تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۷

تهران-ایرنا- افتتاح نمایشگاه های هنری در گالری های پایتخت فرصتی فراهم می کند که اهل هنر با آثار هنرمندان تجسمی در یک همنشینی پایان هفته خود را سپری کنند.

گالری‌ها و مراکز هنری تهران روزهای پایانی این هفته (پنجشنبه ۳ و ۴ مرداد) میزبان نمایشگاه‌های متعددی برای اهل فرهنگ و هنر در پایتخت هستند.

"دوئت با پارتیتور رنگی"  در گالری شیرین

نمایشگاه انفرادی نقاشی های  شیما فریدنی با عنوان "دوئت با پارتیتور رنگی"  جمعه در گالری شیرین افتتاح می شود و تا چهارشنبه ۱۶ مرداد ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه آمده است: «آثار من دوگانه‌ وار شکل گرفته اند. دوئت دوگانه‌ایست بین پیش طرح و کار، بین موجودات و فضا، بین عینیت و ذهنیت، و پارتیتور صفحه ذهن من است مجموعه رنگ‌ها و نقش‌ها و پالت من. این مناظر برای من به مانند آوازند و این آواز روی دیگر سکوت است. سکوت و آوازی چونان دوئت و دوئلی با خویشتن خویش، در جدال و هماهنگی با پارتیتور رنگی.»

گالری شیرین درخیابان کریمخان‌زند، خیابان سنایی، کوچه‌ی سیزدهم، پلاک ۵ واقع شده است.

"از تضاد تا هماهنگی" در گالری اُ

نمایشگاه گروهی طراحی و نقاشی که توسط کاوه نجم آبادی گردآوری شده با عنوان "دوئت با پارتیتور رنگی"  جمعه در گالری اُ افتتاح می شود و تا ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت.

در بیانیه این نمایشگاه به قلم کاوه نجم آبادی آمده است: « دنیای ذهنی هنرمند، دنیایی شخصی‌ست و راهیابی به این ذهنیت تا اندازه‌ای دشوار است. به‌همین علت، معمولن کمتر می‌بینیم هنرمندان بطور مشترک اثری ارائه دهند و آن تعداد اندک هم که آثار مشترک ارائه می‌دهند، شاهد آن هستیم که همواره سایه‌ی ذهنیت هنرمندی سنگین‌تر است، تا آن‌جا که حتا می‌توانیم تصور نماییم اثر ارائه گشته، اثر آن هنرمندی‌ست که ذهنیت‌اش غالب بر اثر است. هدف از برگزاری این نمایشگاه، مشاهده تضادها و هماهنگی‌های دنیای ذهنی سه هنرمند جوان می‌باشد. تضاد ذهنیت در زمانی که هریک به تنهایی اثری خلق می‌نمایند و هماهنگی در زمانی که هر سه نفر تصمیم بر خلق یک اثر مشترک می‌گیرند؛ هماهنگی‌ای که در نتیجه‌ی گفتگویی بلندمدت با به اشتراک‌گذاری و بیان ذهنیت شخصی یکایک آن‌ها با یکدیگر میسر گشته است.»

گالری اُ در خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه ی اول است.

"در متن تن" در  گالری ساربان

نقاشی‌های احسان ارجمند با عنوان "در متن تن" جمعه در گالری ساربان افتتاح خواهد شد و تا ۱۴ مرداد ادامه دارد.

احسان ارجمند در بخشی از استیتمنت نمایشگاه خود آورده است:‌ "تن میدان نبرد است؛ محل وقوع حوادث. تن ساخته می‌شود و می‌سازد. تن امتداد می‌یابد، کامل و گاه ناقص می‌شود. پیر می‌شود و می‌میرد. این آثار در ادامۀ جست و جوی من در بازنمایی انسان است: تن در قسمتی از متن گستردۀ آن و تجربۀ زیسته‌اش. هر نقاشی با روایتی از یک طراحی، یادداشت، عکس یا ویدئو آغاز شده و به تصویری از رابطۀ تن‌ با خود، دیگری، اشیا و محیط پایان یافته است."

گالری ساربان به نشانی سهروردی شمالی، هویزه‌غربی، نبش خ یوسفی، پلاک۱۳۰ است.

"گل گاوزبان" در گالری ایران‌شهر

نمایشگاه انفرادی نقاشی های شهروز صدرفرزانه  جمعه در گالری ایران‌شهر افتتاح می شود و تا جمعه ۲۵ مرداد ادامه خواهد داشت.

در بخشی از بیانیه این نمایشگاه به قلم هلیا دارابی آمده است: «بیان معترض و هنجارشکن هنرمند در قالب تاریخیِ نقاشیِ بزرگ‌اندازه بیانی نو می‌یابد و مواجهه‌ای کم‌نظیر را برای مخاطب رقم می‌زند. «گل‌ گاوزبان»، که در رقابت با شیرهای انسان‌سر، نهنگ‌های به‌گل نشسته، لشکر اجنۀ مسلح و مارانِ درهم‌تابیده پیروز میدان شده و «نقاشی» شده است، با ابعاد عظیمش بر مخاطب مسلط می‌شود و او را در دنیای رنگارنگ تخت خود مستغرق می‌کند. این نقاشی‌های عظیم که همان‌ انگاره‌های پرطرفدار دیجیتال را بر دیوار گالری می‌نشانند، به مخاطبان عالم مجازی که با سرعت و تعدد سر و کار دارند، درنگ و تأمل می‌آموزند. آنها تعریف نقاشی را در عالم امروز به پرسش می‌گیرند، و در سکوت طنین‌اندازشان، بی‌هیاهو؛سرکش‌اند و بنیان‌ستیز.»

این نمایشگاه در خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی (آبان جنوبی)، خیابان سپند، پلاک ۱/۶۹ واقع شده است.

"سفر به درون، کشف برون" در گالری دیلمان

نمایشگاه انفرادی نقاشی های حامد مصطفوی  با عنوان "سفر به درون، کشف برون" جمعه در گالری دیلمان افتتاح می شود و تا چهارشنبه ۲۵ مرداد ادامه خواهد داشت. گالری دیلمان در شریعتی، بالاتر از ظفر، خیابان پورمشکانی (کودکان غزه)، شماره ٥٠ واقع شده است.

"نامرئی‌ها" در نگارخانه والی

نمایشگاه انفرادی عکس های امیرحسین شایگان با عنوان "سفر به درون، کشف برون" جمعه ۴ مرداد در نگارخانه والی افتتاح می شود و تا ۱۵ مرداد ادامه خواهد داشت. نگارخانه والی در میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک  ۷۲ واقع شده است.

"چاپ دستی" در گالری تم

نمایشگاه گروهی چاپ دستی  جمعه در گالری تم افتتاح می شود و تا دوشنبه ۱۴ مرداد ادامه خواهد داشت. گالری تم این نمایشگاه را با باور به این نکته برگزار می کند که توجه به هنر چاپ دستی، در عین حال که ادای احترام به هنری سنتی است، گشودن دری نیز هست بر هنر مفهمومی معاصر در ایران. هنر چاپ با آنکه قدمتی دیرینه در ایران دارد، مدت زمانی طولانی محجور مانده بود. اما امروز شاهد آنیم که هنرمندان بسیاری با نگاهی دوباره به این هنر، دست به خلق مفاهیم جدید زده اند و توانسته اند در بستر هنر مدرن و مفهومی تولدی دوباره به این هنر ببخشند. این نمایشگا هدعوتی است به نگاه دوباره به چاپ دستی و قابلیت ها و ارزش های آن.

گالری تم در خیابان کریم خان زند، نجات الهی شمالی، کوچه زبرجد، پلاک است.

"خروس خان" در گالری سرزمین هنر

نمایشگاه انفرادی حجم های حامد مشمولی جمعه ۴ مرداد ۱۳۹۸ در گالری سرزمین هنر افتتاح شد و تا دوشنبه ۱۴ مرداد ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه واقع در اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ است.

"اتفاق شانزدهم" در نگارخانه باسمه

نمایشگاه حجم های لیلا شوقی که توسط امین فخارزاده گردآوری شده است جمعه افتتاح می شود و تا جمعه ۱۸ مرداد در نگارخانه باسمه ادامه خواهد داشت. این نمایشگاه واقع در ملاصدار، خیابان شیراز شمالی، خیابان حکیم اعظم، مجتمع پارک پرنس، بلوک A، واحد ۱۰۲ اداری است.

"زنان جوان معاصر"  گالری در الا 

نمایشگاه گروهی طراحی "زنان جوان معاصر" ۲۸ تیر تا ۶ مرداد در گالری الا به نشانی بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه زرکش، پلاک ۱۳، واحد ۶، زیر همکف برپاست.

اعتماد نگارستان: نمایشگاه نقاشی فریبا فرقدانی با نام "پنداری دیگر" ۲۸ تیر تا ۲۲ مرداد در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقمندان است.

"تله سیتی" در  گالری ای جی

نمایشگاه گروهی اجرا و چیدمان ویدیو "تله سیتی" با آثاری از اولیویه ویلانو، یوآنا آروفات، مینا بزرگمهر و هادی کمالی‌مقدم ۲۸ تیر تا ۸ مرداد در گالری Ag واقع در خیابان کریم‌خان، خیابان عضدی جنوبی، پلاک ۴۳ برپا است.

"هایکو" در گالری  ایده

نمایشگاه نقاشی الناز کاظم‌تاش با نام "هایکو" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری ایده به نشانی کریم‌خان زند، خیابان سنایی، خیابان هجدهم، پلاک ٢٦ میزبان علاقمندان به هنر است.

"نقاشی" در گالری برج آزادی

نمایشگاه گروهی نقاشی و طراحی ۲۸ تیر تا ۴ مرداد در تالار آینه برج آزادی به نشانی میدان آزادی برپاست.

"نقاشی" در گالری ثالث

نمایشگاه نقاشی اکرم سرتختی ۲۷ تیر تا ۲ مرداد در گالری ثالث برپاست. این گالری در خیابان کریم‌خان زند، بین ایرانشهر و ماهشهر شماره ١٤٨ قرار دارد.

"نمایشگاه سالانه خاک"  گالری در خاک

نمایشگاه سالانه خاک ۲۸ تیر تا ۱۵ مرداد در گالری خاک واقع در خیابان شریعتی، دوراهی قلهک، خیابان بصیری، کوچه ژیلا، پلاک ۱ برگزار می‌شود.

"آوای بوم و برگ" در  گالری جاوید

نمایشگاه نقاشی سرور کیوان با نام "آوای بوم و برگ" ۲۸ تیر تا ۴ مرداد در گالری جاوید به نشانی میدان فاطمی، خیابان جویبار، خیابان زرتشت غربی، کوچه یزدان، پلاک ۱۷، واحد ۱ برپاست.

"sleep walk" در  گالری خانه نگار

نمایشگاه عکس علیرضا عزیزی با نام "sleep walk" از ۲۸ تیر تا ۴ مرداد در خانه نگار ۱۴ به نشانی خیابان انقلاب، خیابان خارک، پلاک ۱۴ برپاست.

"معصیت" در گالری دستان+۲

نمایشگاه چاپ دستی سینا چوپانی با نام "معصیت" ۲۸ تیر تا ۱۱ مرداد در گالری دستان+۲ برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۸، طبقه ۲ مراجعه کنند.

"مواجهه" در گالری دنا

نمایشگاه عکس کاترین نظری با نام "مواجهه" ۲۸ تیر تا ۴ مرداد در گالری دنا برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان سپهبد قرنی، بعد از چهار راه طالقانی، کوچه سوسن، پلاک ۴، طبقه ۲ مراجعه کنند.

"عکاسی مینی‌مالیسم" در گالری راه ابریشم

نمایشگاه آثار برگزیده جایزه عکاسی مینی‌مالیسم ۲۸ تیر تا ۲۰ مرداد در گالری راه ابریشم به نشانی بلوار کشاورز، بین خیابان وصال و قدس، پلاک ۲۱۰ برپاست.

"جاده فرعی" در  گالری زیرزمین دستان

نمایشگاه نقاشی طلوع ناصری با نام "جاده فرعی" ۲۸ تیر تا ۱۱ مرداد در گالری زیرزمین دستان برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، شماره ۶ مراجعه کنند.

"تروما" در گالری سلوک

نمایشگاه گروهی نقاشی "تروما" ۲۸ تیر تا ۸ مرداد در گالری سلوک به نشانی خیابان فرشته، خیابان تختی، کوچه یکم، پلاک ۱ برپاست.

"انسان معاصر" در گالری شکوه

نمایشگاه نقاشی هادی اصغرزاده با نام "انسان معاصر" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری شکوه برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای تماشای این آثار به نشانی فرمانیه، بلوار شهید اندرزگو، خیابان سلیمی شمالی، کوچه امیر نوری، پلاک ۱۹ مراجعه کنند.

"وحشی بافت" در گالری شلمان

نمایشگاه نقاشی علی پریزاد با نام "وحشی بافت" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری شلمان برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی میرداماد، نرسیده به شریعتی، رودبارغربی (جنوبی)، کوچه کاووسی، پلاک ۲۷ مراجعه کنند.

"این منم" در گالری شمیس

نمایشگاه گروهی نقاشی با نام "این منم" ۲۸ تیر تا ۳ مرداد در نگارخانه شمیس به نشانی فرمانیه، بلوار اندرزگو، خیابان دانیالی، شماره ۸ برپاست.

"ذات پنهان" در گالری طراحان آزاد

نمایشگاه نقاشی ساناز دزفولیان با نام "ذات پنهان" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان. گلها، میدان سلماس، شماره ۵ برقرار است.

"دگرگونی" در گالری کاما

نمایشگاه نقاشی مرضیه فخر با نام "دگرگونی" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک ۲۴ طبقه دوم قرار دارد.

"نقاشی" در گالری گلستان

نمایشگاه آثار عباس خنجر ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری گلستان به آدرس دروس، خیابان شهید کماسایی، شماره ۳۴ برگزار می‌شود.

"انسان معاصر ۱" در گالری نگر

نمایشگاه گروهی آثار تجسمی "انسان معاصر ۱" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در نگارخانه نگر واقع در قیطریه، ضلع جنوبی پارک، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ سوم برپاست.

"نقاشی" در گالری نیان

نمایشگاه نقاشی‌های مهدی عربی و نمایشگاه چیدمان امید آفرین‌زاد ۲۸ تیر تا ۱۱ مرداد در گالری نیان به نشانی بلوار اندرزگو، بلوار صبا، کوچه شب‌نما، نبش کوچه گوهر، شماره ۲ برپاست.

"نقاشی" در گالری هما

نمایشگاه نقاشی ساله شریفی ۲۸ تیر تا ۸ مرداد در گالری هما واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.

"تزلزل" در گالری ویستا

نمایشگاه حجم و چیدمان علی اعتبار با نام "تزلزل" در گالری ویستا و نمایشگاه عکس و ترکیب مواد پریسا فهامی با نام "زیرین و رویین" در ویستا پلاس ۲۸ تیر تا ۴ مرداد برپاست. گالری ویستا به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک ۱۱ میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

یاسمین: نمایشگاه گروهی نقاشی با نام "تراژدی" ۲۸ تیر تا ۲ مرداد در گالری یاسمین به نشانی خیابان خردمند جنوبی، نرسیده به بلوار کریم‌خان زند، ساختمان افسر، پلاک ٧٠، طبقه اول برگزار می‌شود.

"حالِ حال" در گالری آ

نمایشگاه گروهی طراحی "حالِ حال" تا ۳۱ تیر در گالری آ برپاست. گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه اردشیر ارشد، شماره ۷ قرار دارد.

"سپنج" در گالری اُ

نمایشگاه نقاشی هما عبدالهی با نام "سپنج" تا ۲ مرداد در گالری اُ به نشانی خیابان سنایی، خیابان شاهین (خدری)، پلاک ۱۸، طبقه اول برپاست.

"از قاب دیگری" در گالری آتبین

نمایشگاه گروهی "از قاب دیگری" با آثاری از امید شلمانی، الی عابدی، بابک حقی، عطا محمدی، میلاد کارآموز، هامون محمودی و غزاله صداقت تا ۱ مرداد در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک ۴۲ قرار دارد.

"۱۹ پرتره و یک طبیعت بی جان" در گالری امکان

نمایشگاه آثار محسن الوردیلی و فرید عابدین زاده با نام "۱۹ پرتره و یک طبیعت بی جان" تا ۴ مرداد در گالری امکان واقع در خیابان میرزای شیرازی، کوچه دوم، پلاک ۳، زنگ یک برپاست.

"۴ سوی خیال" در گالری خانه هنرمندان

نمایشگاه سالانه انجمن مجسمه‌سازان با نام "۴ سوی خیال" تا ۴ مرداد در خانه هنرمندان ایران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان طالقانی، خیابان موسوی شمالی(فرصت)، ضلع جنوبی باغ هنر، خانه‌ هنرمندان ایران مراجعه کنند.

"اشیاء مصور" در گالری سرزمین هنر

نمایشگاه گروهی نقاشی "اشیاء مصور" تا ۳۱ تیر در گالری سرزمین هنر به نشانی اوین، ابتدای سربالایی کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ برپاست.

"خال هندو" در گالری فرهنگسرای نیاوران

نمایشگاه عکس علی مهردادنیا با نام "خال هندو" تا ۲۹ تیر در فرهنگسرای نیاوران برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه  به آدرس خیابان پاسداران، مقابل پارک نیاوران، فرهنگسرای نیاوران مراجعه کنند.

"نقاشی" در گالری لاله

نمایشگاه گروهی نقاشی تا ۸ مرداد در نگارخانه لاله برپاست. علاقه‌مندان می‌توانند به نشانی خیابان دکتر فاطمی، ضلع شمالی پارک لاله، روبروی پارکینگ طبقاتی مراجعه کنند.

"نابه جایی" در گالری الهه

نمایشگاه نقاشی مرضیه قاسم پور با نام "نابه جایی" تا ۳۱ تیر در گالری الهه برپاست. این گالری در خیابان آفریقا، انتهای خیابان گلفام، سمت راست، بن بست امینی، پلاک ۳ قرار دارد.

"تئوری بی نظمی" در گالری والی

نمایشگاه نقاشی مهدی جلالی با نام "تئوری بی نظمی" تا ۱ مرداد در گالری والی به نشانی میدان ونک، خیابان شهید خدامی، پلاک ۷۲ برپاست.

"سپوکو/ لبه ابر" در گالری اعتماد

نمایشگاه نقاشی سیمین کرامتی با نام "سپوکو/ لبه ابر" در گالری اعتماد ۱ و نمایشگاه آثار شاهین نوروزی با نام "فضای سبز" در گالری اعتماد ۲، تا ۱۵ مرداد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت تیر، مفتح جنوبی، بن بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.