بیرجند - ایرنا - تلفات و مصدومیت‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای سالانه خسارت‌های جبران ناپذیری را برجا می‌گذارد و برای انسان، خودرو و جاده سهم‌های مختلفی در نظر گرفته می شود که در میزگرد ایرنا به آنها پرداخته شد.

تصادف‌های جاده‌ای یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات جانی و مالی بوده که آثار سنگین اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن، جوامع بشری را به شدت تحت تاثیر قرار داده است.

این مساله در کشور ایران نیز به صورت یک معضل و مشکل درآمده به گونه‌ای که به لحاظ تصادف‌ها و سوانح جاده‌ای و ترافیکی، ایران به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن معرفی شده است.

خراسان جنوبی با وجود داشتن ۱۷ هزار کیلومتر راه از فروردین امسال با رشد فزاینده تصادفات جاده‌ای به خصوص حوادث منجر به فوت مواجه شده است.

از همین رو ایرنا میزگردی با موضوع بررسی علل و عوامل تصادفات در جاده‌های خراسان جنوبی و افزایش آن در هفته‌های اخیر را ترتیب داد که جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای و معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این میزگرد حضور داشتند. البته مدیرکل دفتر فنی استانداری خراسان جنوبی نیز جزو مدعوین این میزگرد بود و طبق هماهنگی باید نماینده‌ای حضور پیدا می‌کرد اما تا پایان میزگرد جای این نماینده خالی ماند.

رشد چشمگیر تلفات رانندگی در سه شهرستان فردوس، طبس و سربیشه

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی در ابتدا با اشاره به آمار تصادفات از ابتدای امسال تاکنون مرگ ۹۲ نفر در جاده‌های استان را یادآور شد و گفت: میزان کشته‌ها در تصادفات جاده‌ای از ابتدای امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۸ درصد افزایش داشته است.

سرهنگ محمد باقر توفیقی‌نیا با بیان اینکه طبس با یک هزار و ۱۵۰ درصد، فردوس ۹۰۰ درصد و سربیشه ۳۳۳ درصد در افزایش آمار متوفیان تصادفات جاده‌ای پیشتار بوده‌اند اضافه کرد: تجزیه و تحلیل چهار ماهه پلیس نشان می‌دهد که ۴۷ درصد کل تصادفات و ۷۱ درصد تصادفات فوتی در راه اصلی و بقیه در راه های روستایی و فرعی بوده است.

وی بیشترین نوع برخورد را با سهم ۴۸ درصدی مربوط به واژگونی خودروها عنوان کرد و ادامه داد: سه شنبه و پنجشنبه ها پیک تصادف در جاده‌های استان بوده و بیشترین علت عدم توجه به جلو و تخطی از سرعت مطمئنه برآورد شده است.

قاچاق سوخت با مشک عاملی بر افزایش تصادفات

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سواری بیشترین نوع وسیله نقلیه مقصر در تصادفات جاده است افزود: تحلیل‌ها نشان می‌دهد سن راننده‌های مقصر ۲۰ تا ۴۰ سال بوده است.

وی افزایش خودروهای حامل سوخت قاچاق را یکی از دلایل بالا رفتن آمار تصادفات در خراسان جنوبی عنوان کرد و گفت: افزایش نرخ ارز و اختلاف قیمت قابل ملاحظه در داخل و خارج کشور سبب شده که شاهد رشد مجدد این پدیده باشیم.

سرهنگ توفیقی نیا اظهار داشت: برخلاف سال‌های قبل که خودروهای باربری حامل سوخت قاچاق بودند اکنون این محوله‌ها توسط خودروهای سواری در قالب مشک حمل می‌شود و هر سواری حامل بالغ بر هزار لیتر سوخت است.

وی حوادث آتش سوزی ناشی از تصادف این قبیل خودروها را در جاده‌های استان یادآور شد و افزود: گاهی خودروهای حمل سوخت مستقیم در تصادف نقش دارند یا یک پایه حوادث جاده‌ای هستند.

سوختکش‌های قانون گریز

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه اغلب رانندگان این خودروها قانون گریز هستند ادامه داد: وقتی دستور توقیف خودرو را پلیس می‌دهد توجهی نکرده و به حرکت ادامه می‌دهند.

وی اظهار داشت: پلیس راه ابزاری برای کنترل تردد این خودروها در جاده ندارد و باید نیروهای انتظامی این موضوع را با جدیت دنبال کنند.

زخم سیل بر جاده‌ها

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی، سیل اسفند و فروردین را عامل دیگر در افزایش تصادفات امسال دانست و بیان کرد: به خاطر خسارت‌های ناشی از بارش‌های سیل آسا به ابنیه راه‌ها، ۱۵ روز محور کرمان – راور مسدود بود و زمان بازگشایی هم بسیاری از راه‌های دوطرفه یک طرفه شد که در افزایش تصادفات تاثیر داشت.

وی ادامه داد: محور ده محمد- عشق آباد که بار ترافیک کریدور غرب استان را تقسیم می‌کرد از ابتدای امسال با خسارت شدید مواجه شد که هنوز هم به راحتی قابل تردد نیست و رانندگان رغبتی به عبور از آن ندارند.

سرهنگ توفیقی نیا اضافه کرد: محور نهبندان به شهداد و کرمان نیز از فروردین ماه امسال به علت باران‌های سیل آسا مسدود و هنوز هم بازگشایی نشده که رانندگان مجبور به استفاده از مسیر جایگزین هستند.

وی بیان کرد: جاده طبس به سمت بشرویه یا طبس - ده محمد و بجستان اگر سالم باشد رانندگان مجبور نیستند از طبس به دیهوک و از آنجا به فردوس و مشهد سفر کنند.

نقش باندهای دوم در کاهش شدت تصادفات

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی با بیان اینکه محور طبس- بشرویه مسیر امنی برای رانندگان نیست ادامه داد: بیشتر رانندگان تمایل به رفتن به این جاده را ندارند و از طرفی جاده کرمان هم که در جریان سیل بسته شده بود، شاهد افزایش تردد در محور طبس دیهوک هستیم.

وی کمبود اعتبارات در حوزه راهداری و راه و شهرسازی را علت دیگری برای افزایش تصادفات عنوان کرد و گفت: پیمانکار شرکت زیرساخت سال ۹۳ قرار بود ۳۶ ماهه باند دوم بیرجند قاین را تحویل دهد که محقق نشد.

سرهنگ توفیقی نیا با تاکید بر اینکه دوبانده شدن در کاهش شدت تصادفات اثر گذار است اضافه کرد: تصادفی که اخیر در محور طبس – یزد اتفاق افتاد اگر جاده دو بانده می بود رخ به رخ نمی‌شود که دو سواری هر کدام با سرعت ۱۰۰ کیلومتر با هم برخورد کنند.

وی نبود یا کمبود مجتمع های رفاهی در برخی محورهای استان را هم عاملی دیگر در افزایش تصادفات دانست و ادامه داد: با توجه به اینکه محورهای استان طولانی و کویری بوده و هیچ گونه استراحتگاه دائمی و موقت وجود ندارد بسیاری از راننده ها عجله دارند تا از کویر عبور کنند و همین باعث خستگی خواب آلودگی و عدم تمرکز می‌شود لذا با توجه به تردد خودورهای سنگین هر لحظه خطای یک راننده باعث حوادث مرگ بار رخ به رخ می‌شود.

فقر مجتمع های بین راهی در محورهای کویری

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی نمونه بارز این کمبودها را در محور طبس – یزد مثال زد و گفت: اخیراً تصادفی در این محور منجر به فوت پنج نفر شد که نمی‌توان گفت فقط راه مقصر است اما اگر این جاده دو طرفه می‌بود تصادف رخ به رخ اتفاق نمی‌افتاد تا شدت تصادف بالا برود و اگر استراحتگاهی در مسجد شکر قرار داشت شاید با یک ساعت استراحت شاهد این حادثه مرگبار نبودیم.

وی افزود: به خاطر گرمای طاقت فرسای کویر بسیاری از رانندگان تمایل به حرکت در شب دارند در حالی که همیشه توصیه می‌شود شب رانندگی نکنند اما حرکت در گرمای ۴۰ تا ۵۰ درجه‌ای کویر باعث خستگی و خواب آلودگی شده و خطر افزایش تصادفات را به همراه دارد.

سرهنگ توفیقی نیا با اشاره به تصادف وسیله نقلیه با شتر در محورهای استان ادامه داد: از آنجا که خراسان جنوبی دومین قطب پرورش شتر در کشور محسوب می‌شود با وجود ۳۰ هزار نفر شتر، ۲ هزار بهره بردار و ۲۳ واحد پرورش صنعتی شتر، برخورد وسیله نقلیه با شترهای سرگردان در حاشیه جاده حوادث ناگواری رقم می‌زند.

مشکلات اقتصادی علت پنهان تصادفات

وی به یک علت پنهان در تصادفات اشاره کرد و گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی باعث عدم تمرکز راننده شده که تحریم های ظالمانه نیز در این علت بی‌تاثیر نیست.

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی ادامه داد: جاده‌های این استان فاقد عوارض طبیعی است و همین مساله باعث شده که رانندگان حین رانندگی تمرکز نداشته باشند و از طرفی تفکر به معضلات موجود، سبب بروز تصادفات از نوع واژگونی می‌شود.

وی اظهار داشت: با توجه به رشد گردشگری و رونق کویرنوری در استان شاهد افزایش حضور مسافر در جاده‌ها هستیم که خود یکی از دلایلی افزایش تصادفات است.

سرهنگ توفیقی نیا به پراکندگی تصادفات منجر به فوت در استان اشاره کرد و گفت: این موضوع تحلیل و برنامه ریزی‌ها را دچار مشکل می‌کند.

وی افزود: از ۴۹ تصادف منجر به فوت فقط ۶ فقره نزدیک به هم بوده لذا نقطه تجمیع نیست که بگوییم حادثه خیز یا پر تصادف است بلکه در نقطه صفر روستایی و جاده اصلی تصادف منجر به فوت داشته‌ایم.

کمربند ایمنی حفاظی در مقابل مرگ جاده ای

جانشین رئیس پلیس راه خراسان جنوبی یک عامل برای کاهش تصادفات فوت را بستن کمربندی ایمنی توسط همه سرنشینان خودروها عنوان کرد و افزود: کمربند راننده را چندین سال طول کشید تا فرهنگ سازی شد اما هنوز هم برخی رانندگان قانون گریز رعایت نمی‌کنند.

وی با تاکید بر اینکه اعمال جریمه برای سرنشین عقب تاکنون کمرنگ‌تر بوده است اضافه کرد: اما با طرح تشدید اقدامات کنترلی برای سرنشین‌های عقب هم، نبستن کمربند ایمنی مشمول جریمه می‌شود.

سرهنگ توفیقی نیا ایمن سازی راه‌های دسترسی به جاده اصلی در ۳۰ کیلومتری شهرها را راهکاری دیگر برای مهار تصادفات و آمار کشته ها دانست و گفت: شیب شیروانی در کنار جاده ها نیز از بروز تصادفات واژگونی پیشگیری می‌کند.



وضع مجتمع‌های بین راهی به میزان تردد مطلوب است

از آنجایی که جانشین پلیس راه خراسان جنوبی یکی از علل افزایش تصادفات را کمبود یا نبود مجتمع‌های بین راهی در جاده‌ها عنوان کرد، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان جنوبی در این خصوص توضیح داد؛ ۲۷ مجتمع خدماتی و رفاهی در استان به صورت پراکنده ساخته شده ،۲۷ تا در مرحله ساخت و ۳۳ مجتمع هم در حال اخذ موافقت اصولی هستند که در صورت تکمیل رقم این مجتمع‌ها در استان به عدد ۶۰ می‌رسد.

مهدی گرجی معتقد است که این میزان مجتمع با توجه به حجم تردد جاده‌های استان مطلوب بوده و در کاهش تصادفات اثرگذار خواهد بود.

وی با بیان اینکه یکی از مشوق‌ها برای ساخت مجتمع خدماتی رفاهی تردد جاده‌ای است اضافه کرد: با توجه به پایین بودن تردد در جاده‌ها سرمایه گذار رغبت کمتری به ساخت مجتمع خدماتی رفاهی دارد.

ورود خیران به ساخت مجتمع‌های رفاهی

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان جنوبی ادامه داد: با این حال سازمان راهداری در بحث اعطای تسهیلات و ایجاد رمپ‌های ورودی و خروجی این مجتمع‌ها از سرمایه گذاران حمایت کرده و سیاست‌های تشویقی را دنبال می‌کند.

وی تاکید کرد: ساخت هر مجتمع رفاهی و خدماتی بین سه تا پنج سال زمان می‌برد و اگر یک سرمایه گذار بنیه مالی خوبی داشته باشد کمتر از این زمان می‌تواند آن را به بهره برداری برساند.

گرجی با ابراز امیدواری از اینکه روند ساخت مجتمع‌های جدید در عمق جاده‌های کویری امسال به اتمام برسد گفت: این مجتمع‌ها در محورهای طبس- اصفهان، طبس- یزد و نهبندان با کمک خیران و بخش خصوصی در حال ساخت است.

وی ادامه داد: سیاست دیگر سازمان راهداری افزایش استراحتگاه‌های موقت است که اگر اعتبارات استانی و ملی اجازه دهد این مهم نیز در دستور کار قرار دارد و به تناسب اعتبار دنبال می‌شود.

انسان، مهمترین عالم در بروز تصادفات

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان جنوبی به بازسازی آب انبارهای قدیمی در مسیر جاده های استان اشاره کرد و گفت: ۱۴ سکو و جایگاه نیز سال گذشته در محورهای استان ایجاد شده که با استقبال و رغبت مسافران مواجه بود لذا تلاش می‌کنیم امسال این عدد حداقل ۲ برابر شود.

از دیدگاه وی مهمترین عواملی که دخیل در تصادفات هستند جاده، انسان، خودرو، راه و محیط بوده که سهم عوامل انسانی ۹۰ تا ۹۵ درصد است.

گرجی اظهار داشت: با توجه به موقعیت جغرافیای استان طول راه‌های موجود زیاد و بودن جاذبه است که همین مساله باعث خواب آلودگی، واژگونی و انحراف از مسیر می‌شود.

وی با اشاره به اقدامات قبل از انجام سفر که توسط سازمان راهداری انجام می‌شود گفت: ۲۷ نقطه حادثه خیز در استان احصا شده که هفت نقطه موانع آن رفع شده است.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان جنوبی ادامه داد: اجرای شیب شیروانی، آموزش ترافیکی به دانش آموزان، موتورسواران و رانندگان وانت بارها، لکه گیری جاده ها، ایمن سازی فیزیکی محورها و اجرای روکش آسفالت از جمله اقدامات راهداری در راستای کاهش تصادفات است.

وی بیان کرد: امسال گشت‌های نظارتی مشترک با پلیس راه برای ایام پیک سفر در دستور کار قرار گرفته و از طریق ۵۴ دوربین فعال تخلفات ثبت و اعمال قانون می‌شود.

گرجی با اشاره به آمار تصادفات در استان از سال ۹۲ تا ۹۵ اظهار داشت: در این سه سال روند تصادفات استان کاهشی بوده اما در سال ۹۶ با رشد ۲۶ درصد افزایش مواجه شدیم.

وی با بیان اینکه در سال ۹۷ نسبت به سال ماقبل تصادفات ۵.۵ درصد کاهش داشته اضافه کرد: اما آمارهای سال ۹۸ رشد تصادفات فوتی را نشان می‌دهد.

آسیب ۲۳ درصدی ابنیه راه‌ها در سیل امسال

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان جنوبی از آسیب ۲۳ درصدی ابنیه فنی و راه‌های استان بر اثر سیل ابتدای سال خبر داد و گفت: بیشترین خسارت‌ها مربوط به محور طبس، دیهوک بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در همان ۲ هفته اول بخشی از نواقص رفع شده است اضافه کرد: برای تکمیل ایمنی و استاندارد سازی جاده‌های آسیب دیده بالای ۲۰ تا ۳۰ میلیارد اعتبار نیاز است.

گرجی با اشاره به اینکه برخی محورهای آسیب دیده با استان‌های همجوار مشترک بوده است ادامه داد: تا نقطه‌ای که در حریم خراسان جنوبی بوده نواقص رفع شده اما رایزنی‌هایی با استان‌های همجوار داشته‌ایم که به صورت کامل مسیرها ایمن شود.

وی یکی از محورهای آسیب دیده در استان را جاده شهداد –نهبندان عنوان کرد و گفت: این محور پر ترافیک نیست و حتی پلیس هم در آن استقرار ندارد و ترانزیتی نشده لذا سطح ترافیک پایین هست.

معاون حمل و نقل اداره کل راهداری خراسان جنوبی در خصوص مشکلات مربوط به ایمنی ورودی شهرها نیز اظهار داشت: اکثر این ورودی‌ها دوبانده بود که مباحث مربوط به ایمنی آن انجام شده لذا مشکلی در ۳۰ کیلومتری شهرها نداریم.

وی با تاکید بر اینکه بیشتر تصادفات در این محورها مربوط به عوامل انسانی است اضافه کرد: آنچه که اهمیت دارد بحث فرهنگ‌سازی نحوه رانندگی است که به تابلوهای هشدار دهنده توجه کنند تا شاهد تاثیر این اقدامات در کاهش تصادفات باشیم.

گرجی با اشاره به ایجاد شیارهای عرضی و طولی در حاشیه جاده‌ها نیز گفت: این اقدام در پیشگیری از انحراف راننده هنگام خواب آلودگی اثر گذار بوده و باعث بازگشت هوشیاری راننده می‌شود.

وی با بیان اینکه در چند سال اخیر تردد در محور طبس- یزد افزایش یافته است ادامه داد: کنترل‌ها در برخی مسیرها زیاد شده لذا رانندگان این جاده را ترجیح می‌دهند.

افزایش باندهای دوم فقط یک عامل در تصادفات را حذف می‌کند

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی هم با اشاره به نقش باند دوم در کاهش تصادفات گفت: به طور مثال ۵۰ درصد محور دیهوک- راور دوبانده شده ولی آیا تصادفات هم کمتر شده است.

میرمحمد مودی ادامه داد: وقتی باندهای دوم اجرا شده در کنار آن عامل‌های دیگری که در تصادفات دخیل بودند افزایش پیدا کردند لذا شاهد بالارفتن سرعت و سپس افزایش واژگونی‌ها هستیم.

وی با اشاره به آمار پلیس راه که ۴۷ درصد تصادفات در راه‌های اصلی است بیان کرد: از آنجایی که پلیس حضور خود را در راه‌های اصلی زیاد کرده، مسیرهای تردد بیشتر به سمت راه‌های روستایی رفته است.

غفلت از عامل انسانی در تصادفات

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: راه روستایی قرار نیست محور ترانزیتی باشد لذا خدمات در حد راه روستایی ارایه می‌دهد پس از عوامل انسانی که بیش از ۹۰ درصد علت تصادفات است نباید غافل بود.

وی گفت: دستگاه‌های اجرایی در حوزه زیرساختی کار خود را انجام می‌دهند اما دو عامل خودرو و انسان نباید رها شوند.

مودی با تاکید بر اینکه فرهنگ سازی در کاهش تصادفات نقش بسزایی دارد ادامه داد: همانطور که کمپین جاده مرگ در استان راه اندازی شد، انتظار می‌رود پویشی برای بستن کمربند ایمنی هم ایجاد شود تا اثر آن را شاهد باشیم.

وی افزایش ۳۰۰ درصدی باند دوم در استان را یادآور شد و گفت: باید دید آیا به همین میزان کاهش تصادفات را شاهد هستیم.

ورودی جدی به فرهنگ سازی برای رانندگی ایمن

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه اصلاً در راه روستایی با سرعت ۳۰ تا ۴۰ کیلومتر نباید شاهد کشته باشیم ادامه داد: قرار نیست تمام راه های روستایی تبدیل به آزاد راه شود بلکه نیاز به فرهنگ سازی دارد.

وی بر ورود جدی بخش دانشگاهی، آموزش و پرورش، صدا و سیما و رسانه ها به حوزه فرهنگ‌سازی تاکید کرد و گفت: حتی نیاز است که واحد درسی هم برای این موضوع ایجاد شود.

مودی به هزینه های زیرساختی در جاده‌های استان اشاره کرد و افزود: علیرغم این هزینه‌های هنگفت اما تصادفات زیادی ناشی از نبستن کمربند ایمنی رخ می‌دهد.

وی ادامه داد: اگر راننده‌ای حواسش جمع باشد جاده با سرعت ۹۵ کیلومتر می‌تواند ایمنی را تامین کند لذا اگر سرعت فقط ۱۰ کیلومتر بالا رفت نیاز به احداث بزرگراه خواهد بود این در حالی است که ساخت هر کیلومتر بزرگراه ۱۵ میلیون تومان است تا راننده چهار دقیقه زودتر برسد.

افزایش کنترل در محورهای اصلی عاملی برای سفر در راه های فرعی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی بیان کرد: قرار نیست این هزینه هنگفت را در راه روستایی و فرعی اجرا کنیم و اگر روی فرهنگ‌سازی سرمایه گذاری شود قطعاً نتیجه بهتری را می‌بینیم.

وی با بیان اینکه هیچکدام از جاده‌های استان به لحاظ ترافیکی در بحث ساخت آزادراه برای سرمایه گذار توجیه ندارد اضافه کرد: پنج هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی در استان وجود دارد و قرار نیست آزادراه شود.

مودی با اشاره به شدت خرابی در راه‌های روستایی استان اظهار داشت: دلیل این امر آن است که پلیس نظارت‌ها را در محور اصلی افزایش داده لذا رانندگان محورهای روستایی و فرعی را ترجیح می‌دهند، به عنوان مثال در محور سه قلعه خودروهایی با سرعت ۱۴۰ کیلومتر تردد می‌کند در صورتی که همین خودرو در محور بیرجند- قاین نمی‌تواند با این سرعت حرکت کند.

وی تاکید کرد: ایمنی سقف ندارد و اگر جاده‌ها ایمن باشند باید راننده هم نکات ایمنی را رعایت کنند.

رشد ۳۰۰ درصدی باندهای دوم در خراسان جنوبی

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های راه و شهرسازی حذف کمربندی از ورودی شهرها است ادامه داد: به دنبال این هستیم که فضای شهری را ساماندهی کنیم تا به کاربران جاده‌ای خدمات دهند که همین مساله باعث می‌شود رانندگان فرصت استراحت داشته باشند.

وی با اشاره به وجود ۲ کریدور اصلی کشور در خراسان جنوبی گفت: ۴۲۴ کیلومتر از کریدور چابهار در استان واقع شده که ۱۹۱ کیلومتر معادل ۴۵ درصد دو بانده شده است.

مودی به وضعیت کریدور بندرعباس در استان اشاره کرد و افزود: از ۳۵۶ کیلومتر این کریدور که در خراسان جنوبی واقع شده ۲۰۴ کیلومتر معادل ۵۷ درصد به بهره برداری رسیده است.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ سال پیش نهضت دوبانده شدن این ۲ کریدور در استان آغاز شد اضافه کرد: ۶۱۴ کیلومتر باند دوم در استان داریم که ۳۴۰ کیلومتر آن در دو، سه سال اخیر اضافه شده و رشد ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد.

معاون مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه ۴۹ کیلومتر از ۵۷۰ کیلومتر کریدور بیرجند – طبس اصفهان و طبس - یزد به بهره برداری رسیده است گفت :۲۹ کیلومتر آسفالت شده و اولویت دارد و هفت کیلومتر هم آماده آسفالت هست.

وی با تاکید بر اینکه باندهای دوم در تمام شهرستان‌های استان اجرا می شود ادامه داد: به طور کلی ۴۴۰ کیلومتر باند دوم در دست اجرا بوده که ۵۰ کیلومتر آن آسفالت شده و ۹۰ کیلومتر آماده آسفالت در اولویت اجرایی امسال است.

مودی گفت: به طور متوسط هر کیلومتر باند دوم بین پنج تا هفت میلیارد تومان هزینه دارد که حدود ۹۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم تا حداقل ۱۵۰ کیلومتر را احداث و تکمیل کنیم.

وی بیان کرد: به دنبال اخذ مجوز ردیف‌های ملی برای چند کریدور دیگر هستیم که امیدواریم با این اقدامات سرانه باندهای دوم استان افزایش یابد.

نتیجه ای که از این میزگرد حاصل شد این است که ایجاد زیرساخت‌های جاده ای در استان هرچند سال‌های اخیر سرعت گرفته اما تاثیر چندانی در کاهش تصادفات نداشته و انتظار می‌رود که فرهنگ رانندگی برای کاهش تلفات جاده‌ای تقویت شود.

۹۸۹۳* ۶۰۵۴