به گزارش روز سه شنبه ايرنا نخست وزير مالزي كه پيشتر با اجراي طرح راه آهن اين كشور توسط چين به دليل هزينه بالاي آن مخالفت كرده بود گفته بود اگر بهاي تمام شده اين طرح كلان توسط شركت چيني كاهش يابد، ما مي توانيم براي اجراي آن به پكن چراغ سبز نشان دهيم.
ارزش اين خط آهن ساحلي 13 تا 20 ميليارد دلار برآورد شده بود و دولت ماهاتير محمد گفته بود كه تنها در صورتي كه چين حاضر به تخفيف باشد، ما آماده اجراي آن با همكاري چين هستيم.
وي در گفت وگو با يك رسانه چيني، تصريح كرده بود كه بهتر است با اين شرط اين طرح اجرا شود زيرا لغو آن هم مقرون به صرفه نيست.
ماهاتير خيلي زود پس از پيروزي در ماه مي سال گذشته ميلادي اجراي اين طرح را به دليل گرانقيمت بودن آن، تقبيح كرده و خواستار لغو آن شده بود.
به گزارش شبكه خبري الجزيره اكنون مالزي پس از قريب به 10 ماه كشمكش در مورد ازسرگيري و اجراي اين طرح كلان اقتصادي كه در زمره طرح بين المللي يك كمربند يك جاده چيني هاست با چيني ها به توافق رسيده است.
دولت ماهاتير در ماههاي گذشه با مذاكرات فشرده و گسترده با شركت سرمايه گذار و مجري چيني موسوم به East Coast Rail توانست در چانه زني هاي خود مطمئن از كاهش يك سومي هزينه ها شود. قرار است با اجراي اين طرح ريلي بخش هاي شرقي شبه جزيره مالزي به مسيرهاي كشتيراني در غرب اين كشور متصل شود.
علاوه بر شركت مذكورچيني تعدادي از شركت هاي ديگر چين نيز هم در آن مشاركت دارند و 85 درصد از تامين مالي اين پروژه اقتصادي مشترك را 'اكزيم بانك چين' متقبل شده است.
دراين طرح بيش از دو هزار و 200 نيروي محلي مالزي نيز فرصت شغلي يافتند.
گفت وگو و توافق اوليه اين پروژه اقتصادي مشترك ميان مالزي و چين در سال 2016 ميلادي و در دوره نجيب رزاق نخست وزير پيشين مالزي كه قريب به يك دهه زمام دولت را در اين كشور در دست داشت، با شركت هاي چيني انجام شده بود .
نجيب رزاق در حال حاضر توسط كميته مقابله با فساد مالزي به فساد مالي در پرونده توسعه مالزي وان ام دي بي متهم شده است.
اين طرح به گونه كلان و بزرگ است كه چيني ها همواره بر اجراي آن بسيار رغبت نشان داده اند، اما طرف مالزيايي اجراي اين پروژه كلان ريلي را براي خود مقرون به صرفه نمي دانست.
ماهاتير محمد پيشتر گلايه كرده بود كه ما هم پول كافي براي اين كار نداريم و نمي خواهيم مقروض شويم و اگر قرار است نتيجه اي حاصل شود لازم است كه چين در قيمت طرح ريلي ساحلي تجديد نظر كند.
شركت هاي چيني اعلام كردند كه طرح يك كمربند يك جاده را در جنوب شرق آسيا با خط آهن ريلي كه قرار است در مالزي ساخته شود همسو خواهند كرد.
براساس گزارش هاي رسانه اي احتمالا عمليات ساخت و اجراي اين پروژه از ماه آتي ميلادي در مالزي كليد خواهد خورد.
ماهاتير محمد كه پيشتر گفته بود اين توافقنامه صرفا براي چين سودآور است ،شرايط كنوني اين پروژه را پس از ماهها گفت وگو با شركت هاي چيني به دليل كاهش هزينه هاي ساخت و ساز ، افزايش سطح مشاركت مالزي و تغيير بهينه نقشه ' توافقنامه دوجانبه سودآور' ارزيابي كرده است.
ماهاتير محمد دراين زمينه به رسانه ها گفت: قيمت ارائه شده قبلي توسط شركت هاي چيني ناخوشايند بود و به لحاظ مشخصات فني، قيمت داراي توجيه اقتصادي نبود اما ما تصميم گرفتيم كه به ميز مذاكره با چيني ها بازگرديم و خواستار معامله اي عادلانه تر شويم كه براساس آن نيازهاي مردم مالزي اولويت بندي شود.
چين نخستين شريك تجاري مالزي و بسياري از كشورهاي جنوب شرق آسيا محسوب مي شود. كوالالامپور- پكن روابط تجاري گسترده اي نيز با يكديگر دارند.
طبق گزارش مركز توسعه سرمايه گذاري مالزي ( مايدا) حجم روابط تجاري دوجانبه پكن - كوالالامپور در سال گذشته 96 ميليارد دلار برآورد شده است، اما دو كشور درصدد هستند اين رقم را در سال جاري به 100 ميليارد دلار افزايش دهند.
درمجموع دولت ماهاتيرمحمد با گفت وگو هاي پيچيده و طولاني 10ماهه گذشته با چيني ها توانست يكي از مهمترين مشكلات اقتصادي اين كشور را با مذاكره با طرف چيني مديريت كند . جلوگيري از اجراي اين قرارداد توسط دولت مالزي درماههاي اخير حتي سبب بروز نوعي بدبيني سياسي ميان پكن و مالزي نيز شده بود كه با سفر ماهاتير به چين و تداوم گفت وگو ها ميان دو طرف، راهكار جديدي براي رفع اين مساله ارائه شد.
طبق گزارش بلومبرگ آسيا پروژه اي كه قرار بود با ارزشي حدود 65.5 ميليون رينگيت هزينه داشته باشد اكنون با كاهش هزينه ها قرار است با 44 ميليون رينگيت ( حدود 11 ميليون دلار) عمليات اجرايي آن آغاز شود.
اين پروژه در واقع شهرهاي شمال شرق مالزي از جمله كوانتان در نزديكي مرز با تايلند را از طريق درياي جنوبي چين به بندركلانگ در تنگه ملاكا متصل مي كند.
تنگه مالاكا در جنوب شرقي آسيا واقع است و يكي از مهمترين گذرگاههاي دريايي جهان به شمار مي رود كه پس از تنگه هرمز مهمترين شاهراه حمل و نقل دريايي نفت در دنيا بهشمار مي رود.
آساق**1599 **1600
پس از ماهها گفت وگو؛
توافق دوباره كوالالامپور- پكن بر سر اجراي بزرگترين پروژه خط آهن چين در مالزي
۲۷ فروردین ۱۳۹۸، ۱۳:۳۰
کد خبر:
83280577
تهران- ايرنا- منابع خبري گزارش دادند: دولت ماهاتير محمد كه اجراي مهمترين پروژه خط آهن چين در اين كشور را متوقف كرده بود، پس از 10 ماه گفت وگو با چيني ها با كاهش يك سومي در هزينه هاي اين قرارداد كلان و اعمال تغييرات مورد دلخواه مالزيايي ها، قرار است اجراي در ماه آينده ميلادي(مه) در مالزي از سر گرفته شود.