۱۴ شهریور ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵
کد خبر: 83466114
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

ابراز رضایت پوتین و آبه از روند توسعه روابط روسیه و ژاپن

مسکو - ایرنا - رئیس جمهوری روسیه و نخست وزیر ژاپن ضمن دیدار و گفت وگو از روند توسعه روابط دو کشور با وجود اختلافات در خصوص حق مالکیت بر جزایر کوریل ابراز رضایت کردند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، دیدار ولادیمیر پوتین و شینزو آبه صبح امروز (پنجشنبه) در حاشیه همایش اقتصادی شرق در بندر ولادی وستوک در خاور دور روسیه برگزار شد.

پوتین در این دیدار گفت: بسیاری از اقدامات و توافق‌های ما که در اجلاس قبلی در اوزاکا به دست آمد، در حال اجراست و روابط دو کشور به سرعت توسعه می‌یابد.
شینزو آبه نخست وزیر ژاپن نیز با اشاره به اینکه برای چهارمین بار در ولادی وستوک با پوتین دیدار می‌کند، افزود: از آخرین دیدار ما دو ماه سپری شد، در این مدت توافق هایی به دست آمد که گام به گام و به طور مستمر در حال اجرا است.

وی دیدار ساکنان سابق کوریل جنوبی از قبرستان‌های این منطقه و نیز اجرای طرح‌های بزرگ اقتصادی را از جمله این موارد خواند.

خبرگزاری دولتی کیودو ژاپن نیز اعلام کرده است که آبه در مذاکرات خود با پوتین از قصد خود برای پیشبرد روند روابط با هدف منعقد شدن یک معاهده صلح بین دو کشور سخن گفته است.

روسیه و ژاپن با وجود گذشت حدود ۷۰ سال از جنگ دوم جهانی، هنوز موافقتنامه صلح امضا نکرده اند؛ زیرا توکیو امضای موافقتنامه را مشروط به واگذاری جزایر کوریل کرده که در پایان جنگ دوم جهانی به تصرف نیروهای شوروی درآمد و روسیه نیز با وجود فروپاشی شوروی، همچنان مدعی حاکمیت این منطقه است و آن را به عنوان پیامدهای جنگ دوم جهانی تمام شده و غیرقابل بازگشت می داند.مسکو بارها اعلام کرده است که حاکمیت روسیه بر جزایر کوریل جنوبی قابل تردید نیست و نتایج کنفرانس یالتا، بیانیه پتسدام و برخی دیگر از اسناد را موید این موضع خود می داند.

جزایر کوریل جنوبی شامل کوناشیر، ایتوروپ، هابومای و شیکوتان از یک سو به دلیل برخورداری از منابع نفت و گاز و نیز ذخایر آبزیان و از سوی دیگر واقع شدن در اقیانوس آرام از موقعیت راهبردی برای روسیه و ژاپن برخوردار است.
جزایر کوریل، همچنین دروازه ورود زیردریایی های روسیه به اقیانوس آرام است و اهمیت راهبردی نظامی برای این کشور دارد، ادامه استقرار نظامیان روسی در این جزایر که پنج هزار نفر جمعیت دارد، سبب شده است دو کشور قرارداد صلح امضا نکنند.
از نوامبر سال ۲۰۱۰ که «دمیتری مدودف»رئیس جمهوری وقت روسیه از جزایر کوریل بازدید کرد، مناقشه توکیو و مسکو بر سر این جزایر وارد مرحله ای جدید شد.
پس از اینکه نائوتو کان نخست وزیر وقت ژاپن این اقدام را وقیحانه خواند، روسیه دستور استقرار تجهیزات مدرن نظامی در جزایر مورد مناقشه را صادر کرد.
تاکنون چندین دور مذاکره در مورد جزایر کوریل میان روسیه و ژاپن صورت گرفته است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha