تهران -ایرنا- «بِتو اورورکه» نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را مسئول تیراندازی شنبه شب در شهر «ال پاسو» ی تگزاس دانست و گفت: ترامپ نژادپرست است.

به گزارش تارنمای هیل، اورورکه   نماینده سابق دموکرات از ایالت تگزاس در مجلس نمایندگان آمریکا و شهردار سابق شهر ال پاسو در پاسخ به این پرسش خبرنگاران درباره این که آیا رئیس جمهور تا اندازه ای در تیراندازی در این شهر مقصر نیست، قاطعانه پاسخ داد: «بله، ما شاهد افزایش جنایت در هر روز از سه سال گذشته بوده ایم.»

این نامزد انتخابات آمریکا بعد از ظهر روز شنبه گفت: «این در دوران دولتی است که رئیس جمهوری در آن حاکم است که مکزیکی ها را متجاوز و آدمکش توصیف می کند.»

اورورکه که از حامیان استیضاح ترامپ است، همچنین گفت: «ترامپ خود نژادپرست است و به نژادپرستی در این کشور دامن زده است. این امر نه تنها به مسئولیت ما خدشه وارد می کند بلکه اساسا وجهه این کشور را تغییر می دهد و به خشونت منجر می شود.»

مقام های تگزاس تاکید کرده اند که فرد مظنون که  مردی 21 ساله از دالاس شناسایی شده است، قبل از این حمله مطلبی نژادپرستانه و ضد مهاجرتی را در تارنمای اینترنتی   8chan منتشر  کرده بود.  

«جورج پی بوش» کمیسر ارضی  تگزاس و پسر «جب بوش» فرماندار سابق فلوریدا این تیراندازی را محکوم کرده و آن را اقدام «تروریسم سفیدپوست» توصیف کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی در تیراندازی تگزاس  حدود 18 نفر کشته و دستکم 20 نفر زخمی شده اند. برخی منابع آمریکایی شمار زخمی ها را 26 نفر گزارش داده اند.

بر اساس سی ان ان،  مهاجم قبل از اقدام خود در  بیانیه ای مدعی شده بود که این حمله را به دلیل هجوم مهاجران از مکزیک به تگزاس انجام داده و با تروریست مهاجم به نمازگزاران مسلمان در نیوزیلند موافق است.