۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبرنگار: 760
کد خبر: 83417966
T T
۰ نفر

هشدار وزیر خارجه کره جنوبی به ژاپن

۸ مرداد ۱۳۹۸، ۱۵:۰۸
کد خبر: 83417966
هشدار وزیر خارجه کره جنوبی به ژاپن

تهران- ایرنا- وزیر خارجه کره جنوبی هشدار داد، چنانچه دولت ژاپن تصمیم بگیرد سئول را از فهرست سفید خارج کند، روابط دو کشور فرو خواهد پاشید.

به نوشته روزنامه "کوریا تایمز"، انتظار می رود دولت ژاپن که محدودیت هایی بر صادرات برخی مواد حساس در صنعت های تک کره جنوبی اعمال کرده است، در نشست دوم اوت(11 مرداد)، با خروج کره جنوبی از فهرست سفید موافقت کند.

"کانگ کیونگ ها"، وزیر خارجه کره جنوبی، امروز(سه شنبه) در جمع کمیته امور خارجی و وحدت مجلس ملی این کشور، با تاکید درباره تاثیر منفی اقدامات ژاپن بر روابط دوجانبه، گفت، از توکیو می خواهیم محدودیت های اعمال شده را متوقف کند و کره جنوبی را از فهرست سفید حذف نکند.
کره جنوبی در آستانه تصویب خروج سئول از فهرست سفید تجاری از سوی دولت ژاپن، تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این کار در چارچوب دیپلماسی به کار گرفته است.

دولت "مون جائه مون"، رئیس جمهوری کره جنوبی، در تلاش است تا وزرای خارجه دو کشور در مجمع منطقه ای اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا در تاریخ 1 تا 3 اوت(10 تا 12 مرداد) با هم دیدار کنند. کانگ امروز برای شرکت در این نشست به بانکوک تایلند می رود.

کانگ گفت، دو کشور به دنبال برگزاری نشست بین وزرا بودند و احتمال دیدار او با "تارو کانو"، همتای ژاپنی اش زیاد است.

به گفته صاحبنظران کره جنوبی، تشدید تنش بین سئول و توکیو موید ضرورت مذاکرات دوجانبه برای یافتن راه حل های تازه است. ژاپن چندان به مذاکرات مقامات تجاری راغب نیست اما، نشان داده است که از مذاکرات دیپلماتیک استقبال می کند.
این صاحبنظران معتقدند، هدف سئول در طول نشست کانگ و کانو، جلوگیری از حذف کره جنوبی از فهرست سفید است.

گفته می شود، برخلاف تاریخ تعیین شده برای گف وگوی کانگ و کانو در تاریخ 2 اوت، این دو اول اوت، یک روز قبل از نشست دولت ژاپن، دیدار و گفت و گو می کنند.
اختلاف نظر ژاپن و کره جنوبی بر سر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان کار اجباری در جنگ جهانی دوم و محدودیت های اعمال شده از سوی توکیو بر صادرات مواد حیاتی برای صنعت های تک کره جنوبی، سطح روابط دو کشور را به پایین ترین سطح خود پس از عادی شدن رابطه توکیو و سئول در سال 1965 رساند.

ژاپن دلیل اعمال محدودیت بر صادرات مواد حساس مورد استفاده کره جنوبی برای تولید تراشه های حافظه(مموری) و نمایشگرهای گوشی های هوشمند را مدیریت نامناسب مواد حساس از سوی سئول اعلام کرد.
به نظر می رسد این محدودیت ها در واکنش به رای دادگاه عالی کره جنوبی مبنی بر پرداخت غرامت از سوی شرکت های ژاپنی به قربانیان بیگاری زمان جنگ جهانی دوم اعمال شد.
ژاپن با اشاره به حل مساله پرداخت غرامت در چارچوب معاهده 1965، رای دادگاه عالی کره جنوبی را ناقض حقوق بین الملل می داند. معاهده امضا شده بین ژاپن و کره جنوبی در سال 1965 موجب ایجاد روابط دیپلماتیک بین دو کشور پس از جنگ جهانی دوم شد.
انتظار می رود دولت ژاپن در نشست 2 اوت(11 مرداد) با حذف کره جنوبی از فهرست سفید آماده می کند. کشورهای مندرج در فهرست سفید از حداقل محدودیت های تجاری برخوردارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha