سنندج - ایرنا - آیین نامه پسماند ویژه شهرداری های کشور تدوین و تصویب شده و ظرف یک تا ۲ ماه آینده برای اجرا ابلاغ می شود تا به کمک شهرداری هایی بیاید که مشکل مدیریت پسماند دارند.

معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور عصر چهارشنبه در نشست مشترک شهرداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستای استان کردستان با اعلام خبر تصویب آیین نامه پسماند به فعالیت ۳۷ هزار دهیاری و یک هزار و ۲۸۴ شهرداری در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: چندین سال بود که پیگیر تصویب آیین نامه پسماند بودیم که هفته گذشته این مهم عملیاتی شد و قانون مدیریت پسماند هم تصویب شده و طی یکی ۲ ماه آینده به کمک شهرداری هایی می آید که مشکل مدیریت پسماند دارند که چند شهر هم به کردستان اختصاص دارد.

مهدی جمالی نژاد با اشاره به اختصاص اعتبار پلکانی به شهرداری‌های زیر ٥۰ هزار نفر جمعبت این استان برای اجرای طرح‌های درآمدزا نیز خبر داد، افزود: این طرح برای اولین بار در کشور در کردستان اجرایی می‌شود تا شهرداری‌های کم درآمد به اجرای طرح‌های درآمدزا ترغیب شوند.

وی یادآور شد: دهیاری‌های استان هم در صورت تعریف طرح خاص، به صورت ویژه برای تخصیص اعتبار دیده می‌شوند البته اگر افق توسعه شهرها را قوی‌تر و دقیق‌تر ببینیم، از ملزومات و پشتوانه قوی‌تری نیز برخوردار خواهیم بود.

رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور سال گذشته را سالی سخت برای شهرداری های کشور به لحاظ اعتباری دانست و گفت: امسال با تمام توان و ظرفیت ورود پیدا کرده ایم و از ابتدای سال تاکنون در سه نوبت،  ردیف اعتباری برای شهرداران و یک سری دهیاران پرداخت داشته ایم که این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

وی شرط توسعه شهرداری ها را درگیر کردن بخش خصوصی و جذب سرمایه گذار اعلام کرد و افزود: با کمک‌های دولتی نمی توان انتظار جهش داشت لذا شهرداری ها به عنوان نهاد عمومی مستقل غیر دولتی، نباید ناف خود را به درآمد دولتی متصل کنند چرا که دولتی کردن این نهاد کار اشتباهی است.

جمالی نژاد با تاکید بر اینکه کار شهرداری پارو زدن نیست بلکه سکانداری است، اضافه کرد: در استان کردستان باید دلایل عدم رغبت به سرمایه گذاری توسط بخش خصوصی، آسیب شناسی و راهکارهای مورد نیاز تبیین شود.

معاون عمرانی وزیر کشور افزود: تمام بسترهای لازم برای سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه شهر و روستا را فراهم می کنیم و خودم به عنوان شهروند افتخاری کردستان، تمام توانم را برای توسعه شهرها و روستاهای استان بکار می بندم.

وی به ظرفیت های بالای گردشگری در کردستان اشاره کرد و با انتقاد از استفاده نکردن از این ظرفیت، اظهار داشت: کردستان نوروز گذشته در بخش جذب گردشگر رتبه ۲۹ کشور را داشت در حالیکه بهشت گردشگری کشورمان است و باید در پله های سوم و چهارم باشد.

جمالی نژاد تاکید کرد: هر روستایی که در حوزه گردشگری وارد شود و کارهای خوبی انجام دهد و بتواند در خصوص جذب گردشگر و توسعه آن موفق عمل کند از اعتبارات بسیار خوبی نیز برخوردار خواهد شد.

۹۹۳۷/۹۱۰۲