سید جواد حسینی در نشست مدیران و کارکنان آموزش و پرورش استثنایی کشور آموزش و پرورش را سازمانی عریض و طویل دانست که ساختار برخی از مجتمعها یا مدارس آن از ادارات کل سایر سازمانها و نهادها به مراتب بیشتر و بزرگتر است.
وی افزود: کار کردن در چنین ابرسازمانی نیازمند همگرایی درونسازمانی و کاهش فاصله صف تا ستاد است؛ لذا باید در هر دو زمینه فعال بوده و درک مشترک سازمانی پیدا کنیم و مراقب باشیم، تملک سازمانی بهجای تعلق سازمانی ننشیند؛ زیرا اگر چنین شد تعارضات سازمانی پیش میآید که مانع تحقق اهداف سازمانی میشود.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش، سازمانها را به انواع غاری شکل، کلبهای و شیشهای تقسیم و عنوان کرد: بهترین نوع سازمان، مدل شیشهای است که در حکمرانی خوب ایجاد سازمان شیشهای و ارتقاء همگرایی سازمانی دو امر برای ارتقاء خدمات محسوب میشوند؛ لذا سازمان شیشهای به همگرایی و شفافیت میانجامد و تعارضات را کاهش داده و تعلق سازمانی بر تملک سازمانی فائق میآید.
وی بر ارتباط میکروفنی بهجای تریبونی در دیدارهایش با بخشهای مختلف وزارتخانه تأکید و اظهار کرد: معتقدم باید جهتگیریها را از اصلاح نامها شروع کنیم .لذا یکی از نامهایی که باید اصلاح شود نام آموزش و پرورش است؛ زیرا بر اساس آیات قرآن تربیت بر تعلیم مقدم است.
حسینی ادامه داد: درگذشته نام آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و معارف بوده است. امروز در هیچ جای دنیا آموزش و پرورش نمیگویند، لذا این نام باید اصلاح شود. همچنین آموزش و پرورش استثنایی نیز باید به «سازمان تعلیم و تربیت با نیازهای ویژه» تغییر نام پیدا کند.
وی افزود: هزینههای فرصتی، فکری و اعتباری دانشآموز با نیازهای استثنایی، پنج برابر دانشآموز عادی است؛ بنابراین باید در این خصوص به همکاران سازمان استثنایی به دلیل تلاشهای خستگیناپذیرشان، تبریک و خدا قوت گفت و از آنها صمیمانه تشکر کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش انجام یک سال زودتر غربالگری برای پیشگیری و ارائه خدمات را بسیار مطلوب دانست و عنوان کرد: تحقق ۱۰۰ درصدی غربالگری و خدمات پس از آن به دانش آموزان با نیازهای ویژه کار ارزشمندی است که باعث تقویت پیشگیری، کاهش هزینه و افزایش بهرهوری میشود.
وی بر گسترش خدمات به دانش آموزان هدف تأکید و افزود: روح حاکم بر سند تحول بنیادین ارتقاء کیفیت و افزایش عدالت است و این دو روح در دانش آموزان با نیازهای ویژه اولویت بیشتری دارد؛ لذا هرگامی که برای ارائه خدمات به این دانش آموزان برمیداریم، گامی در جهت تحقق عدالت آموزشی و عدالت اجتماعی است و هر اقدامی که در این حوزه انجام دهیم به روح عدالت حاکم بر سند تحول کمک کردهایم.
به گزارش روز یکشنبه وزارت آموزش و پرورش، حسینی فراگیرسازی را یکی از فرآیندهای بسیار ارزشمند برشمرد و گفت: فراگیرسازی را باید با رویکرد تلفیقی تقویت و گسترش داده و از جداسازی دانش آموزان تا حد ممکن پرهیز کنیم.
وی حامی قرار دادن مدارس استثنایی برای مدارس تلفیقی را کاری ارزشمند دانست و افزود: در مدارس تلفیقی دانش آموزان نیازمند خدمات حرفهای هستند. لذا باید از جایی پشتیبانی شوند و برای استانداردسازی خدمات و متناسبسازی در سه حوزه فضا، تجهیزات، نیروی انسانی و محتواهای آموزشی در این نوع مدارس تلاش کرد.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش بر متناسبسازی نیروی انسانی در روش، بینش و دانش تأکید و تصریح کرد: اگر چنین نشود این نوع تعلیم و تربیت به سمت تعلیم و تربیت کیفی پیش نخواهد رفت. لذا باید در جهت استانداردسازیهای فرآیندها و فرآوردهای تعلیم و تربیت به ویژه در بحث محتوای کتابهای درسی پیش برویم.
وی ادامه داد: باید آموزشهای بیمارستان، موسسه و خانه محورانه را هدفگذاری کنیم. در همین راستا در دنیا شهرکهایی به نام شهرکهای بازسازی شده داریم که برای هر خانواده ای که آسیب دیده و قادر به انجام وظایف خود در قبال دانش آموز نیست؛ خانواده را در قالب جامعه محورانه، توانمندسازی میکنند.
حسینی فعالیتهای مکمل و موقعیتهای متعدد یادگیری و خلق فرصتهای یادگیری برای دانش آموزان با نیازهای ویژه را نسبت به دانش آموزان عادی ضروری دانست و اظهار کرد: اگر دانشآموزی در دوره دوم متوسطه فارغ التحصیل شود، اما حداقل یک مهارت را نیاموخته باشد، آموزش وپرورش کار ناتمام انجام داده است. این مهارتآموزی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه در راستای توانایی انجام کار و احساس مفید بودن ضروری تر است.
سرپرست وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: باید آموزشهای فنی و حرفهای را با رویکرد کفایت سازی و توانمندسازی دانش آموزان استمرار دهیم، همچنین تکلیف قانونی در این خصوص در برنامه ششم توسعه نیز داریم.
وی گفت: اینکه در این سازمان هیچگونه برنامهای بدون مبانی علمی پیریزی نمیشود امری مطلوب است و اگر درجایی غیر از این اتفاق بیفتد جای سؤال دارد.
حسینی از راهاندازی سه کارگروه ساماندهی و برنامهریزی نیروی انسانی، اقتصاد آموزش و پرورش و هدایت تحصیلی و توسعه متوازن خبر داد که در هر یک از این کارگروهها نماینده سازمان آموزش و پرورش استثنایی حضور خواهد داشت.