تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲

پکن- ایرنا- دبیر اول کابینه ژاپن به دیدار روز جمعه «دمیتری مدودف» نخست وزیر روسیه از جزیره «اتوروفو» یکی از چهار جزایر مورد اختلاف دو کشور، واکنش نشان داد و این حرکت را مغایر با سیاست ها و اصول سرزمینی ژاپن اعلام کرد.

به گزارش تلویزیون دولتی ژاپن «یوشیهیده سوگا» روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: دیدار اخیر مدودف از جزیره اتوروفو مغایر با موضع ژاپن در قبال این مساله ارضی است.

دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه بعد از ظهر جمعه به وقت محلی وارد جزیره اتوروفو شد اتوروفو یکی از چهار جزیره ای است که تحت کنترل روسیه هستند اما ژاپن مدعی مالکیت آنها است.

این چهارمین دیدار مدودف از این جزایر است او در سال ۲۰۱۰ میلادی زمانی که رئیس جمهوری روسیه بود، از جزیره کوناشیری بازدید کرد و اولین رئیس جمهور آن کشور شد که از یکی از این جزیره ها دیدن می کند.

مدودف همچنین در سال ۲۰۱۲ میلادی زمانی که نخست وزیر روسیه بود از جزیره کوناشیری و در سال ۲۰۱۵ میلادی هم از جزیره اتوروفو بازدید کرد.

دولت ژاپن مدعی است این جزیره ها بخشی تفکیک ناپذیر از خاک ژاپن هستند که پس از جنگ جهانی دوم به طور غیرقانونی توسط روسیه اشغال شده اند.

در همین حال وزارت امور خارجه ژاپن نیز تاکید کرد به مجرد تایید شدن بازدید مدودف از جزیره اتوروفو، در نظر دارد از طریق یک کانال دیپلماتیک، اعتراضی را تسلیم دولت روسیه کند.

روسیه و ژاپن با وجود گذشت حدود 70 سال از جنگ دوم جهانی هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده اند توکیو امضای این موافقتنامه را مشروط به واگذاری چهار جزیره کوریل جنوبی به آن کشور کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی سابق درآمده است مساله جزایر کوریل جنوبی در روابط روسیه و ژاپن مشکل ایجاد کرده است.

دو کشور تا کنون چند دور مذاکره و گفت و گو برای حل اختلافات ارضی بر سر چهار جزیره مورد مناقشه برگزار کرده اند اما هنوز به نتیجه نرسیده اند.