«حسن فروزانفرد» با انتقاد از اینکه برخی مسئولان قیمتهای غیرواقعی درباره محصولات اعلام میکنند، به خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: این رفتار که از مسئولیتپذیری غیرحرفهای بخش دولتی ناشی میشود، تنها چالش بین مشتریان و تولیدکنندگان و عرضهکنندگان کالا را بیشتر میکند.
وی ادامه داد: حتی درباره اقلام اساسی دیدگاههای بنگاههای مختلف در زمینه مکانیزمهای قیمتگذاری و منطق بازاریابی با هم متفاوت است. قبلا قرار بود سندیکاها و انجمنها هماهنگکننده قیمتگذاری شرکتها و کالاها باشند که این اتفاق عملا رخ نداد.
این فعال اقتصادی خاطرنشان کرد: مکانیزمهای قیمتگذاری و کنترل قیمت، آدرس غلط دادن به مشتریان و مصرفکنندگان و جامعه بوده و معنایش این است که سودجویی یا رفتار غیرحرفهای تولیدکنندگان باعث افزایش قیمت محصولات شده است؛ در صورتی که معمولا اینطور نیست و تولیدکنندگان در طول سال گذشته با دشواریهایی ناشی از افزایش نرخ ارز رو به رو بودند که باعث افزایش قیمت بیش از چهار برابری مواد اولیه و مواد بستهبندی شده است.
این عضو هیات نمایندگان با انتقاد از سختی کار تولیدکنندگان ادامه داد: تولیدکنندگان در اغلب موارد نتوانستهاند قیمت کالای نهایی خود را متناسب با افزایش قیمت مواد اولیه تعیین کنند.
وی اضافه کرد: نقدینگی تولیدکنندگان در طول یک سال گذشته بسیار ناچیز بوده و مجبور بودند تنها برای زنده ماندن از تسهیلات بانکها با سودهای بسیار بالا استفاده کنند. با این حال خیلی از آنها تولید را کاهش داده یا به حالت نیمه تعطیل درآمدهاند. همه این اتفاقات ناشی از تغییر و تحولاتی است که خودشان در بوجود آمدن آن هیچ نقشی نداشتهاند.
این فعال اقتصادی با بیان اینکه هیچ تولیدکنندهای مدافع افزایش قیمتها نیست، اظهار کرد: دود افزایش قمیت، اول به چشم تولیدکننده میرود. در فضای اقتصادی کنونی و توانایی مصرف کنندگان برای خرید کالا، هیچ تولیدکنندهای مایل به گران شدن کالایش نیست.
فروزانفرد افزود: اینکه مسئولان دولتی، سودجویی تولیدکنندگان را علت تورم محصولات مطرح کنند، نهایت بی انصافی بوده و مغایر با شعار رونق تولید است.
وی درباره گرانفروشی اصناف و حلقههای توزیع بیان کرد: در اصناف نیز گران فروشی موضوع چشمگیری نیست، اصناف باسابقه که دنبال کسب واقعی هستند از حقه زدن به مشتری منفعتی نمیبرند و دنبال آن هم نیستند چرا که پایداری کسب و کارشان فکر میکنند.
عضو اتاق تهران با اشاره به رقابت بین اصناف و فروشگاههای بزرگ تصریح کرد: اصناف ترجیح میدهند درباره محصولات مشخصی که مصرفکنندگان اطلاعات خوبی از قیمت دارند، خطایی از آنها سر نزند.
به گفته فروزانفرد، گرفتاری امروز حاصل از سودجویی افراد نیست بلکه حاصل به هم ریختگی مکانیزمهای کسب و کار و افزایش عمومی قیمتها در یک سال گذشته است.