تهران – ایرنا – به گزارش رسانه های آمریکایی از کاخ سفید، رئیس جمهوری آمریکا اقدام ترکیه در خرید سامانه روسی اس ۴۰۰ را مشکلی برجا مانده از دوران اوباما دانست و آزمایش موشکی کره شمالی را بی اهمیت خواند و گفت: این موشک ها را همه دارند!

دونالد ترامپ دیروز (۴ مرداد) در رابطه با خرید سامانه پدافند موشکی روسیه از جانب ترکیه و کنار گذاشتن متعاقب این کشور از برنامه جنگنده اف ۳۵ گفت: من ترکیه را سرزنش نمی کنم چون شرایط و مشکلات بسیاری در زمان دولت اوباما پیش آمد و این (اقدام) به آن دوران بر می گردد که فاجعه بود.

وی به خبرنگاران نگفت که آیا به دلیل خرید سامانه های موشکی روسی ترکیه را بر اساس قانون کاتسا که به امضا شخص وی رسیده تحریم می کند یا خیر.

وی آزمایش های موشکی کره شمالی را نیز ناچیز و بی اهمیت دانست و گفت که از این رخداد غافلگیر نشده است.

ترامپ گفت: این موشک ها کوتاه برد بودند و خیلی ها از این موشک ها دارند. روابط من با رئیس کیم (رهبر کره شمالی) بسیار خوب است و خواهیم دید که چه پیش می آید.

ترامپ در پاسخ به سوال یک خبرنگار گفت که از این آزمایش موشکی غافلگیر نشده و در واکنش به پیام تهدیدآمیز پیونگ یانگ به سئول گفت: آنها به آمریکا هشدار ندادند. وی گفت که کره شمالی و جنوبی مدتها است که اختلاف دارند.

کیم جونگ اون رهبر کره شمالی صبح جمعه گفت: این آزمایش ها هشداری به کره جنوبی برای توقف واردات تسلیحات با تکنولوژی های جدید و همچنین رزمایش های مشترک با آمریکا است.