تهران- ایرنا- حضور «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان در فرانسه و دیدار وی با مقامات عالی رتبه کشور میزبان هر چند با ارائه جزییات زیاد همراه نبود اما در مجموع سازنده ارزیابی شد؛ گفت وگوهایی که امیدها را برای نجات برجام و کاهش اختلافات منطقه‌ای افزایش داده‌است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، وزیر امور خارجه کشورمان در جریان سفر به فرانسه با برخی مقامات عالی رتبه کشور میزبان از جمله «امانوئل مکرون» رئیس جمهوری و «ژان ایو لودریان» همتای فرانسوی دیدار و در زمینه مسائل مختلفی گفت‌وگو کرد؛ گفت وگوهایی که گفته می شود از روابط دوجانبه گرفته تا آخرین تحولات منطقه ای و اجرای برجام را شامل می شد.

به جز چند مصاحبه و اظهارنظر شخصی، جزییات زیادی از گفت وگوهای صورت گرفته در پاریس انتشار نیافته اما دو طرف آن را رضایتبخش ارزیابی می کنند و ظریف نیز دیدار با مکرون را «خوب و سازنده» توصیف کرده است.

لازم به یادآوری است که سفر ظریف به فرانسه بدون مقدمه انجام نگرفته و در ماه های اخیر شاهد تماس های مکرر روسای جمهوری دو کشور بوده ایم، ضمن این که تهران در ماه های اخیر دو بار (29 خرداد و 18 تیر) میزبان «امانوئل بن» مشاور دیپلماتیک نیز بوده است.

سفر دیروز ظریف به فرانسه اما در برهه ای انجام گرفت که این کشور میزبان برگزاری اجلاس سران گروه هفت کشور صنعتی موسوم به « G7» است؛ اجلاسی که از امروز شنبه در شهر «بیاریتز» جنوب غربی فرانسه با حضور رهبران آمریکا، کانادا، فرانسه، آلمان ، انگلیس، ایتالیا و ژاپن شده و انتظار می رود در اجلاس مذکور در کنار مسائلی چون اوکراین، سوریه، برگزیت و غیره به برجام و ایران نیز توجه شود.

از نگاه تحلیلگران، دیدار مقامات فرانسوی با ظریف در آستانه نشست کشورهای صنعتی جهان «جی ۷» می تواند نشانه ای از هماهنگی تهران- پاریس در زمینه هایی چون توافق هسته ای و همچنین تنش های اخیر در آب های خلیج فارس باشد، زیرا کشورهایی چون فرانسه و آلمان از جمله بازیگران تاثیرگذار اتحادیه به شمار می روند که به خواسته «دونالد ترامپ» مبنی بر پیوستن به ائتلاف دریایی آمریکا برای تقابل با ایران جواب رد داده و در مسیر کاستن از تنش ها قدم برداشته اند.

اما تلاش فرانسه برای میانجیگری و کاستن از حجم اختلافات اخیر بین تهران و واشنگتن ظاهرا موضوعی نبوده که به مذاق ترامپ خوش آید؛ سویه ای که در دو توئیت اخیر ترامپ آشکارا به چشم می خورد.

رئیس جمهوری آمریکا پنجشنبه هفدهم مردادماه ابتدا در توئیتی نوشت «ایران به طور جدی با مشکل مالی روبروست. آنها سخت در پی گفتگو با آمریکا هستند، اما به آنها علائمی درهم از سوی همه کسانی داده می‌شود که به نظر می‌رسد نماینده ما هستند، از جمله از سوی رئیس جمهور فرانسه مکرون.» در توئیت دوم ترامپ اما لحن وی نرم تر شد و نوشت: می‌دانم که امانوئل نیت خیر دارد، همان طور که بقیه هم همین طور هستند، اما هیچ کسی به جای ایالات متحده صحبت نمی‌کند مگر خود ایالات متحده. هیچ کس اجازه ندارد به هیچ طریق و شکلی ما را نمایندگی کند.

اظهارت ترامپ از سوی کاخ الیزه بی پاسخ نماند و با واکنش وزارت امور خارجه فرانسه مواجه شد. یک روز بعد از انتشار توئیت های رئیس جمهوری آمریکا، وزیر امور خارجه فرانسه به صراحت تاکید کرد که کشورش برای پرداختن به موضوعات مرتبط با ایران و اظهار نظر درباره این کشور نیاز به هیچ مجوزی ندارد. وی همچنین افزود: فرانسه با لحاظ حق حاکمیت در باره ایران سخن می گوید. فرانسه به شدت در جهت صلح و امنیت در منطقه متعهد است و تلاش می کند. فرانسه همچنین تلاش دارد تا زمینه کاستن از تنش ها را فراهم کند و برای این کار به هیچ مجوزی نیاز ندارد.

پیشگامی فرانسه برای نجات برجام و حل دعوای ایران و آمریکا در توافق هسته ای و مسائل منطقه ای از زمانی آغاز شد که تهران در سالروز خروج کاخ سفید از برجام گام های رو به عقب خود را برداشت. از هجدهم اردیبهشت ماه امسال بر پایه مصوبه شورای عالی امنیت ملی، تهران با تاکید بر بندهای 26 و 36 برجام از میزان تعهدات خود کاست.

تهران در گام نخست ذخایر غنی سازی اورانیوم را از مرز ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم عبورداد. در گام دوم کاهش پلکانی تعهدات که حدود دو ماه بعد یعنی اواسط تیر برداشته شد غنی سازی ایران از 3.67 درصد عبور کرد و به 4.5 درصد افزایش یافت.

اینک نیز ایران در آستانه سومین گام برجامی خود قرار دارد؛ ضرب الاجلی که 16م شهریورماه به اتمام می رسد و به گفته «بهروز کمالوندی» سخنگو و معاون سازمان انرژی اتمی، «افزایش تعداد سانتریفیوژها، نصب دوباره سانتریفیوژهای IR-2 و IR-2M، افزایش تعداد سانتریفیوژهای فعال در آبشارهای غنی‌سازی‌ و غنی‌سازی ۲۰ درصدی از گزینه‌های مطرح در گام سوم است.»

کشورهای اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه که همواره نگاه سیاسی و امنیتی به برجام داشته اند، نابودی توافق را بسترساز تنش ها و بحران هایی می دانند که همانند مهاجران و تروریسم به درون مرزهای جغرافیایی کشیده خواهند شد. در نتیجه به دنبال برداشته شدن گام های کاهنده تعهدات از سوی تهران و به موازات آن افزایش تنش ها در آب های خلیج فارس، تکاپوی دیپلماتیک پاریس وارد فاز پویاتری شده است.