تهران - ایرنا - راه اندازی بخشی از خط آهن در استان فاریاب افغانستان گام دیگری در مسیر تکمیل کریدور ترکمنستان - افغانستان - تاجیکستان است که می تواند به حلقه مهمی در پیوند آسیا و اروپا تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری کاسپین نیوز ، افغانستان کشوری محصور در خشکی است اما این مساله مانع تلاش مقامات و تاجران این کشور برای اتصال افغانستان به بازارهای دوردست نیست. هفته گذشته مقامات دولتهای افغانستان و ترکمنستان بخش جدیدی از خط آهن ترکمنستان – افغانستان – تاجیکستان را راه اندازی کردند که به تاجران در کابل و قندهار کمک خواهد کرد تا کالاهای خود را به بازارهای نقاط دوردستی در چین و سایر کشورهای حوزه اقیانوس آرام برسانند.

روز پنجشنبه (سوم مرداد ماه) بخشی 10 کیلومتری از خط آهن در استان فاریاب افغانستان گشایش یافت که انتظارمی رود شهرهای مرزی اقینه و اندخوی افغانستان را به هم متصل کند. در همین حال مراسم کلنگ زنی برای فاز دوم خط آهن اقینه – اندخوی دراستان فاریاب برگزار شد.

خط آهن تازه راه اندازی شده قرار است بخشی از یک کُریدور 400 کیلومتری تجارت و حمل و نقل باشد که منطقه جلال الدین بلخی تاجیکستان ، شهرهای شیرخان بندر ، کندوز ، مزار شریف ، شبرغان (استان جوزجان) ، اندخوی و اقینه در افغانستان و شهرهای امام نظر و کرکی (عطامراد سابق) در ترکمنستان را به هم متصل سازد. این خط آهن ممکن است تا مرز قرقیزستان نیز امتداد یابد و دسترسی بیشتری به منطقه آسیا – پاسیفیک فراهم سازد.

مقامات ترکمنستان علاقه زیادی برای کمک به بازسازی افغانستان پس از چند دهه مناقشه داشته اند. دولت ترکمنستان در عشق آباد طرفدار ارائه کمک های اقتصادی بین المللی هدفمند به افغانستان عمدتا در زمینه زیرساختها و پروژه های انرژی است .

بنا به گزارش پایگاه خبری دولتی "ترکمنستان تودی" ، احداث این خط آهن در خاک افغانستان با هزینه ترکمنستان انجام می شود. بعلاوه ، عشق آباد منابع انسانی و تجهیزات فنی لازم برای تکمیل این پروژه ها را فراهم کرده است.

مقامات در ترکمنستان می گویند که این کریدور جدید ممکن است اقتصاد افغانستان پس از جنگ را احیا کند و تاجران و تولیدکنندگان افغانستان می توانند محصولات خود را به بازارهای بین المللی برسانند.

بنا به گزارش پایگاه خبری "ریتم اوراسیا" ، خط آهن ترکمنستان – افغانستان – تاجیکستان به حلقه پیوند طلایی کریدور خط آهن آسیا تبدیل خواهد شد که به نوبه خود مهمترین بخش شبکه بین المللی حمل و نقل اتصال دهنده آسیا و اروپا خواهد بود.

هر چند امیدهای زیادی به این پروژه وجود دارد اما چالشهایی نیز وجود دارد. روسای جمهوری سه کشور همسایه در سال 2013 یادداشت تفاهم این خط آهن را امضا کردند و بانک توسعه آسیایی نیز 9 میلیون دلار به مطالعه امکان سنجی آن اختصاص داده بود.

در حالی که بخش اول این خط آهن با اتصال عطامراد ، امام نظر و اقینه در سال 2016 راه اندازی شد ، این پروژه پس از آنکه مقامات تاجیکستان گفتند دیگر نیازی به آن وجود ندارد ، به تعلیق در آمد. عشق آباد نیز به نوبه خود به کامیونها و قطارها به مسیر تاجیکستان اجازه عبور از ترکمنستان را ندادند و بانک توسعه آسیایی نیز حمایت از پروژه را به علت اوضاع امنیتی در افغانستان به تعلیق در آورد.

در همین حال مقامات دوشنبه اعلام کردند که تاجیکستان و افغانستان به توافقی درباره احداث خط آهنی به توافق رسیده اند که این دو کشور را به ترکمنستان متصل خواهد کرد. تاجیکستان قصد دارد مطالعه امکان سنجی این پروژه را تا پایان سال 2019 به اتمام برساند .