تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹

تهران – ایرنا - منابع خبری شب گذشته (شنبه شب)  اعلام کردند که نیروهای ارتش سوریه شهر "الهبیط" در منطقه راهبردی در حومه جنوبی استان ادلب در شمال غرب سوریه را آزاد و این منطقه را از وجود تروریست های جبهه النصره (تحریر الشام) آزاد کردند.

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه در این باره گزارش داد: نیروهای ارتش سوریه موفق شدند پس از درگیری شدید با تروریست های جبهه النصره و شکست آنان در جنوب غرب استان ادلب، شهر راهبردی "الهبیط" را آزاد کنند.

بنا بر این گزارش، شهر الهبیط  طی دو روز گذشته در محاصره نیروهای سوری قرار داشت که بالاخره شب گذشته از دست تروریست های تکفیری آزاد شد.

این گزارش می افزاید، جنگنده – بمب افکن های روسی و سوری در چندین سورتی پرواز خطوط امدادرسانی تروریست ها واقع در حد فاصل الهبیط و خان شیخون را هدف قرار دادند و تعدادی تانک و خودروی نظامی آن ها را منهدم کردند و ۶۰ تروریست نیز در جریان این حملات کشته شدند.

پیش تر نیز نیروهای ارتش سوریه طی عملیاتی موفق شده بودند شهرک «الجیسات» واقع در جنوب شهر الهبیط را که پایگاه مهم ترین گروه تروریستی موسوم به هیات تحریر الشام به سرکردگی جبهه النصره بود، ‌ به کنترل خود درآورند.

هرچند عملیات آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی با تاخیر شروع شده، اما ادامه آن می تواند به نابودی تمامی تروریست ها در خاک سوریه بینجامد.

شرایط شمال غرب سوریه در ماه های اخیر به دلیل حملات تروریست های تکفیری تا حدودی بغرنج شده و این موضوع ایجاب می کرد که عملیات آزادسازی استان "ادلب" هرچه سریع تر آغاز شود تا بار دیگر بحران به سایر مناطق این کشور سرایت نکند.

تروریست‌ها بارها از استان ادلب، مناطقی در استان های حلب و حماه به ویژه پایگاه مهم و استراتژیک حمیمیم در استان لاذقیه در غربی ترین نقطه سوریه و کنار دریای مدیترانه را که هم اکنون در اختیار روس ها می باشد، هدف قرار داده اند که در عین آسیب به نیروهای نظامی، شهروندان عادی سوری نیز خسارت های فراوانی دیده اند.

آخرین حمله خمپاره ای تروریست ها به پایگاه نظامی حمیمیم در حومه شهر بندری لاذقیه به دوشنبه گذشته باز می گردد، اقدامی که بالاخره روس را به این نتیجه رساند که باید صبر را در مقابل تروریست ها کنار گذاشت و پاسخ آنها را داد.

در سال های اخیر تروریست ها بارها با پهپاد و خمپاره و با استفاده از مناطق اشغالی ادلب در شمال غرب سوریه پایگاه حمیمیم را مورد حمله قرار داده اند که بعضا با پاسخ نیروهای روسیه مستقر در این پایگاه و همچنین ارتش سوریه مواجه شده اند، اما پاسخ ها محدود بوده است.

ارتش سوریه هفته گذشته اعلام کرد، تروریست های النصره مورد حمایت ترکیه با هدف قرار دادن غیرنظامیان در مناطق "کاهش تنش" (در استان لاذقیه) پایبندی خود را به آتش بس زیرپا گذاشته و نیروهای مسلح سوریه قصد دارند عملیات آزادسازی ادلب را از آغاز کنند، اقدامی که قرار بود سال پیش انجام شود.

ارتش و دولت سوریه از اواسط سال گذشته (۱۳۹۷) عزم خود را برای آزادسازی استان ادلب جزم کرده بودند، ولی به دلیل مخالفت روس ها و ترک ها و مطرح کردن بهانه هایی مانند ایجاد موج جدید آوارگان در منطقه این امر تاکنون محقق نشده بود، فقط در هجدهم اردیبهشت سال جاری (۱۳۹۸) بود که عملیات محدودی برای آزادسازی برخی از مناطق ادلب به عنوان آخرین پایگاه گروه های تروریستی توسط ارتش سوریه انجام شد.

از حضور گروه های تروریستی - تکفیری در استان ادلب (در شمال غرب سوریه) و تصرف آن بیش از چهار سال می گذرد و قرار بود عملیات آزادسازی این استان به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در آبان ماه سال گذشته انجام شود که مخالفت روس ها و ترک ها موجب شد تا این عملیات با تاخیر چند ماهه انجام شود و عملا کار مبارزه با تروریسم در سوریه به همین دلیل به اتمام نرسید.

شرایط در استان ادلب و سه استان همجوار آن یعنی حلب، حماه و لاذقیه در ماه های اخیر و با حملات گروه تروریستی موسوم به النصره (تحریر الشام) بغرنج شده، چرا که تروریست ها در این مدت بارها مناطق مسکونی این دو استان و برخی پایگاه های نظامی را هدف قرار داده اند.

اوضاع استان ادلب و استان های همجوار آن به دلیل حملات تروریست ها روز به روز نگران کننده می شود به میزانی که روس ها نیز از این قضیه ناخرسند شده اند؛ در عین حال تسلیح و بازسازی گروه های تروریستی در استان ادلب از سوی ترکیه نیز موجبات نگرانی نیروهای روس را فراهم کرده به حدی که وزارت خارجه این کشور در ششم اردیبهشت ماه از تلاش‌های گروه تروریستی تحریر الشام برای بازسازی خود در منطقه کاهش تنش در ادلب هشدار داده بود و هفته گذشته نیز فرماندهی نیروهای روسی مستقر در حمیمیم نسبت به اقدامات تروریست ها هشدار داد.
روس ها به رغم آن که از هشتم مهر ماه ۱۳۹۴ همراهی خوبی با ارتش سوریه و نیروهای مقاومت اسلامی در نبرد با تروریست ها داشته اند، اما همراهی خوبی در قضیه آزادسازی استان ادلب به عنوان آخرین پایگاه تروریست ها در سوریه نداشته اند و برعکس همراه ترکیه در این قضیه بوده اند که همین امر موجب بروز مشکلاتی برای ارتش سوریه شده است.

شواهد امر نشان می دهد که بمب افکن های روسی در عملیات آزادسازی شهر الهبیط در کنار نیروهای سوری قرار گرفته و به آنان کمک کرده اند.

نکته اساسی که در این زمینه وجود دارد، این استَ که اگر استان ادلب که هم اکنون به کانون و مرکز تجمع تروریست ها در سوریه تبدیل شده آزاد نشود و تومار تروریست های موجود در این استان برچیده نشود تلاش هشت ساله نیروهای مقاومت اسلامی و ارتش سوریه و در کنار آنها روسیه برای پاکسازی سوریه از وجود تروریست ها ناتمام می ماند و این مساله در آینده مشکلات زیادی برای مردم سوریه در بر خواهد داشت.

آزادسازی شهر الهبیط در استان ادلب توسط نیروهای سوری و همگرایی دیگر نیروهای کمک کننده به آن این نوید را می دهد که با یک عملیات گسترده می توان استان ادلب و یا همان آخرین ایستگاه تروریست ها در سرزمین شامات را آزاد و تومار تروریست ها را در کشور سوریه برچید.