پکن- ایرنا- «تارو کونو» وزیر خارجه ژاپن و «کانگ کیونگ وا» همتای او از کره جنوبی در میانه تنش های سیاسی و تجاری سئول و توکیو، امروز پنجشنبه در بانکوک تایلند با یکدیگر دیدار کردند.

به گزارش «ان.اچ.کی» در پایان این دیدار که به مدت یک ساعت در حاشیه اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرقی آسیا یا «آسه آن» در بانکوک برگزار شد، دو طرف به نتیجه نرسیدند و گفته می شود هر دوی آنها به ظاهر عصبی بودند و در این جلسه با خبرنگاران صحبت نکردند.

گزارش می افزاید روابط ژاپن و کره جنوبی بنظر می رسد کماکان تیره باقی بماند زیرا وزیران خارجه این دو کشور در جلسه امروز پنجشنبه عمدتا موضع خود در مورد مسائل بغرنج کنونی را تکرار کردند مقامات ژاپنی می گویند کونو بار دیگر موضع ژاپن بر سر مسائل تجاری و کار دوره جنگ جهانی دوم که بین این دو کشور فاصله انداخته را ابلاغ کرد.

از ماه اکتبر گذشته، دیوان عالی کره جنوبی یک سری حکم هایی را صادر کرده که به شرکت های ژاپنی دستور می دهند به افرادی که ادعا می کنند در جنگ جهانی دوم مجبور به کار اجباری در این شرکت ها شده اند، غرامت بپردازند همچنین دارایی های متعلق به این شرکت ها توقیف شده و برخی از شاکیان روند دادگاهی فروش آنها را آغاز کرده اند.

دولت ژاپن می گوید مساله حق ادعای غرامت در توافقنامه دوجانبه ای که در سال ۱۹۶۵ میلادی به امضا رسید، حل و فصل شده است ژاپن از کره جنوبی خواست تا بر اساس این توافقنامه با داوری یک طرف سوم موافقت کند اما کره جنوبی به این درخواست پاسخی نداد.

کونو نسبت به عدم پاسخ کره جنوبی ابراز تاسف کرد و بار دیگر خواست که اوضاع کنونی، که او آن را نقض قانون بین المللی می خواند، تصحیح شود.

جدا از این مسئله این دو وزیر درباره اقدامات ژاپن برای کنترل سخت تر صادرات گفت و گو کردند توکیو در حال بررسی آن است تا کره جنوبی را از فهرست کشورهایی که دارای ارجحیت تجاری هستند، خارج کند انتظار می رود که در روزهای آتی یک تصمیم نهایی برای بازنگری آن اتخاذ شود.

خانم کانگ از ژاپن خواست که این اقدام را لغو کند در حالی که کونو توضیح داد که این حذف از فهرست، بخشی از بازبینی معمول نظام کنترل صادرات ژاپن است.

وزیر خارجه کره جنوبی پس از این جلسه با خبرنگاران صحبت کرد.

خانم کانگ گفت «اگر ژاپن تصمیم بگیرد که در جلسه روز جمعه کابینه، کره جنوبی را از این فهرست خارج کند ما چاره ای نداریم جز اینکه در مقابل آن اقدامی اتخاذ کنیم.»

این دو وزیر روز جمعه بار دیگر همراه با وزیر خارجه آمریکا با یکدیگر ملاقات خواهند کرد مایک پمپئو آن را به عنوان فرصتی برای کمک به ژاپن و کره جنوبی جهت یافتن راهی به جلو توصیف کرد.