تهران- ایرنا- دبیر ستاد هیات اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها در تهران که از ساعت ۸ صبح امروز( چهارم مرداد) شروع شده است، فرآیند اخذ رای از طریق دستگاه الکترونیکی را تشریح کرد.

به گزارش ایرنا این انتخابات به صورت تمام الکترونیک در ۳۵۲ محله شهر تهران در حال برگزاری است.

سید حمید طهایی دبیر ستاد هیات اجرایی این انتخابات روز جمعه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:‌ صندوق‌های الکترونیکی به گونه‌ای طراحی شده که اسامی کاندیداهای هر حوزه انتخابیه در حافظه دستگاه ذخیره است.

وی افزود:‌ در آغاز رای‌گیری کارت ملی رای‌دهنده توسط دستگاه احراز هویت تایید و به جای برگ تعرفه، کارت تعرفه در اختیار رای دهنده قرار می‌گیرد؛ در ادامه رای‌دهنده کارت تعرفه را در دستگاه قرار می‌دهد و با وارد کردن کد کاندیداها رای‌گیری آغاز می‌شود.
دبیر ستاد هیات اجرایی پنجمین دوره انتخابات انجمن شورایاری‌ها ادامه داد: با وارد شدن هر کد، نام، نام‌خانوادگی و عکس کاندیدا نمایش داده می‌شود؛ چنانچه کد اشتباه وارد شود، دستگاه اخطار می‌دهد، پس از ثبت اسامی با انتخاب دکمه «اتمام رای‌گیری» اسامی در سیستم ثبت و علاوه بر آن به صورت چاپی در مخزن صندوق ذخیره می‌شود.
طهایی تصریح کرد: همزمان با ثبت اسامی در صندوق الکترونیک، اسامی در زیر یک پوشش شیشه‌ای نیز به رای‌دهنده نمایش داده می‌شود و اسامی انتخاب شده رای دهنده به شکل برگه کاغذی چاپ شده درون صندوق قرار می‌گیرد.

به گفته وی در انتهای روز رای‌گیری دستگاه به طور خودکار آرا را اعلام و زمان شمارش آرا به چند دقیقه کاهش پیدا می‌کند.
طهایی ادامه داد: همچنین پس از برگزاری انتخابات در صورتی که هر یک از کاندیداها اعتراض و شکایتی داشته باشند، می‌توان پلمب صندوق را باز کرد و شمارش آرا را به صورت دستی انجام داد.

وی تاکید کرد:‌ امکان خطا در این شیوه از انتخابات وجود ندارد.

پنجمین دوره انتخابات شورایاری ها تا ساعت ۱۶ امروز ادامه دارد و در صورت نیاز، شهرداری تهران مجاز است رای گیری را در دو نوبت دو ساعته تمدید کند.

۲۰ هزار نفر در هیات‌های اجرایی، نظارت و اپراتورها کار برگزاری انتخابات شورایاری شهر تهران را برعهده دارند.

در این دوره از انتخابات شورایاری‌ها بیش از ۱۲ هزار نفر که تا ساعت ۸ دیروز (پنجشنبه) مجاز به تبلیغات انتخاباتی بودند با یکدیگر رقابت می‌کنند.

از آنجاکه شرکت در انتخابات شورایاری‌ها نیازمند کارت هوشمند ملی است، طبق اعلام سازمان ثبت احوال کشور، افرادی که هنوز موفق به دریافت کارت هوشمند ملی نشده اما فرآیند ثبت نام را انجام داده اند می توانند از رسید تکمیل ثبت نام برای شرکت در انتخابات شورایاری ها در سطح شهر تهران استفاده کنند.

شورایاران بازوان مشورتی مدیران شهری بویژه اعضای شورای اسلامی شهر تهران محسوب می شوند که در نحوه تصمیم‌گیری‌ها، اجرای طرح ها و توزیع اعتبارات در سطح محلات نقش بسیار کمک کننده‌ای دارند.

تهرام/۹۳۵۳/ ۱۰۰۸