۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 83162337
T T
۰ نفر

رقابت نزديك هند و چين در فضا

۱۷ دی ۱۳۹۷، ۱۷:۴۵
کد خبر: 83162337
رقابت نزديك هند و چين در فضا

دهلي نو-ايرنا- چين روز پنجشنبه هفته گذشته نخستين كشوري بود كه توانست يك فضا پيما را در نيمه تاريك كره ماه فرود آورد.اين ماموريتي است كه هند آن را با استفاده از فضاپيماي خود به نام 'چندرايان2' تكرار خواهد كرد.

به گزارش ايرنا، به نقل از تارنماي 'ديفنس نيوز'، هنوز اطلاعات زيادي در خصوص فضاپيماي 'چندرايان 2' هند منتشر نشده است اما اين فضاپيما داراي ماموريت مشابه فضاپيماي چانگ‌ئي-4 چين مي باشد و احتمالا در محلي نزديك به كاوشگر چيني بر سطح كره ماه فرود خواهد آمد.
چندرايان2 كه دومين ماموريت هند به ماه است شامل يك ماهواره، كاوشگر به نام 'ويكرام' و يك ربات محرك خواهد بود. قرار بود ماموريت هند به كره ماه در روز پنجشنبه آغاز شود اما اين پرتاب موشك اين كشور به تعويق افتاد.
انتظار مي رود محل فرود فضاپيماي هند بين دو آتش فشان 'مانزينوس سي' و 'سيمپليوس ان' در نزديكي قطب جنوب ماه باشد.
ماهواره هند در فاصله صد كيلومتري از سطح ماه قرار خواهد گرفت و به دور اين كره خواهد چرخيد. اين ماهواره وظيفه ارسال اطلاعات از كاوشگر به زمين را خواهد داشت.
نيمه تاريك كره ماه هيچگاه به طور مستقيم روبروي زمين قرار نخواهد گرفت بنابراين ارتباط راديويي مستقيم با زمين امكان پذير نمي باشد.
كاوشگر هند مجهز به تجهيزات بررسي يخ زير سطح ماه ،دو طيف سنج براي مطالعه مواد معدني ،بررسي جو خارج ماه و يك دوربين براي زمين شناسي است.
كپسول فرود وظيفه انتقال امن تجهيزات تحقيقاتي هند بر روي سطح ماه را بر عهده خواهد داشت. اين كپسول چهار محموله براي بررسي لكه هاي ماه، خواص گرمايي (خاك)، انرژي سطحي ماه پس از تابش نور خورشيد و اندازه گيري الكترونها در جو، را حمل خواهد كرد.
ربات محرك كه داراي شش چرخ است بلافاصله پس از فرود بر روي سطح كره ماه آزاد خواهد شد. اين ربات با نيروي خورشيد كار مي كند.
دو دوربين نصب شده بر روي اين ربات به محققان هندي اين امكان را مي دهد كه تصاوير را به صورت سه بعدي تماشا كرده و حركات آن را كنترل كنند.
در مجموع ده موتور الكتريكي بر روي اين ربات قرار داده شده است كه به حركت آن كمك مي كنند.
وزن تجهيزاتي كه هند قصد دارد به كره ماه منتقل كند حدود 4 تن است. اين ماموريت حدود يك سال به طول خواهد انجاميد. ماموريت چندرايان كاملا هندي و تمام تجهيزات مورد استفاده در اين كشور ساخته شده است .
وظيفه چانگ‌ئي-4 چين رصدهاي نجومي و كاوش ساختار تركيبات معدني اين قمر است. چين تصميم دارد كاوشگر چانگ‌ئي-5 را سال آينده به ماه بفرستد.
ماه نورد چيني به آخرين دستاوردهاي تكنيكي فضانوري مجهز است.
كارشناسان دانشگاه كيل آلمان يك دستگاه پرتوافكني در اختيار آن گذاشته‌اند كه مي‌تواند وضعيت نور و آب را بسنجد و نتيجه را به زمين گزارش دهد.
چين قصد دارد در سالجاري ميلادي با اعزام فضانورد ديگر به ماه مقداري از خاك و سنگ سطح كره ماه را براي آزمايش به زمين منتقل كند.
برنامه چين آن است كه تا سال 2030 اولين انسان را بر سطح كره ماه فرود آورد.
چين در دسامبر سال 2013 با فرود آوردن كاوشگري متحرك بر سطح ماه، سومين كشور پس از آمريكا و شوروي سابق بود كه فضانوردي را بر سطح ماه فرود آورد.
چين با اين كه قدري ديرتر از آمريكا و شوروي برنامه فضائي خود را شروع كرده، برنامه‌هاي گسترده اي براي 'تسخير ماه' دارد.
اين كشور قصد دارد تا سال 2022 ايستگاه فضائي مجهزي كه از ايستگاه‌هاي كنوني بزرگتر و مجهز تر است بر روي كره ماه مستقر كند.
هر دو كشور هند و چين براي رقابت در اكتشاف فضا رقابت مي كنند. هند به دنبال انجام ماموريت دوم ماه، مأموريت زهره و ماموريت دوم مريخ در سال هاي آتي است.
چين نيز ماموريت هاي مشابهي را دنبال مي كند.
همانطور كه سازمان تحقيقات فضايي هند (ايسرو) تعدادي از ماموريت هاي خود را براي يك سال آينده اعلام كرده است، چين با 38 پرتاب موفقيت آميز موشك به فضا در سال 2018 به يك ركورد جهاني دست يافت.
هند مانند چين سيستم ره ياب (جي پي اس) بومي خود را توليد و در مدار زمين قرار داده است.
از سوي ديگر چيني ها شاهد گسترش حضور بخش خصوصي در اين بخش بوده اند كه اين امر سبب افزايش ارزش صنعت فضايي اين كشور شده است. در اين زمينه هند هنوز موفق نبوده است. بودجه فضايي چين بسيار بيشتر از هند است.
با اين حال سال 2019، سالي جذاب براي رقابت فضايي اين دو كشور بزرگ آسيايي در خارج از كره زمين خواهد بود.
آساق**267**1600