تهران- ایرنا- مالزی از امروز- پنجشنبه- با آغاز عملیات اجرایی قرارداد ساخت خط آهن شرقی- غربی این کشور توسط چین به ارزش حدود ۱۱ میلیارد دلار به طور رسمی وارد طرح جهانی "یک کمربند یک جاده " چین شد.

 قرارداد ساخت راه آهن شمال مالزی در یکسال گذشته پس از روی کار آمدن ماهاتیر محمد نخست وزیر این کشور، به تعویق افتاده بود. نخست وزیر مالزی هزینه های این پروژه را برای کشورش بسیار سنگین اعلام کرده و خواستار کاهش هزینه های آن شده بود.

براساس گزارش رسانه های آسیایی، دو کشور پس از یک تعلیق یکساله در آغاز این پروژه کلان اقتصادی و گفت وگو های بسیار و توافق جدید مبنی بر کاهش هزینه های این طرح به یک سوم مبلغ ۱۱ میلیارد دلار قبلی، از امروز این قرارداد را برای اجرا از سر گرفتند.

ماهاتیر محمد پس از به دست گرفتن قدرت در پی انتخابات سراسری ماه مه ۲۰۱۸ بلافاصله این قرارداد را که توسط نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی با چین منعقد شده، برای کشورش "غیرمنصفانه" دانسته و مانع از اجرای آن شده بود.

دو کشور در یکسال گذشته با تشکیل کمیسیون مشترکی، گفت وگوهای مستمری را در مورد اصلاح این قرارداد داشتند و سرانجام کاهش یک سومی هزینه ها نظر مساعد دولت جدید مالزی را به خود جلب کرد و قرار شد توافق جدید از ماه جاری میلادی (مه) در این کشور عملیات اجرایی خود را آغاز کند.

ارزش این خط آهن ساحلی در ابتدا ۱۳ تا ۲۰ میلیارد دلار برآورد شده بود و دولت ماهاتیر محمد با تعیین شرایطی از جمله اینکه چین باید تخفیف عمده ای در اجرای این پروژه ارائه کند، مانع از اجرای آن با ارقام سنگین پیشین شده بود.

گفت وگو و توافق اولیه این پروژه اقتصادی مشترک میان دو کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی و در دوره نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی که قریب به یک دهه زمام دولت را در این کشور در دست داشت، با شرکت های چینی انجام شده بود .

پکن و کوالالامپور که روابط گسترده تجاری با یکدیگر دارند سرانجام پس از ماهها  توافق کردند،  پروژه ای که قرار بود برای مالزی  حدود ۶۵.۵ میلیون رینگیت هزینه داشته باشد اکنون با کاهش یک سومی هزینه ها با  ۴۴ میلیون رینگیت ( ۱۰.۷ میلیارد دلار) عملیات اجرایی آن در ماه مه جاری آغاز شود.

قرار است با اجرای این طرح ریلی۶۴۰ کیلومتری توسط شرکت سرمایه گذار و مجری چینی موسوم به East Coast Rail  بخش  شرقی شبه جزیره مالزی به مسیرهای کشتیرانی در غرب آن متصل شود.

طبق این طرح نه تنها بندر کلانگ مالزی از طریق شهر کوتاباهرو در شمال شبه جزیره مالزی به تنگه مالاکا وصل می شود، بلکه مالزی نیز با این خطوط ریلی  عملا وارد جغرافیای نقشه جهانی "یک کمربند یک جاده "چین می شود.

" راه ابریشم جدید یا طرح یک کمربند و یک جاده"، یک طرح سرمایه‌گذاری در زیربناهای اقتصادی بیش از ۶۰ کشور جهان و توسعه دو مسیر تجاری «کمربند اقتصادی راه ابریشم» و «راه ابریشم دریایی» است که توسط شی جین پینگ رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۳ ارائه شده است.

موافقان این طرح، آن را راهی برای شکاف زیرساخت‌ها بین کشورهای توسعه یافته و کشورهای در حال توسعه، کمک به رشد اقتصادی این کشورها و رونق تجارت بین‌المللی می‌دانند.

" با ئی تیان" سفیر چین در مالزی امروز در گفت وگو با رسانه ها گفت که این طرح قرار است تا سال ۲۰۲۶ مراحل نهایی خود را در مالزی به اتمام رساند تا از این طریق آمار گردشگران چینی که از مالزی دیدار می کنند از رقم سه میلیون نفر سال گذشته به دو برابر افزایش یابد.

وی افزود: علاوه براین، اجرای این طرح زیربنایی سبب افزایش سرمایه گذاری های خارجی در مالزی خواهد شد.

"لیم گوان انگ" وزیر دارایی مالزی نیز دراین زمینه گفت که برآورد شده است تا ۷۰ درصد از نیروی شاغل این پروژه کلان اقتصادی را کارگران مالزیایی تشکیل دهند و همچنین  ۴۰ درصد از پیمانکاران نیز افراد بومی باشند که این موضوع سبب اشتغال گسترده نیروی کار داخلی خواهد شد.