ساری - ایرنا - معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور گفت: با توجه به لزوم دیپلماسی علمی در کنار دیپلماسی سیاسی در کشور و لزوم توسعه بین‌المللی، این دانشگاه تمام تلاشش این است مراکز علمی کاربردی که به سطح یک برسند بتوانند دانشجوی خارجی جذب کنند.

به گزارش ایرنا مختار جلالی جواران روز دوشنبه در نشست خبری افزود: در حال حاضر بیش از ۸۰۰ رشته محل در ۱۱۰۰ مرکز زیر نظر دانشگاه علمی کاربردی دایر است و یکی از اولویت‌های دانشگاه ابعاد بین المللی و رونق در این بخش با جذب دانشجوی خارجی است.

 وی گفت: بر اساس برآوردها در حال حاضر فقط ۵۰۰ دانشجوی خارجی داریم که اصلا رقم مطلوبی نیست ، زیرا بر اساس تکلیف به دانشگاه های علمی و کاربردی باید ۱۰ درصد از حدود ۴۵۰ هزار دانشجوی علمی کاربردی کشور، خارجی باشند.

وی افزود: جذب دانشجویان خارجی به معنی اروپایی بودن دانشجویان نیست و دانشگاه ها می توانند با افزایش خدمات و آموزش کیفی خود از کشورهای همسایه نیز دانشجو جذب کنند.

وی گفت : دانشگاه علمی کاربردی چندسالی است که به دنبال ماموریت گرا کردن مراکز تحت پوشش خود بوده و در این جهت طبیعتا ضعف هایی داشته اما مراکز علمی کاربردی طی چند سال اخیر به این سمت رفته اند که در یک حوزه خود را تقویت کنند بنابراین امسال نیز ساماندهی رشته های اشباع شده از نظر دانشجو مدنظر قرار گرفت و در مورد رشته هایی که بیش از ۱۰ برابر نیاز استان ها دانشجو داشته تعدیل رشته داشته ایم و به سمت رشته های مورد نیاز در حرکتیم.

جلالی اظهار داشت: براساس مصوبه شورای عالی اداری کشور مراکز علمی کاربردی وابسته به دستگاه‌های دولتی باید تا پایان سال ۹۷ – ۹۸ به بخش غیردولتی واگذار شوند، در غیر این صورت این مراکز منحل خواهند شد.

وی تاکیدکرد: تمام تلاش ما این است مراکزی که از بودجه دولتی استفاده می کنند و براساس این مصوبه باید تعطیل یا واگذار یا انتقال پیدا کنند، به بخش غیردولتی منتقل شوند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه تلاش می کنیم تا جایی که امکان دارد مراکز علمی و کاربردی را تقویت و سرپا نگهداریم ، افزود: در این راستا تعداد زیادی از اینگونه مراکز به صورت معین ادامه کار داده اند و تلاش ها در این مسیر ادامه دارد.

وی بر ارتقای کیفیت دانشگاه جامع تاکید کرد و گفت: دانشگاه علمی کاربردی نسبت به دانشگاه های نسل اول و دوم دارای اهداف و ماموریت های کاملا متفاوتی است به طوری که در این دانشگاه ۶۰ درصد دروس به صورت عملی و تنها ۴۰ درصد به صورت تئوری و نظری است.

جلالی جواران همچنین افزود: این دانشگاه به عنوان تنها دانشگاه کشور، معاونت نظارت را دارد که بر همین اساس نظارت های سخت گیرانه ای را بر مراکز اعمال می کنیم.

وی تصریح کرد: برخی از مراکز دانشگاه جامع علمی و کاربردی در گذشته صرفا به دنبال منافع تجاری و اقتصادی بودند اما امروز به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد مراکز کم کیفیت و بی کیفیتی که تنها ختم به مدرک گرایی باشند ادامه حیات بدهند.

جلالی جواران همچنین گفت: پیش بینی ما این است که دانشجویان فعالتر و جوان تر و از علاقمندی بیشتری را جذب این دانشگاه کنیم و فردی مشغول به فراگیری علم شود که با آمادگی کامل در جهت رفع نیازهای جامعه بخواهد شغلی را ایجاد و یا کاری را انجام دهد.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور افزود: این  دانشگاه نسبتا به اهداف و برنامه های خود نزدیک شده است اما همچنان اعتقاد داریم فضا برای انجام کار وجود دارد و با توجه به چابکی که در این دانشگاه هم اکنون وجود دارد، امیدواریم به نتایج مطلوب برسیم.

وی در ادامه با اشاره به پذیرش دانشجو در مقاطع تحصیلات تکمیلی گفت: هیچ منعی برای پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا در این دانشگاه وجود ندارد اما اصرار ما در این است که فعلا به این مقوله ورود نکنیم چرا که دانشگاه های دیگر در کشور می توانند این کار را به خوبی انجام دهند.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین گفت: طبق برنامه ششم توسعه تا پایان این برنامه ۳۰ درصد دانشجویان کشور باید دانشجویان مهارتی باشند که متاسفانه این رقم در حال حاضر ۱۲ درصد است و امیدواریم که بتوانیم این عقب ماندگی را تا پایان برنامه با کمک دانشگاه فنی و حرفه ای جبران کنیم.

۷۳۳۵/۱۸۹۹