۷ شهریور ۱۴۰۲، ۹:۳۳
کد خبرنگار: 1336
کد خبر: 85214068
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

احداث خط لوله انتقال گاز «ترکمنستان - چین» سرعت می‌گیرد

تهران- ایرنا- تسریع در ساخت خط لوله گاز موسوم به «دی» میان ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان و چین از محورهای مهم سفر «رستم امامعلی» رئیس مجلس اعلای پارلمان تاجیکستان به پکن و دیدار وی با «هه لیفینگ» معاون رئیس جمهوری چین بود.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا به نقل از رسانه های تاجیکستان، رستم امامعلی در سفر رسمی هفته گذشته خود به پکن در خصوص توسعه همکاری با چین با مقامات این کشور گفت و گو و دو طرف جذب سرمایه گذاری‌ها و بکارگیری فناوری مدرن چین برای توسعه صنعت انرژی در تاجیکستان با هدف تسریع در ساخت خط لوله گاز ترکمنستان-ازبکستان-تاجیکستان-قزقیزستان-چین را ضروری اعلام کردند.

توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی، افزایش حجم تجارت، جذب سرمایه‌گذاری، انجام پروژه‌های مشترک در زمینه‌های حمل و نقل، انرژی، صنعت، فرآوری منابع معدنی، کشاورزی و داروسازی، زنجیره تولید و ایجاد مشاغل جدید در تاجیکستان از جمله مواردی است که در این گفتگو مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، خط چهارم خط لوله گاز به چین با هدف تامین ۲۵ میلیارد متر مکعب گاز اضافی در سال به چین به عنوان بخشی از مرحله دوم توسعه میدان گازی گسترده گالکینیش در ترکمنستان در نظر گرفته شده است. در حال حاضر مذاکراتی در این خصوص در حال انجام است و جزئیات قرارداد آغاز حفاری و توسعه زیرساخت چاه در گالکینیش به عنوان بخشی از مرحله دوم در مراحل توافق قرار دارد.

خط چهارم خط لوله گاز بر خلاف سه خط لوله اول اول از قرقیزستان عبور خواهد کرد و از قزاقستان نمی گذرد.

مرحله اول توسعه گالکینیش تولید ۳۰ میلیارد متر مکعب گاز را در سال تضمین می کند.

مقادیری از این حجم از گاز تا حدی به بازار داخلی ترکمنستان و چین از طریق سه خط لوله گاز ترکمنستان - ازبکستان - قزاقستان - چین تزریق خواهد شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha