این نمایشگاه با حضور بیش از ۱۰۰ تولید کننده نوشت افزار از سراسر کشور در سال رونق تولید، از امروز - دوشنبه - ۱۴ مرداد به مدت ۱۲ روز در مرکز آفرینشهای ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برپا است.
بر اساس اعلام مسئولان این نمایشگاه، تنوع طرحهای نوشت افزار ایرانی اسلامی در سال جاری در مقایسه با سالهای گذشته از رشد قابل توجهی برخوردار است.
همچنین از حدود ۶ سال پیش بحث فرهنگی نوشت افزار علاوه بر کارکرد اصلی آن مورد توجه بود که تاثیر این کارکرد فرهنگی در کودکان و نوجوانان قابل شهود است.
مجمع نوشت افزار ایرانی اسلامی که عهده دار برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی است از سال ۹۲ با تکیه بر پشتوانه مردمی خود توانسته با حضور موثر در بازار نوشت افزار زمینه ساز رشد و توسعه جریان استفاده از محصولات متناسب با فرهنگ ایرانی، اسلامی در بخش کودکان و نوجوانان شود.
این مجمع در حال حاضر با عضویت ۷۰ تولید کننده نوشت افزار ایرانی اسلامی از سراسر کشور، به عنوان یکی از مهم ترین و اثرگذارترین تشکلهای فرهنگی در حوزه کودک و نوجوان به شمار میرود.
الگوی سازی برای نوجوانان، هدف برگزاری نمایشگاه نوشت افزار
در حالی هفتمین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی شروع به کار کرده که کودکان و نوجوانان با شخصیت های فرهنگی بر روی نوشت افزارها زندگی کرده و با آنها ارتباط برقرار میکنند.
شکل گیری این الگو در مقطع سنی نوجوانان توسط قهرمانان آمریکایی و هالیودی است که این فضا با آنچه که خانوادهها و سیستم آموزشی در تلاش است تا برای آنها نهادینه کند در تعارض است.
بر این اساس جریانی شکل گرفت تا در عین از بین بردن این الگوها کارآفرینی را نیز برای نوجوانان به همراه داشته باشد. صفاتی که خانواده دغدغه نهادینه شدن آن را در نوجوانان خود دارد. بنابراین برگزاری این نمایشگاه برای الگوی سازی مناسب برای جوانان و نوجوانان ضروری است.
افزایش اعتماد به نفس در تولید کننده ایرانی
موضوع مهم دیگر در حوزه نوشت افزار ایرانی و اسلامی بحث اقتصادی و تولید ملی است که هر سال در برگزاری این نمایشگاه پررنگ تر می شود. به این معنا که در سالهای گذشته تولید کننده ایرانی جرات نمیکرد کالایی تولید کند یا اگر تولید میکرد آن کالا را با برند چین یا کشورهای اروپایی می فروخت. در واقع در سالهای قبل اعتماد به نفس در تولید کننده ایرانی شکل نگرفته بود و آنها در ناباوری مطلق نسبت به تولید کالای ایرانی به سر میبردند که در سالهای اخیر این اعتماد با فارسی کردن نوشتارها در تولیدات ایرانی خود را بیشتر بروز داده و تولید کنندگان از اعتماد بیشتری بر خوردار شدهاند.
بررسی روند برگزاری نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی نشان می دهد که مخاطبان تولید کنندگان ایرانی در سال افزایش پیدا می کند.
در همین مسیر تغییر محتوا و افزایش تولید نشان دهنده استقبال از تولید کنندگان ایرانی است. بنابراین اگر نوشت افزار ایرانی توانسته در این سالها کاری از پیش ببرد به جهت فعالیت و کار در حوزه فرهنگی بوده است یعنی تطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی ذائقه مخاطب را تحریک کرده است. از طرف دیگر رشد کیفیت هم باعث رشد مخاطبان شده است چرا که مخاطبین این قبیل کالاها زمانی که کالای خوب و با کیفیت و طراحی مناسبی را ببینند به تولید کننده داخلی اعتماد کرده و آن کالا را میپسندند.
تولید نوشت افزار ایرانی مورد تاکید رهبری است
اهمیت فرهنگی و اجتماعی تولید نوشت افزارهای مطابق با فرهنگ ایرانی و اسلامی به قدری است رهبر معظم انقلاب هم بارها توجه به این مسئله را مورد تاکید قرار داده اند؛ موضوعی که با این صراحت از جانب حضرت آیت الله خامنه ای مورد حمایت و پیگیری قرار گرفت، به گفته دست اندرکاران برگزاری این نمایشگاه توسط هیچ نهادی حمایت نشد و تنها به برگزاری جلساتی چند توسط بعضی نهادها انجامید.
اما با شرایط تحریم در کشور جوانانی به طور داوطلبانه و جدی به این موضوع پرداختند و در این زمینه فعالیت کردند اما حمایتی از سوی دولت انجام نشد. بسیاری از تجهیزات نوشت افزایی با تلاش جوانان ایرانی یک سالی است که تولید می شود که این تولیدات در حدود دو یا سه میلیارد تومان به دولت کمک رسانده است.
کاغذ دغدغه تولید کنندگان ایرانی
در مسیر رشد تولید کنندگان نوشت افزار ایرانی و اسلامی یکی از اصلی ترین چالش ها بحث گرانی کاغذ است. در ۲۰ ماه اخیر با توجه به شرایط ارزی که به چهار برابر شرایط قبل رسیده قیمت کاغذ را به هفت برابر رسانده است. قیمت کاعذ از بند (واحد شمارش کاغذ) ۸۰ هزار تومان به ۴۸۰ هزار تومان رسیده که مشخص نیست با چه استدلال و مدیریتی این قیمت را داریم، افرادی که یک شبه ثروت خود را به چندین برابر می کنند، تنها سودجویان این پروسه هستند.
گرانی کاغذ و سود جویی در آن در شرایطی رخ می دهد که تنها ۵۰ مجموعه در عرصه واردات کاغذ فعال هستند که مدیریت و نظارت بر آنها کار سختی نیست. این کالاهای مصرفی قشر کم درآمد است و باید بدون واسطه در اختیار این قشر قرار گیرد. اما مسئولان انگار برنامه مشخصی برای نظارت بر این مجموعه ها ندارند.
هفتمین دوره نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی در حالی از امروز شروع به کار کرد که اگر حمایت های دولتی از تولید کنندگان ایرانی ادامه پیدا نکند، گرانی کاغذ و برخی چالش های مهم در این حوزه، باعث می شود که یخ ارتباط تولید کنندگان ایرانی با مخاطب ایرانی که بعد از برگزاری ۶ دوره از نمایشگاه نوشت افزار ایرانی و اسلامی اندک اندک در حال آب شدن است دوباره تبدیل به قندیل های محکم و سخت می شود؛ قندیل هایی که بازار را دو دستی تقدیم خارجی و جنس های عمدتا بی کیفیت چینی خواهد کرد.