تهران_ ایرنا_ رییس کمیته اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات انجمن‌های شورایاری محله‌های شهر تهران گفت: نتایج اولیه انتخابات شورایاری ها دو ساعت پس از پایان زمان رای گیری اعلام می شود.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری تهران، غلامحسین محمدی با بیان اینکه نتیجه قطعی از سوی هیأت نظارت پس از بررسی نهایی اعلام می‌شود افزود: در صورتی که هیأت نظارت مرکزی انتخابات را در یک یا چند محله متوقف یا باطل اعلام کند، انتخابات بعدی حداکثر دو ماه بعد از صدور رأی توقف یا ابطال توسط ستاد برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که شورایاری هر محله به علل گوناگون از جمله فوت، استعفا یا سلب عضویت اعضای اصلی و علی البدل به حد نصاب برای تشکیل جلسه نرسد و همزمان بیش از ۱۸ ماه به پایان دوره مانده باشد، ستاد موظف است حداکثر ظرف مدت دو ماه، انتخابات میان دوره‌ای را برای تکمیل تعداد اعضای اصلی و علی البدل و ادامه فعالیت شورایاری برگزار کند.

محمدی یادآور شد: البته، فرآیند برگزاری انتخابات میان دوره‌ای با تصویب ستاد هیأت اجرایی امکان پذیر است.

وی در ادامه اظهار داشت: براساس قانون، افرادی که ۱۸ سال تمام دارند، می‌توانند با در دست داشتن کارت ملی با شناسنامه یا شماره ملی در انتخابات شرکت کنند.

رئیس کمیته اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های تهران اضافه کرد: همچنین، برای اطلاع شهروندان در کلیه شعب اخذ رأی اسامی داوطلبان به تفکیک محلات به همراه کد انتخاباتی نمایش داده خواهد شد؛ در هر حوزه رأی گیری نیز پوسترهای مربوط به نحوه رأی گیری الکترونیک و چگونگی استفاده از صندوق رأی الکترونیک داخل حوزه نصب می‌شود.
محمدی با تاکید بر اینکه رؤسای هیأت‌های اجرایی در هر منطقه باید اماکن اخذ رأی را با استفاده از تابلوهای همسان در آدرس‌های مشخص اعلام کنند گفت: از میان ۱۳ نفری که بالاترین رأی را کسب کرده اند به ترتیب آرا، ۹ نفر اول به عنوان اعضای اصلی و ۴ نفر بعدی به عنوان اعضای علی البدل معرفی می‌شوند.
وی عنوان کرد: در صورت کسب رأی مساوی، انتخاب نهایی براساس مدرک تحصیلی صورت می‌گیرد و در صورت هم سطح بودن مدرک تحصیلی، انتخاب براساس قرعه کشی در حضور داوطلبان و توسط ستاد انجام می‌شود.
رئیس کمیته اطلاع رسانی پنجمین دوره انتخابات شورایاری تهرن افزود: با توجه به تأیید صلاحیت مشروط برخی نامزدها به دلیل نقصان مدارک، این افراد در صورت کسب رأی لازم زمانی قانونا به عضویت شورا انتخاب می‌شوند که هیأت نظارت مرکزی صلاحیت قطعی آنان را تأیید کند.

به گزارش ایرنا، پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌های شهر تهران فردا جمعه (۴ مرداد) به صورت تمام الکترونیک در ۳۵۲ محله و ۱۷۰۰ شعبه اخذ رأی با هفت هزار صندوق اخذ رأی مکانیزه برگزار می‌شود.

تهرام/۹۳۵۳/‏/‏۶۱۳۹