تهران- ایرنا- اروپا از قرار دادن دومین ماهواره در شبکه ارتباطی لیزری خود در فضا خبر داد.

به گزارش پایگاه اینترنتی بی.بی.سی نیوز، این ماهواره از پرتوهای نوری برای دریافت تصاویر و داده‌ها از سایر فضاپیماها استفاده کرده و سپس این اطلاعات را با سرعت به زمین ارسال می‌کند.

این ماهواره که EDRS-C نام دارد، روز سه‌شنبه توسط موشک «آریان ۵ » از پایگاه فضایی «کورو» (Kourou) در گویان فرانسه به مدار زمین فرستاده شد. این ماهواره به اولین گره در شبکه EDRS-A, که در سال ۲۰۱۶ راه اندازی شد، می پیوندد. آن فضاپیما برای خدمات رسانی به اروپا به سمت آفریقای مرکزی قرار گرفته بود. اما این ماهواره جدید اندکی به سمت شرق قرار خواهد گرفت تا ظرفیت مضاعفی ارائه دهد. «سیستم رله داده اروپا» یک سرمایه‌گذاری مشترک میان سازمان فضایی اروپا و «ایرباس» غول هوا و فضا است. ماهواره‌های رصد زمین اتحادیه اروپا به نام‌های  Sentinel-۱ و Sentinel-۲ دائما با استفاده از سیستم رله داده اروپا از سطح زمین عکس می‌گیرند و این تصاویر را به زمین ارسال می‌کنند.

بطور معمول چنین ماهواره‌هایی باید قبل از دانلود تصاویر خود، صبر کنند تا از یک دیش دریافت کننده رادیویی بر سطح زمین عبور کنند که این کار به معنی ایجاد تاخیری بیش از یک ساعت در چرخه گردش آنها به دور زمین است. اما ماهواره‌های  Sentinels مجهز به اتصالات لیزری ۱.۸ گیگابیتی ماهواره‌های EDRS بودند. این سکوهای رله در ارتفاعات بسیار بالاتری -  در حدود ۳۶ هزار کیلومتری -در آسمان می‌چرخند و همیشه از دید آنتن رادیویی در سطح زمین برخوردار هستند.

این قابلیت در حوزه بلایای طبیعی مانند سیل‌های بزرگ یا زلزله‌های بزرگ از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اطلاعات در مورد مقیاس این شرایط اضطراری می‌تواند خیلی سریعتر از آنچه در حالت عادی اتفاق می‌افتد، در اختیار اولین پاسخ دهندگان قرار گیرد.