به گزارش روز شنبه آموزش و پرورش، «سید جواد حسینی» در نشست با کارکنان و مدیران معاونت حقوقی و امور مجلس این وزارتخانه به سیاست بیخردانه دولت آمریکا اشاره کرد و اظهارداشت: آمریکا مواجهه بیخردی با نظام جهانی دارد و تحریم وزیر امور خارجه ایران نشان از عجز و ناتوانی دولتمردان این کشوردر مقابله با ملت ایران دارد، هرچند که این تحریم باعث اقتدار بیشتر محمدجواد ظریف شده است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که باید برای جلوگیری از تخلفات و ارتقای خدمت مکرمانه تلاش کنیم، افزود: بررسی تخلفات انجامشده، عدم آگاهی متخلفان به مسائل قانونی را نشان میدهد و اگر افراد آگاهی لازم را داشتند، مرتکب تخلف نمیشدند.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: آگاهی بخشی، مصونیت سازی ایجاد میکند و این آگاهی بخشی از طریق توانمندسازی و دورههای ضمن خدمت میتواند در مخاطبان و ذینفعان صورت گیرد.
حسینی به پیگیری سیاست پیشگیری در امور حقوقی اشاره و خاطرنشان کرد: برای سالمسازی محیط اجتماعی رویکرد پیشگیری بر درمان اولویت دارد، همچنین جهتگیری ساختاری بر آسیب شناسی ارجحتر است لذا در امور حقوقی باید سیاست پیشگیری مدنظر قرار گیرد.
وی ادامه داد: یکی از دلایل انحرافات اجتماعی برچسبزنی است و بهعنوانمثال فردی از زندان برمیگردد یا از اعتیاد پاکشده است اما بازهم به وی برچسب میزنیم لذا از برچسبزنی به افراد خصوصاً در دستگاههای دولتی باید پرهیز کنیم.
وی از مسئولان حقوقی این وزارتخانه خواست دادههای آماری حوزه حقوقی را دادهکاوی کنند تا در پژوهشگاه مطالعات موردبررسی و پژوهش قرار بگیرد و خروجی پژوهشها، مبنای عمل برنامهها قرار داده شود.
سرپرست وزارت آموزشوپرورش تأکید کرد: در معاونت حقوقی و امور مجلس باید قوانین مربوط به املاک و ظرفیتهای آموزشوپرورش را احصا کنیم تا از درون قوانین، ظرفیتهای آموزشوپرورش را آزاد کنیم و در این مسیر باید به دنبال تدوین لوایحی که آزادسازی ظرفیتها را انجام می دهد، باشیم.
حسینی از کارشناسان حقوقی این وزارتخانه خواست که بر تسجیل و مستندسازی املاک و داراییهای بیشمار آموزشوپرورش تمرکز داشته باشند چراکه مدارس، کانونها، مراکز درمانی، رفاهی، آموزشی از املاکی مهمی است که باید حفظ شود.
وی همچنین تعیین تکلیف املاک مورد اختلافی را ضروری دانست و گفت: در مورد این املاک پیگیریهای لازم باید در راستای حل اختلافات انجام شوود و ساماندهی و بهینهسازی املاک مدنظر قرار گیرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش به موضوع ساماندهی مدارس اشاره کرد و اظهارداشت: با ساماندهی مدارس تلاش میکنیم از تنوع ٢۴ نوع مدرسه که در حال حاضر وجود دارد، کم شود و مدارسی که غیراقتصادی است و قابلیت اجرای تعلیم و تربیت تمام ساحتی را ندارد به فضایی منتقل شوند که تعلیم و تربیت تمام ساحتی در آن اجرا شود، چراکه اولین آموزه سند تحول بنیادین، تعلیم و تربیت تمام ساحتی است.
**رابطه با مجلس شورای اسلامی بر اساس ظرفیتسازی شکل گیرد
حسینی بابیان اینکه حضرت امام (ره) فرمودند: مجلس در رأس امور است، گفت: مجلس حاصل رأی مردم است و رابطه آموزشوپرورش با مجلس می تواند به صورت رابطه آسیبی و ظرفیت ساز باشد، لذا باید بر رابطه ظرفیت ساز تأکید کنیم.
وی افزود: رابطه با مجلس نباید تعارضی، تزاحمی و تداخلی باشد و باید از چنین روابطی پرهیز کنیم و در رابطه همواره باید نگاه آسیب شناسانه وجود داشته باشد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: روابط توافقی، سازشی و تساهلی نیز خطرناک است و نباید رابطه سازشی و تعارضی داشته باشیم بلکه باید رابطه تعاملی باشد.
حسینی یادآور شد: وزارت آموزشوپرورش اهداف سازمانی بر مبنای سند تحول بنیادین دارد لذا باید از ظرفیت مجلس در جهت تحقق اهداف استفاده کنیم و میتوانیم از این ظرفیتهای قانونی بهخوبی بهره گیرم.
نظر شما