«صادق درودگر» امروز (شنبه) با بیان این موضوع افزود: در سال گذشته نخستین بار نحوه انعقاد قرارداد تبلیغات محیطی دچار تغییرات اساسی شد تا دیگر پول فوتبال در جیب شرکت های سودجو باقی نماند.
وی گفت: قیمت گذاری و تدوین تعرفه برای صاحبان رسانه بسیار مهم است. تعرفهای که بیانگر ارزش ریالی رسانه مورد نظر با در نظر گرفتن مشخصههای اصلی آن از جمله اعتبار، سطح پوشش و جامعه مخاطب است و شرایط واگذاری و عقد قراردادهای تبلیغاتی، قیمت، زمان و شرایط آن را تشریح می کند.
رییس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال با اشاره به اینکه شفافسازی در قیمتگذاری و تدوین تعرفه، نخستین بار توسط سازمان صدا و سیما صورت گرفت، اظهار داشت: هرساله (در بازه زمانی دی تا بهمن)، تعرفه و ضوابط مربوط به انعقاد قرادادها و پخشآگهیهای مربوطه در سال آینده در وب سایت اداره کل بازرگانی صدا و سیما منتشر شده و در اختیار تمامی آژانسهای تبلیغاتی و فعالان این حوزه قرار میگیرد. تعرفهای که صرفا ارزش ریالی بستههای تبلیغاتی و نحوه انعقاد قرارداد و اجرای آن را بیان می کند.
درودگر درباره شرکتی که وظیفه تبلیغات محیطی را بر عهده دارد، گفت: سازمان لیگ در نخستین سال همکاری خود با شرکت مجری، اقدام به انتشار مبلغ تعهد شرکت مشاور و شرایط قرارداد کرد. امری که درباره واگذاری بسیاری از رسانههای محیطی دیگر تاکنون صورت نگرفته و هیچ اطلاعی از مبلغ واگذاری رسانه های مذکور طی مزایدههای برگزار شده در دست نیست.
وی ادامه داد: البته مبالغ اعلام شده قطعی نشده و با تلاش شرکت طرف قرارداد باید تحصیل شود. همچنین میزان تخفیف تعلق گرفته به صاحبان آگهی متناسب با عواملی نظیر فضای رقابتی حاکم بر رسانهها، تفاوت میزان پوشش رسانه ها، تنوع رفتار رسانهای مخاطبین، شرایط زمانی، مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت آن و بازه زمانی قرارداد متغیر است. درآمدهای ناشی از تبلیغات محیطی نیز طبق آیین نامه بین باشگاهها، فدراسیون، سازمان لیگ و هیات ها پس از کسر هزینه های مربوط به اجرای مسابقات تقسیم می شود.
رئیس سازمان اقتصادی فدراسیون فوتبال با تاکید بر اینکه کسب درآمدهای تجاری باید در شرایط، زمان و مکان خاص خود تعریف شود، اظهار داشت: سازمان اقتصادی فوتبال کشور در فضای دارای ثبات اقتصادی در حال تلاش برای حصول درآمد نیست. در شرایطی که به دلیل تصمیم های ظالمانه قدرت های سلطه جو و کشورهای مخالف، شرکت ها برای پرداخت حقوق پرسنل خود گاهی دچار مشکل هستند، سخت است برای تبلیغات خود هزینه کنند.