تهران - ایرنا - خط لوله آسیای میانه - چین که به مدت 9 سال مورد بهره برداری بوده است ، تا روز 30 ژوئن امسال (یکشنبه 9 تیر ماه) در مجموع 277 میلیارد و 400 میلیون متر مکعب گاز را به چین انتقال داده است و بیش از 500 میلیون نفر از جمعیت چین در 27 استان و منطقه این کشور از آن بهره مند شده اند.

به گزارش شینهوا ، شرکت خط لوله غربی پتروچاینا اعلام کرد ،خط لوله گاز آسیای میانه – چین در نیمه اول سال جاری میلادی بیش از 23 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از این منطقه به کشور چین منتقل کرد.

این خط لوله از منطقه مرزی بین ترکمنستان و ازبکستان آغاز می شود و با عبور از ازبکستان و قراقستان در خورگوس در منطقه خودمختار اویغوری سین کیانگ به خط لوله گاز غربی – شرقی چین متصل می شود.

این خط لوله با اتصال ترکمنستان به شبکه داخلی گاز چین امکان انتقال گاز در فاصله ای به مسافت 7 هزار کیلومتر را فراهم می سازد. بیش از نیمی از صادرات گاز ترکمنستان از طریق این خط لوله به چین منتقل می شود.

شرکت ملی نفت چین (سی ان پی سی) چین در ژوئیه 2007 یک قرارداد مشارکت در تولید برای اکتشاف و توسعه میدانهای گازی در حاشیه رودخانه آمو-دریا و همچنین یک قرارداد خرید و فروش گاز با ترکمنستان امضا کرد. این شرکت چینی همچنین قراردادهایی درخصوص احداث خط لوله با شرکتهای قزاقستان و ازبکستان به امضا رساند. قرار است ترکمنستان سالانه حداقل 30 میلیارد متر مکعب گاز به مدت 30 سال به چین صادر کند.

چین ازطریق این خط لوله در کنار خط لوله چین-میانمار تا کنون 300 میلیارد متر مکعب گاز وارد کرده است. برآوردها نشان می دهد که این حجم گاز وارداتی می تواند جایگزین حدود 399 میلیون تن زغال سنگ شود و انتشار گاز دی اکسید کربن را به میزان 426 میلیون تن و گاز دی اکسید سولفور را به میزان 6.6 میلیون تن کاهش دهد.

شرکت ملی نفت چین خاطرنشان کرده که احداث و بهره برداری از این خطوط لوله به عنوان پروژه های مهمی برای اتصال زیرساختهای طرح پیشنهادی "کمربند و جاده" چین ، حدود 10 هزار شغل ایجاد کرده و به توسعه صنعت انرژی در کشورهای مشارکت کننده کمک کرده است.