تهران- ایرنا- همزمان با آخرین روز از بخش موسیقی دستگاهی جشنواره ملی موسیقی جوان، نوای سنتور در تالار رودکی پیچید و نوازندگان جوان هنر خود را در معرض قضاوت داوران گذاشتند.

به گزارش روابط عمومی سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز جمعه بیست و دومین روز از سیزدهمین جشنواره موسیقی جوان در بخش موسیقی دستگاهی به ساز سنتور اختصاص داشت و افراد راه‌یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز، مینا افتاده، سیامک آقایی، مجید کیانی، پشنگ کامکار و رضا شفیعیان هیأت داوران ساز سنتور را تشکیل می دادند.
بخش نخست بیست و دومین روز جشنواره موسیقی جوان به رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو گروه الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند. در ابتدا پارسا نایبی از رده سنی الف ۱ روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او آروین صیدی، صبا درخشان، امیرمحمد سهرابی، کارن احمدی، آروین زندکریمی، دانیال عقلمندی و سامرند سعیدی از این رده سنی روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. محمدرضا رحمانیان، مهسا سید خاوری، مهرداد طهماسبی، فردین محمدی نژاد، ایلیا بدری، رضا هاشمی، آریا عباسی، سروش حاجی طلب و مهرشاد بخشنده افرادی بودند که از این رده سنی روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
بخش دوم روز بیست و دوم جشنواره، به نوازندگان رده های سنی ب و ج اختصاص داشت و در ابتدا فرهنگ بقایری از رده سنی ب روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، آرمان مهدیه نجف آبادی، کاوان کریمی، نیما خنکدار، شهریار قیدارپور، مرتضی تقوی آلاشتی، آریا امینی، سبحان معمار، شقایق حشمت و علیرضا سعیدی از این رده سنی به نوبت مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به سنتورنوازی پرداختند. پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ج رسید. بهرام نادربیگی، محسن میرزایی، کیارش عزیزالدین و سروش اسماعیلی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
بخش سوم و پایانی روز بیست و دوم جشنواره، به نشست نقد و بررسی اجراها توسط هیات داوران اختصاص داشت. هومان اسعدی (دبیر جشنواره)، مجید کیانی، مینا افتاده، سیامک آقایی و پشنگ کامکار (اعضای هیأت داوران) در این نشست حضور داشتند.

تشویق جوانان به حفظ موسیقی ملی

در ابتدای این نشست عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: از نظر من هدف از برگزاری این جشنواره، مقام آوردن نیست بلکه این است که یک سازمانی می‌خواهد حمایت و جوانان را تشویق کند که موسیقی فرهنگی و ملی خودشان را حفظ کنند. اما متأسفانه گاهی اوقات مسائلی پیش می‌آید که ما را گمراه می‌کند. اینجا مسابقه ورزشی نیست بلکه مسابقه روح، روان و احساس است.
مجید کیانی ادامه داد: به نظر من نوازندگانی که در این جشنواره مقامی به دست می‌آورند، نمی‌شود گفت از تمام نوازندگانی که در این جشنواره شرکت کردند بهتر هستند و به نظر من تمام شرکت‌کنندگان برنده هستند؛ اما شرایط به گونه‌ای فراهم شده که باید از بین تمام نوازندگان سه نفر را به عنوان نفر اول تا سوم انتخاب کنیم. از نظر من نفر اول شخصی است که این اولین بودنش را در سال‌های آینده نیز حفظ کند و اگر بتواند این کار را انجام دهد، آن نوازنده نسبت به مابقی نوازندگان بهتر است.

خلاقیت در آینده و لزوم مشق الفبای ردیف امروز

سپس دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی دستگاهی در بخش ساز سنتور گفت: خوشبختانه تعداد نوازندگان ساز سنتور همانند سال‌های گذشته زیاد بود؛ اما نمی‌دانم به چه دلیل نوازندگان خانم در این جشنواره کم بودند. قطعاتی که هرسال انتخاب می‌شود خیلی دقیق روی آن فکر می‌شود که شما حداقل در آن زمانی که به دفعات در این جشنواره شرکت می‌کنید، با این انگیزه مطالب را حفظ کنید و سعی ما این است که قطعات و دستگاه‌های موسیقی تکراری نباشد، شاید این موضوع انگیزه‌ای باشد تا بتوانید قطعات و دستگاه‌های بیشتری را حفظ کنید و یاد بگیرید.
مینا افتاده خاطرنشان کرد: این نکته را فراموش نکنید که هر زمان در هر زمینه موسیقایی که می‌خواهید فعالیت کنید، باید الفبای ردیف را یاد بگیرید و به آن اهمیت دهید که در آینده بتوانید نوآوری داشته باشید.


شاهد اجراهای بسیار خوبی بودیم
در بخش دیگری از این نشست عضو دیگر هیأت داوران در مورد اجراهای روز یازدهم بخش موسیقی دستگاهی گفت: امروز اجراهای بسیار خوبی را شاهد بودیم و به تمام شرکت‌کنندگان خسته نباشید می‌گویم. اما در این جشنواره یا هرجای دیگری که مشغول آموزش هستید در صورتی که معلم یا استاد شما نتواند برای آینده تان برنامه‌ریزی کند، از همین حالا به این فکر باشید که بعد از اینکه ردیف‌هایی را نزد اساتید خودتان فرا گرفتید، چه اتفاقی قرار است برایتان رخ دهد.
سیامک آقایی افزود: یکی از مسائلی که در ردیف‌های موسیقی یاد می‌گیریم، حالت‌ها است؛ در نوازندگی بسیاری از شرکت‌کنندگان چیزی که بیشتر مشاهده می‌کنیم و البته این موضوع طبیعی هم هست که ما با یک زبانی سروکار داریم که از لهجه فارغ است.


لزوم شرکت در کنسرت‌ها و انجام کار گروهی
در بخش پایانی این نشست نیز پشنگ کامکار دیگر عضو هیأت داوران در مورد اجراهای امروز گفت: به نظر من تکنوازی مانند سخنرانی است و اگر شخصی صحبتی می‌کند و در صحبت هایش سکوت نکند و همچنین نوازنده ای اگر از ابتدا تا انتهای تکنوازی خود محکم بنوازد، شنونده خسته می‌شود یا اگر ساز نوازنده کوک نباشد، مانند این است که فردی صدایش گرفته باشد و با همان صدای گرفته صحبت کند و مسلما صحبت‌های آن فرد به دل نمی‌شیند. تنها نباید به ردیف اکتفا کنید و حتما باید در کنسرت‌های مختلفی که به صورت تکنوازی و گروه نوازی برگزار می‌شود شرکت و تجربه کسب کنید. همچنین باید کار گروهی انجام دهید و تنها به تکنوازی نپردازید.
سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودکی در حال برگزاری است. آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، سه شنبه پنجم شهریور از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می شود.