«ولی تیموری» روز یک شنبه در نشست «تخصصی گردشگری محور تعامل سازنده با جهان» که در باغ موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، گردشگری را یکی از محورهای سازنده تعامل ایران با دیگر کشورها اعلام کرد و افزود: این محور سازنده میتواند مبنای تعاملات ما با جهان باشد.
وی با اشاره به اینکه گردشگری فعالیتی انسان محور است، گفت: در این فعالیت میزبان و میهمان تلاش دارند از در کنار هم بودن لذت ببرند و فلسفه صنعت گردشگری رضایت طرفین است و در کنار انسان محور بودن این صنعت، اخلاق نیز از اصول و قوانین مهم محسوب میشود.
سال ۹۷ یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر بینالمللی به کشورهای خارجی سفر کردند
تیموری با بیان اینکه سال گذشته یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون گردشگر بینالمللی به کشورهای خارجی سفر کردند، گفت: حضور این میزان گردشگر پیش بینی دو سال آینده نهادهای جهانی بود که زودتر محقق شد.
به گفته وی، نکته مهم در این صنعت این است که قوانین زیاد حقوقی و کیفری در این صنعت وجود دارد و بیشتر تعاملات بر مبنای اخلاق حرفهای است.
این کارشناس گردشگری گفت: تا امروز در جهان هیچ قانون سفت و سختی برای گردشگری اتخاذ نشده و همه روابط حقوقی و قانونی آن متاثر از کدهای اخلاق گردشگری است که براساس تعاملهای انسانی و اخلاقی پیش میرود. در گردشگری هیچ قاعدهای تحملی و زور نیست و صرفاً براساس تعامل سازنده تنظیم میشود. بنابراین گردشگری را فعالیت انسانی و اخلاقمحور میدانند.
مبنای تعامل سازنده با جهان اخلاق محور بودن صنعت گردشگری
معاون رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: انسان محور بودن و اخلاق محور بودن از ویژگیهای اصلی صنعت گردشگری است که میتواند مبنای تعامل سازنده با جهان نیز باشد.
وی افزود: البته برای توسعه گردشگری خارجی نیازمند توسعه در گردشگری داخلی هستیم و برای آن باید شرایط لازم و کافی برای تعامل آداب و رسوم اقوام و شناخت کافی از یکدیگر میسر شود و این اتفاق سبب میشود هویت ایرانی نیز انسجام پیدا کند.
تیموری اضافه کرد: هنگامی که هویت ملی انسجام داشته باشد و تمهیدات ورود گردشگر خارجی نیز مهیا شود زمینههای شکل گیری برند ملی ایران نیز شکل می گیرد.