تهران- ایرنا- سرپرست وزارت آموزش و پرورش، راه‌اندازی دبیرخانه الگوهای یاددهی- یادگیری در دانشگاه فرهنگیان را ضروری دانست و گفت: این دبیرخانه باید دائما تجارب جهانی و داخلی را جمع آوری کند و طرح «جام» (جمع آوری ایده های مطلوب) را در فرآیندهای یادگیری - یاددهی اجرا کند.

به گزارش روز یکشنبه وزارت آموزش و پرورش، «سید جواد حسینی» در نشست هماهنگی پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان کشور که با حضور داوران این جشنواره در ساختمان شهید رجایی برگزارشد، اظهارداشت: بهترین عملکرد را با داده کاوی می‌توان رقم زد، لذا باید ابتدا داده ها را ارزیابی و سپس راهکار مناسب را ارائه کرد.

وی افزود: قرار نیست مانند گذشته عمل کنیم بلکه باید بهبود عملکرد و تولید گفتمان داشته باشیم، بنابراین پژوهشگاه آموزش و پرورش، دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی مسئولیت واکاوی داده ها را بر عهده دارند، هرچند که این دانشگاه ها مسئولیت سنگینی نیز در تربیت نیروی انسانی دارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بخش های مختلف این وزارتخانه تمام وقت خود را صرف امور اجرایی می کنند و فرصت بازنگری در اندیشه ها و آنچه انجام می دهند را ندارند، بنابراین مراکز فرهنگی مرتبط با آموزش و پرورش باید مرکز مطالعات استراتژیک آن باشند.

حسینی بهبود عملکرد را ضروری دانست و ادامه داد: انبوه داده ها باید از بخش‌های مختلف آموزش و پرورش جمع آوری و در اختیار این مراکز قرار گیرد تا آنها پس از انجام کاوش‌های لازم به ارائه راهکار پرداخته و با رویکرد آینده پژوهانه بهبود عملکرد را داشته باشند که این نقشی است که باید به دانشگاه فرهنگیان اضافه شود.

وی همچنین گفت: ما باید تولید گفتمان‌ها و ادبیاتی جدید و کیفیت بخش در جامعه داشته باشیم  که این تولید، آموزش و پرورش را به دل جامعه و برنامه ریزان سوق می‌دهد.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش به برگزاری پانزدهمین جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان اشاره کرد و اظهارداشت: این جشنواره حرکت ارزشمندی است که باید دائما جاری و ساری باشد.

حسینی راه اندازی دبیرخانه دائمی الگوهای یاددهی- یادگیری در دانشگاه فرهنگیان را امری ضروری دانست و افزود: این دبیرخانه باید دائما تجارب جهانی و داخلی را جمع آوری کند و طرحی با نام "جام" یعنی (جمع آوری ایده های مطلوب) را در فرآیندهای یادگیری - یاددهی اجرا کند تا پویایی در دل تعلیم و تربیت شکل بگیرد.

وی ادامه داد: بسیج فرهنگیان  انگیزه کافی برای اجرای  طرح ها را دارد، لذا چه سازمانی بهتر از بسیج می تواند در این زمینه با آموزش و پرورش همکاری کند و به اجرای بهتر طرح هایی از جمله  طرح نماد کمک کند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش برگزاری جشنواره علمی پژوهشی بسیج فرهنگیان را ایده خوبی دانست و افزود: این جشنواره منشا اثرات خوبی است که باید امتداد یابد.

بارگذاری اسناد بالا دستی  به زبان های مختلف برای بهره وری بیشتر ذی نفعان برون مرزی، تغییر برنامه‌ها و محتواهای درسی همگام با تحولات جهانی، آموزش کار آفرینی، حقوق شهروندی سواد اقتصادی، جنگ نرم،   نفوذ فرهنگی، مدیریت جهادی برای محرومیت زدایی ازمطالبات و پیشنهادهای اعضای بسیج فرهنگیان بود.