تالار وحدت و رودکی در این روز از نوازندگان گیتار و سازهای بادی در سه رده سنی الف، ب و ج میزبانی کرد و نفرات راه یافته به مرحله نهایی مقابل هیأت داوران قرار گرفتند. در این روز سیمون آیوازیان، مهرداد پاکباز و علیرضا تفقدی هیأت داوران ساز گیتار و مجید سینکی، آذین موحد و فیروزه نوائی (فلوت) و جاوید مجلسی و اکبر محمدی (کلارینت، ابوا، هورن، ترومبون و ترومپت) اعضای هیأت داوران سازهای بادی را تشکیل می دادند.
بر اساس این گزارش، بخش نخست بیست و چهارمین روز جشنواره موسیقی جوان به ساز گیتار در رده های سنی ج و ب اختصاص داشت و این بخش با توجه به برگزاری نشست همگرایی دولت و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری «گام نخست» با حضور وزرای رفاه و فرهنگ و ارشاد اسلامی در تالار رودکی، در تالار وحدت برگزار شد. در ابتدا عطاء رستگار از رده سنی ج به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، زهرا اسمعیلی فر، زهرا قیاسی نوعی، فیروزه علویان مهر، محمود محب زاده، اشکان احمدی، محمد نوبخت و سیدمحمدرضا سیدی به نوبت مقایبل هیات داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی ب رسید. سیاوش کشاورزی، پوریا رجبی، نیلوفر صالحان، رهام صابری، سینا محمدی و میلاد عصاری نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به گیتارنوازی پرداختند.
بخش دوم اجراهای روز بیست و چهارم جشنواره که در تالار رودکی برگزار شد، به نوازندگان گیتار رده سنی الف اختصاص داشت و این رده سنی به دو بخش الف ۱ و الف ۲ تقسیم شده بودند. در ابتدا هستی بیرقی از رده سنی الف ۱ به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، مانی شیرین، سوگند همدانیان و الهه پشت دار از این رده سنی به نوبت مقابل هیأت داوران قرار گرفتند و قطعات خود را اجرا کردند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به رده سنی الف ۲ رسید. مبینا یوسفی قرائی، ثنا حاتمی، سپهر فرندی، مهدی پرکاری، یاس گل شریفیان، ترانه خسروجردی، امیرماهان معصومی و ماردین نیچی نفراتی بودند که از این رده سنی به روی صحنه حاضر شدند و به اجرای قطعات خود پرداختند.
بخش سوم و پایانی روز بیست و چهارم جشنواره، به سازهای بادی اختصاص داشت و در ابتدا در بخش ساز فلوت پانته آ یکتا فرید از رده سنی الف به روی صحنه حاضر شد و قطعات خود را اجرا کرد. پس از او، ساغر بهادرانی، سروین سیدآقایزدی، آرمین حسن زاده و سعید آوار از این رده سنی و فرید شاهسار، گلبرگ گیوقصاب و نیوشا شاکری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
پس از استراحتی کوتاه، نوبت به ساز کلارینت رسید. فریماه خرمی، رها رضایی و محمدرضا محمدوند از رده سنی الف، وحید ولی نژاد از رده سنی ب و علی یوسف زنجانی فرد از رده سنی ج نفراتی بودند که مقابل هیات داوران قرار گرفتند و به کلارینت نوازی پرداختند.
در بخش ساز ابوا، مهشاد نادعلیان از رده سنی ب تنها شرکت کننده این بخش بود. همچنین در بخش ساز هورن بهار اکبری از رده سنی الف و مونا بامشاد از رده سنی ب دو شرکت کننده این بخش بودند.
در بخش ساز ترومبون، سینا قربانی از رده سنی ب تنها شرکت کننده این بخش بود. همچنین در بخش ساز ترومپت نیز ریحانه عددیان نیشابوری از رده سنی الف و حمید طوماری از رده سنی ب به روی صحنه حاضر شدند و قطعات خود را اجرا کردند.
علی محمدی و مهرنوش نقیبی در ساز گیتار غائبان بیست و چهارمین روز جشنواره ملی موسیقی جوان بودند.
نقاط قوت نوازندگان در عشق و علاقه آنها در نواختن ساز است
سیمون آیوازیان عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز گیتار در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته بهتر و اجراها رضایت بخش بود خصوصا در گروه های الف ۱ و الف ۲ اجراهای بسیار خوبی را دیدیم هرچند که نوازندگان رده سنی الف ۲ مقداری ضعیف تر از رده سنی الف ۱ بودند. امسال خوشبختانه نسبت به سال گذشته نوازندگان زیادی در رده سنی ج شرکت کردند و از این بابت بسیار خوشحال هستم به دلیل اینکه نوازندگان رده سنی ج به دلیل اینکه سنشان بالاتر میرود، دچار غرور میشوند و از این موضوع که با نوازندگان سنین پایین تر مقایسه شود، هراس دارند.
وی ادامه داد: بنده در نوازندگان نقاط ضعف و قوت آنچنانی نمیبینم اما نوازندگانی هم که مقداری ضعف داشتند، من مقصر این موضوع را معلمان آنها میدانم به دلیل اینکه نوازندگان تا قبل از اینکه به آمادگی صددرصد برسند، آنها را به جشنواره موسیقی جوان میفرستند و اگر آنها مشاهده کنند که یک نوازنده به آمادگی لازم از لحاظ کیفیت نرسیده است، نباید اجازه شرکت در این جشنواره را به آن نوازنده دهد. نقاط قوت نوازندگان هم در عشق و علاقه آنها در نواختن ساز است و عدهای از نوازندگان با عشق و احساس بسیار خوبی اجرا کردند.
آیوازیان در پایان در مورد برگزاری جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان بسیار جشنواره خوبی است و سال به سال شاهد پیشرفت آن و همچنین بالاتر رفتن کیفیت اجراها هستیم. برگزاری چنین جشنوارههایی لازم است که تداوم داشته باشد به دلیل اینکه اگر به موسیقی کلاسیک در کشورمان توجهی نکنیم، بسیار کمرنگ میشود.
کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود
فیروزه نوائی عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت در مورد اجراهای امروز گفت: کیفیت اجراها نسبت به سال گذشته بهتر بود و سطح اجراها خیلی بالاتر رفته است و امیدوارم در سالهای آینده نیز بهتر شوند. از گروه الف نسبت به گروه ب رضایت بیشتری داشتم و نوازندگان بسیار خوبی در این رده سنی حضور داشتند. اما متأسفانه اجراهای رده سنی ب چندان خوب نبود و به این دلیل است که تعدادی از نوازندگان احساس میکنند زمانی که مطلبی را متوجه شدند دیگر نباید کار کنند اما در موسیقی به این صورت نیست و حتما باید تمرین و تلاش زیاد داشته باشید تا بتوانید موفق شوید.
وی همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز بیان کرد: تعدادی از نوازندگان خصوصا در گروه سنی ب سازشان را به خوبی کوک نکرده بودند و همین موضوع باعث شد تا اجراهای خوبی را از این رده سنی شاهد نباشیم. به همین دلیل نیز هیچ جایزهای به نوازندگان این رده سنی داده نشد و هر کدام از آنها اشکالات خودشان را داشتند که از نظر تکنیک فلوت عیبهای بسیار بزرگی است.
نوائی در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار بزرگ و مهم است و برگزاری این جشنواره قطعا میتواند به رشد و پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.
نقطه ضعف نوازندگان در کم تجربگی آنها است
مجید سینکی دیگر عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت نیز در مورد اجراهای روز دوم گفت: اجراهای امروز فوقالعاده خوب و کیفیت اجراها بسیار امیدوارکننده بود و به نسبت سالهای گذشته اجراهای بهتری را شاهد بودیم.از هر دو رده سنی رضایت کامل دارم اما در گروه سنی ب به دلیل سنینی که دارند، این امیدواری وجود دارد که در سالهای آینده نوازندگان فلوت بسیار خوبی خواهیم داشت.
وی ادامه داد: متأسفانه در رده سنی ج هیچ کدام از نوازندگانی که در مرحله مقدماتی حضور داشتند، به مراحل پایانی راه پیدا نکردند و کیفیت لازم برای حضور در این مرحله را نداشتند. این موضوع نیز به این دلیل است که نوازندگان این رده سنی به لحاظ سنینی که دارند، احساس میکنم که انگیزه کار کردن را از دست میدهند و متأسفانه استانداردهای لازم را نیز نداشتند.
این نوازنده همچنین در مورد نقاط ضعف و قوت نوازندگان نیز خاطرنشان کرد: به نظر من در موسیقی همه خوب هستند اما باید بهتر شوند. در حال حاضر بزرگترین نقطه ضعف نوازندگان در کم تجربگی آنها است و این مشکل با تمرین و تلاش بیشتر به راحتی حل میشود.
سینکی در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان در طی سالهای گذشته واقعا یک اسباب خیری شده که نوازندگان از سراسر کشور دیده شوند و این امیدواری را به وجود میآورد که در سالهای آینده در سراسر کشور نوازندگان فلوت فوقالعاده خوبی خواهیم داشت. تداوم این جشنواره قطعا میتواند به پیشرفت نوازندگان جوان کمک کند.
ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی های خاص در یک سطح ملی را داشته باشند
آذین موحد عضو دیگر هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش ساز فلوت نیز در پایان اجراهای این بخش در مورد اجراها گفت: اتفاق بسیار خوب و بارزی که در بخش فلوت افتاده است این است که اصولا سطح اجراها بالاتر رفته است و ما در سالهای گذشته افرادی را داشتیم که به هیچ عنوان حائز شرایط برای حضور در جشنواره را نداشتند اما به هر حال ورود پیدا میکردند اما در حال حاضر کیفیت بالاتر رفته و نوازندگان کم کم به سطح آمادگی برای حضور در یک رقابت میرسند. به هر حال زمانی که رقابت پیش میآید، افراد باید یک درخشندگی و قابلیتهایی مضاعف بر دیگران داشته باشند.
وی افزود: در حال حاضر سطح اجراها نسبت به سالهای گذشته بالاتر رفته اما لزوما نمیتوانم بگویم که اجراها به سطح حضور در یک رقابت ملی رسیده است. بنابراین ما سختگیری هایی در اهدای جوایز داشتیم و به راحتی به نوازنده ای جایزه ندادیم به دلیل اینکه ما دنبال نوازندگانی هستیم که برجستگی های خاص در یک سطح ملی را داشته باشند. از این جهت خوشحالم که اکثر نوازندگانی که در این جشنواره حضور پیدا کردند، در سطح خوبی بودند.
آذین موحد در پایان در مورد برگزاری جشنواره جشنواره موسیقی جوان گفت: جشنواره موسیقی جوان از این جهت که به عنوان یک جریان ملی نقش بسیار مهمی را در فرآیند تبیین استانداردها، معیارها و همچنین اصول موسیقی خصوصا نوازندگی ایفا میکند، جایگاه بسیار مهمی دارد و در خلال سالهای اخیر رفته رفته به سمت معیارهای جدی تر و تببین پارامترها و استانداردهایی که نشان دهنده اندیسه در هنر، تلفیق اندیشه با فرهنگ و مدیریت مهارت های جوانان در یک جریان مهارتی و عمق اجرا و همچنین کیفیت معنادار فرهنگی اجراها حرکت کرده و از آن حالت ساده لوحی و صرفا مهارتی عمل کردن فاصله میگیرد و مدام به سمت نوازندگی عمیق جهت پیدا میکند.
کیفیت اجراها قابل قبول بود
جاوید مجلسی عضو هیأت داوران بخش موسیقی کلاسیک در بخش سازهای بادی در مورد اجراهای امروز گفت: در کل سطح کیفی اجراها قابل قبول بود. این نوازندگان جوان مسلما با تلاش و تمرین بیشتر بهتر خواهند شد و در سالهای آینده حرفهای زیادی برای گفتن دارند و اگر امتیازاتی که نوازندگان ساکن شهر تهران دارند نوازندگان شهرستان های دیگر نیز داشته باشند، قطعا میتوانند آینده بهتری داشته باشند. ضمن اینکه کیفیت اجراها نسبت به سالهای گذشته تفاوت آنچنانی نداشته و تنها موضوعی که باعث خوشحالی و امیدواری اعضای هیأت داوران است این است که تعداد نوازندگان بخش سازهای بادی نسبت به سالهای گذشته بیشتر شده است. موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که امکاناتی فراهم شود که نوازندگان سازهای بادی در شهرستان ها نیز حتما در این جشنواره شرکت کنند.
وی ادامه داد: به هر حال اجرای زنده و روبروی مردم و هیأت داوران ساز زدن، برای هر نوازنده ای سخت است و عدهی زیادی از آنها دچار استرس و اضطراب شده بودند اما به مرور زمان و با تلاش و تمرین بیشتر این مشکل نیز حل خواهد شد.
مجلسی گفت: جشنواره موسیقی جوان یک رویداد بسیار مهم است و جشنواره بسیار خوبی است اما به شرطی که درجا نزنیم و هر سال سعی کنیم وسعت جشنواره بیشتر شود و نوازندگان بیشتری در این جشنواره شرکت کنند. همچنین امیدوارم شرایطی مهیا شود که نوازندگان سازهای بادی در شهرستان ها نیز در این جشنواره شرکت کنند.
سیزدهمین جشنوارۀ ملی موسیقی جوان با دبیری هومان اسعدی و با مشارکت اساتید موسیقی کشور توسط انجمن موسیقی ایران، با حمایت معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دفتر موسیقی و با همکاری بنیاد رودکی از ۵ مرداد تا ۵ شهریور سال جاری در تالار رودکی در حال برگزاری است.
آئین اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، روز سه شنبه پنجم شهریورماه از ساعت ۱۸ در تالار وحدت برگزار می شود.
نظر شما