشگاه يزد نيز با بيان اينكه مسائل خانواده در جامعه ما هنوز به مرز بحران نرسيده، يادآور شد: وظيفه نهادهايي مانند دانشگاه پيش بيني افق هاي دورتر در مسائل اجتماعي و ايجاد حساسيت نسبت به اين گونه مسائل است .
علي روحاني تقويت حقوق شهروندي را يكي از مهمترين راهكارهاي موثر بر بهبود روابطي ميان افراد جامعه دانست و تصريح كرد: يكي از حقله هاي مفقوده در جامعه ما نديدن ديگري هاست و آموزش و تقويت حقوق شهروندي مي توان اين خلاء را پر كند.
يك عضو هيات علمي و مدرس روان شناسي دانشگاه يزد نيز گفت: گسترده شدن افق ديد و خردمندي در تصميم گيري فردي در شرايط مختلف از مباحث مهم در روان شناسي است كه تقويت آن باعث كاهش برخي آسيب هاي اجتماعي مي شود.
سمانه اسعدي افزود: بر اساس بررسي هايي كه روي 20 زن مطلقه و 20 زن كه زندگي مشترك متعارفي داشته اند، مشخص شده كه افرادي كه دچار بحران هاي مختلف مانند طلاق شده اند، افق ديد آنان گسترده تر شده و اگرهاي زيادي را در خصوص تصميمات قبلي مطرح كرده و براي تصميم گيري هاي آتي خود دقت بيشتري را صرف مي كنند .
سيدمحسن موسوي عضو هيات علمي دانشگاه يزد نيز در اين نشست نگاه واقعي و به دور از سياه نمايي به مسائل خانواده را مورد تاكيد قرارداد و يادآور شد: واقعيت اين است كه هر خانواده اي ممكن است در معرض آسيب هاي متفاوتي از خانواده هاي ديگر باشد بنا بر اين نبايد نسخه اي واحد براي مشكلات خانواده ها در نظر گرفت و علاوه بر آن بايد تحولات خانواده را در دهه هاي گذشته نيز مد نظر قرار گيرد.
در پايان اين نشست مقرر شد نتايج 2 پژوهش علمي در خصوص مسائل خانواده و فرزندان كه در سال هاي اخير در يزد انجام شده، در نشست آتي كانون تفكر سلامت اجتماعي دانشگاه يزد طرح و بررسي شود.
6014/
يزد - ايرنا - آسيب هاي نظام آموزش خانواده روز پنجشنبه با حضور اعضاي كانون تفكر سلامت اجتماعي دانشگاه يزد بررسي و در اين نشست مقوله مشاركت والدين و كاربردي شدن اين آموزش ها مورد تاكيد شركت كنندگان قرار گرفت .