تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۹

پکن-ایرنا- شلیک دو موشک بالستیک میانبرد جدید توسط کره شمالی همزمان با سفر «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا به سئول، نشان می دهد که صبر پیونگ یانگ از اقدامات بی ثبات کننده آمریکا و کره جنوبی از جمله برگزاری رزمایش های مشترک لبریز شده است.

 برگزاری رزمایش های آمریکا و کره جنوبی، برای کره شمالی همیشه به منزله یک تهدید بوده است اقدامی که هدف از آن براندازی رژیم پیونگ یانگ توصیف می شود از دیدگاه کره شمالی برگزاری چنین تمرینات مشترک نظامی تخطی از توافقنامه ها و مذاکرات طرفین و تلاشی برای آماده سازی حمله به کره شمالی است و این کشور آن را بشدت محکوم کرده است.

وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه ای بشدت به آمریکا و کره جنوبی تاخته و دو کشور را متهم کرده است که صلح، ثبات و امنیت شبه جزیره کره را به خطر می اندازند و به دیپلماسی پایبند نیستند.

این کشور که در دو هفته گذشته چهار بار آزمایش های موشکی و تسلیحاتی جدید بالستیک انجام داده است بامداد امروز شنبه نیز پنجمین مورد را آزمایش کرد پیونگ یانگ می گوید برای آزمایش های بیشتر آماده است و تا زمانی که این رزمایش ها در دستور کار باشد، آزمایش های کره شمالی هم ادامه خواهد یافت.

رهبر کره شمالی حتی در نامه ای که بتازگی به «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا ارسال کرده نگرانی خود را بابت این رزمایش ها پنهان نکرده است ترامپ اگرچه به محتوای این نامه اشاره نکرد و تنها گفت که «نامه زیبایی را از کیم دریافت کرده است» اما خبرگزاری کیودو ژاپن فاش ساخت که کیم در این نامه نسبت به برگزاری این رزمایش ها هشدار داده است.

به نظر می رسد شبه جزیره کره یک بار دیگر به دوران قبل از صلح موقت بازگشته است و راهبرد دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای مذاکرات نیز تا کنون راه به جایی نبرده است اما سال 2019 میلادی نیز رو به پایان است و اگر این روند ادامه داشته باشد هم مذاکره ای صورت نخواهد گرفت و هم رژیم دایمی صلح برقرار نخواهد شد. 

منطقه بار دیگر درگیر بحران تسلیحاتی، رزمایش و پرتاب های مکرر موشکی شده است این شرایط دست ساز آمریکا است کشوری که از یک سو مذاکرات را دنبال می کند و از طرف دیگر 28 هزار نیروی نظامی در شبه جزیره کره دارد و حالا برای استقرار سامانه های موشکی میان برد هسته ای نیز در منطقه آماده می شود.

البته برخی کارشناسان معتقدند که آمریکا در این برهه زمانی که موضوع هزینه نگهداری 28 هزار نیروی نظامی خود در کره جنوبی را مطرح کرده است از پرتاب های موشکی پیونگ یانگ چندان هم ناراضی نیست و می خواهد از این پرتاب ها به عنوان ابزاری برای فشار بر کره جنوبی و حتی ژاپن استفاده کند.

افزایش دمای تنش ها در شبه جزیره کره به این معناست که مذاکرات کره شمالی و آمریکا به شکست نهایی نزدیک می شود و دور شدن از فرایند دیپلماتیک نتیجه ای جز رویارویی تسلیحاتی بیشتر نخواهد داشت.

کره شمالی این روزها خیلی زود پس از پرتاب موشک هایش بیانیه منتشر می کند این در شرایطی است که این کشور تا پیش از این تحمل بیشتری نشان می دهد ولی ظاهرا کاسه صبر مقام های این کشور از اقدامات نظامی آمریکا و کره جنوبی لبریز شده است.

خبرگزاری کره شمالی در بیانیه ای به نقل از یک سخنگوی وزارت خارجه و بدون اشاره به نام وی آورده است که پرتاب موشک های این کشور پاسخی به دور شدن آمریکا و کره جنوبی از دیپلماسی است این بیانیه می افزاید که آنها در حال برگزاری رزمایشی خطرناک و حرکتی گستاخانه هستند که تهدیدی برای کره شمالی و کل منطقه محسوب می شود.

کره شمالی تاکید کرده است که به استقرار تسلیحات جدید و پیشرفته ادامه خواهد یافت و هرچقدر هم آمریکا و کره جنوبی فشار وارد آورند و خواستار توقف این روند شوند باز هم در اراده کره شمالی تاثیری نخواهد کرد.

«جیونگ یونگ» از موسسه مطالعات کره شمالی در کره جنوبی می گوید: برگزاری چنین رزمایش هایی در واقع نشان دهنده شکل گیری دور تازه ای از رویارویی است.

وی خاطر نشان کرد کره شمالی خیلی زود با پرتاب موشک به این رزمایش واکنش نشان داد این کشور دیگر صبر و تحمل ندارد و برای اقدامات فیزیکی چون استقرار تسلیحات جدید آماده می شود.

این کارشناس پیش بینی کرد گفت و گوها دستکم تا یکی دو ماه دیگر به تعویق بیفتد اگرچه تاکید کرد کره شمالی علاقه ای به بازگشت به مذاکرات نشان نمی دهد و خیلی راسخ تر از قبل دست به آزمایش های موشکی می زند.

و صد البته اینکه وزارت خارجه کره شمالی اعلام کرده است زمانی که گفت و گوها بی ثمر باشد چه نیازی به برگزاری آن است گفت و گو در سایه برگزاری رزمایش نتیجه نمی دهد با کسانی که احساس گفت و گو را درک نمی کنند، نیازی به گفت و گو نیست.