خدایی روز یکشنبه در رویداد معرفی نیازهای فناورانه تعمیر و نگهداری هواپیما در صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به تحریمهای اعمال شده بر صنعت هواپیمایی کشور افزود: اولین باری که آمریکا تلاش کرد تا سیاستهای سلطهطلبانه و تحریمی خود را علیه کشور اعمال کند و اولین حوزهای که تحریم شد، صنعت هواپیمایی کشور بود و این امر نشان میدهد که صنعت هوایی نقطه قوت کشورها به شمار میرود.
وی با بیان این که در زمان تحریم نقاط ضعف و قوت ما تبدیل به نقاط ضعف و قوت ملی میشود، اظهار کرد: دامنه تحریم صنعت هواپیمایی کشور محدود به این صنعت نیست و باید متوجه باشیم ضعفهای موجود در این صنعت در بلند مدت میتواند کشور را درگیر کند.
خدایی بیان کرد: صنعت هوایی، صنعت جهانی است. ما نمیتوانیم برای توسعه این صنعت دور خود خط بکشیم و کار کنیم، چرا که در این صنعت بدون تعاملات بینالمللی با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. براین اساس ما در برنامه راهبردی صنعت هوایی که در حال تدوین است، دو شاخص را برای برآیندهای آینده ترسیم کردیم که شامل همکاری بینالمللی یا انزوا و اقتصاد سنتی یا دانشبنیان است.
وی اضافه کرد: ما در صنعت هوایی حتی اگر به تعاملات موثر بینالمللی دست یابیم ولی اقتصاد کشور اقتصاد دانشبنیان نباشد، به توسعه دست نمییابیم که برای ما تبعات مناسبی نیز در پی نخواهد داشت. توسعه اقتصاد دانش بنیان منجر به توسعه پایدار در صنعت هوایی میشود، توسعه اقتصاد دانشبنیان و تلاش حداکثری برای ایجاد تعاملات بینالمللی از اهداف صنعت هواپیمایی کشور است.
خدایی با اشاره به توسعه صنعت هواپیمایی و همچنین استقرار فرودگاههای متعدد در کشور اظهار کرد: اگر ما به دانش فنی این صنعت دست نیابیم، در صورت قطع ارتباط نمیدانیم که چه اقدامی را باید اجرایی کنیم.
وی با بیان این که ما در این صنعت نیازمند مستندسازی و تکرار پذیری هستیم، گفت: ما به حوزه دانش بنیانها باور داریم چرا که براین اعتقاد هستیم که شرکتهای دانش بنیان نوآوریهایی را ارائه میدهد و این نوآوریها با نظمی که ما به آن عادت داریم سازگاری ندارد، ولی باید یادمان باشد که تکیه بر عادتها مصداق این گفته است که ما همه کاری را انجام میدهیم که گذشتگان ما انجام میدادند.
خدایی ابراز امیدواری کرد که برگزاری این رویداد منجر به انجام کارهای جدید در این صنعت شود.