سنندج -ایرنا - سرانه برخورداری هر شهروند کردستانی از درآمد شهرداری‌ها امسال به ۳۸۰ هزار تومان رسیده که بسیار پایین تر از سرانه در شهرداری دیگر استان‌های کشور است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان عصر چهارشنبه در نشست مشترک شهرداران، دهیاران و اعضای شورای اسلامی شهر و روستای کردستان با رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اظهار داشت: بودجه مصوب شهرداری‌های استان در سال ۹۶ حدود ۳۵۳ میلیارد تومان بود که سال گذشته به ۳۹۲ میلیارد تومان رسید و امسال ۴۴۵ میلیارد تومان مصوب شده است.

شهرام ملکی افزود: سرانه برخورداری شهروندان کردستانی از درآمد شهرداری ها در سال ۹۶ حدود ۲۷۰ هزار تومان بود که پارسال ۳۲۰ هزار تومان شد و امسال قرار است ۳۸۰ هزار تومان باشد که در مقایسه با سرانه میلیونی استان‌های همجوار، اختلاف فاحشی دارد.

وی به معضل سکونتگاه‌های غیررسمی در سنندج هم اشاره کرد و گفت: راه برون رفت از این معضل تبدیل نواحی منفصل به شهر است چرا که در این نواحی تغییرات اساسی نداشته ایم و هزینه کردن سرانه درآمدی در مکان‌هایی که ساخت و ساز و شبکه معابر غیر اصولی وجود دارد و کسی معتقد به پرداخت عوارض نیست، بر مشکلات دامن می زند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به فعالیت ۲۹ ایستگاه آتش نشانی در استان اشاره کرد و یادآور شد: ۱۰ ایستگاه در دست اجراست که نیازمند توسعه ایستگاه‌ها و خرید نردبان هیدرولیکی و بالابر هستیم.

وی از زبانه به عنوان یکی از چالش های اصلی شهرهای استان در ۲ سال گذشته نام برد و تاکید کرد: روزانه یک هزار و ۴۵۰ تن زباله در استان تولید می شود که سرانه هر شهروند ۱.۳ کیلوگرم است.

ملکی با اشاره به وجود ۲۹ جایگاه دفن زباله در استان گفت: مساله زباله در بسیاری از شهرها حاد شده و حتی به شورای تامین هم کشیده شده که در این بخش نیازمند اعتبار از محل یک درصد اعتبارات شهری هستیم تا ۶ زون که در استان تعریف شده، تکمیل شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان به فعالیت پنج هزار و ۴۰۰ نیروی شاغل در شهرداری های استان اشاره کرد و اظهار داشت: از این تعداد چهار هزار نفر حجمی و شرکتی هستند که سنندج و سقز بیشترین سهم را دارند.

وی بهسازی شبکه معابر و جمع‌آوری آب‌های سطحی در شهرهای زیر ۵۰ هزار نفر جمعیت را الزامی دانست و خواستار تخصیص اعتبار برای این مهم شد.

ملکی افزود: از ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای بازآفرینی شهری در کشور، کردستان توانست ۴۶ میلیارد تومان جذب کند.

وی به نقش موثر دهیاری‌ها به عنوان نماینده دولت در پیشبرد امور و کمک به دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و یادآور شد: یک هزار و ۳۱۵ دهیاری مصوب در استان داریم که از تعداد یک هزار و ۱۸۶ دهیاری پاره وقت و ۲۹ دهیاری هم تمام وقت است و ۲۳ دهیار زن هم در استان فعالیت دارند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کردستان خواستار انعقاد تفاهم نامه مشترکی با بنیاد مسکن برای بازنگری طرح‌های هادی روستایی شد تا در روستاهای بالای ۱۰۰ خانوار عملی شود.

معوقات ٥۰ میلیارد تومانی شهرداری‌ها

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان هم در این نشست گفت: شهرداری‌های کردستان ۵۰ میلیارد تومان بابت حقوق معوق بدهی به کارکنان خود دارند که تامین آن نیازمند نگاه ویژه است،

 جمشید اسدی به دو بار سفر معاون عمرانی وزیر کشور و رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها در طول هفت ماه تصدی این پست به کردستان، آن را نشانه دغدغه‌مندی برای حل مشکلات این استان در حوزه شهرداری ها و دهیاری ها دانست.
وی یکی از مسائل مطرح شده در سفر نخست را بحث تبصره ۲ ماده ۳۹ سوخت اعلام کرد و افزود: این تبصره از سرفصل اعتبارات شهرداری‌ها و دهیاری‌ها حذف شده بود که با تلاش سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها این سرفصل امسال مجددا ایجاد شد.

مدیر کل امور شهری و شوراهای استانداری کردستان به اقدامات خوب صورت گرفته در زمینه تسهیلات هم اشاره کرد و اظهار داشت: بازپرداخت ٦ ماهه زمان کمی برای شهرداری‌هاست و لازم است این زمان بە یک‌سال و یا بە زمان بهرە‌بردای طرح موکول شود.

کمبود ماشین‌آلات حمل زباله و آتش‌نشانی در شهرداری‌های استان هو مشکل دیگری بود که اسدی به آن اشاره و خواستار حل آن شد.

در این نشست نمایندگان دهیاری، شهرداری و شوراهای اسلامی شهر و روستای استان مسائل و مشکلات خود را مطرح کردند.

۹۹۳۷/۹۱۰۲